Gå til innhold
Fiskersiden

Børgefjell uke 34.


Haugen
 Share

Recommended Posts

Endelig, avreise til Børgefjell. 10 mann i leiebuss med ”Lars Monsen Canada på tvers” i dvd spilleren. Det er godt å ha dvd når en skal reise nesten 80 mil. Da vi kom til Store Namsvann, sto det 2 båter og ventet på oss. 4 skulle til østenden å gå innover derfra. Vi 6 andre liker litt mer luksus og skulle bo i hytter. Det var en drøy time å gå til Rækarvatnet der vi skulle ligge. KAS, Glenn og Thomas skulle bo i den første hytta. Svein, Trond og jeg skulle bo på den andre. Vi pakket utstyret våres i 3 robåter og rodde over til hytta vår. Der ble fiskeutstyret det første som ble pakket ut. På med en 7 grams lilleauren og 10 skritt ned til et lite vann foran hytta våres. Fisk på første kastet. Ørret på ca. 200 gram. Dette lovet bra. Fisket litt til i dette vannet og fikk noen ørreter til.

Senere på ettermiddagen kom de på den andre hytta over. Da ble det poker, øl og rødvin. Etter bilturen opp og lite søvn ble det tidlig kvelden.

Svein og Trond utenfor hytta.

280820051924YcONcZJRaWT5TKGiTZ.JPG?3

Søndag

Etter egg og bacon frokost, dro vi ut med båtene for å dorge. Fikk 2 stykker på en liten ørret farget rapala. Rodde så videre inn i ei vik der elva renner ut. Et stykke ned i elva var det et stille parti. Kastet litt med lilleauren, men fisken bare svømte etter. Den ville ikke ta. Fikk en fisk. Når jeg skulle opp igjen, måtte jeg dra båten over et stryk. Rett ved beina mine kom det en ørret ned stryket. Den var stor. Tipper den var bortimot 1,5 kilo. Kastet litt etter den, men den var vel for skremt til å bite.

Svein hadde fått 3 fisk, største 520 gram. Trond hadde fått 3, største 475 gram.

Etter middag ble det en ny tur ut for å dorge. Fikk en midt på vannet. Etter det ble det dødt. Rodde inn i ei vik der det vaket en del. Prøvde litt med flue på vakene. Fisken var veldig var. Ville ikke ta flua. På med dupp og mark. Kastet rett i et vak. Duppen gikk under med en gang. Fast fisk. 380 gram veide den. Fikk et par til på mark før jeg måtte inn igjen. Jakka mi var blaut, så det ble litt kaldt.

Svein fikk 2 og Trond 1.

Mandag

Trond og jeg delte båt. Vi dorget over vannet mot en av elvene som kom inn i vannet. Fikk ingen ting. Elva var bare 50 meter. Over den var det et lite vann. Vi fisket elva opp. Fikk en liten en på første kast med mark. Trond fortsatte i elva mens jeg gikk opp i vannet. Der beit det bra. Fikk 14 stykker på ei lita stund. Største på 390 gram. Fisket med dupp og mark.

Trond fikk 6 i elva og 2 i vannet. En ørn svevde en stund over oss.

Da vi rodde tilbake traff vi Svein og de fra den andre hytta på ei øy. De satt og kokte kaffe. Svein hadde ei stang med mark uti. Han fikk 3 stykker.

Var ute en tur til på ettermiddagen. Det ble dårlig. En liten var hele fangsten. Trond kom inn litt senere. Han hadde fått 6 stykker. Største på 575 gram. Svein blanket.

Trond med øretten på 575 gram.

280820051949kPuq6EMiJm3Tuc5tGw.JPG?28

På kvelden ble vi bedt bort på den andre hytta på middag. Hjortesteik, namm.

2808200519326XoU5p2a75tgxcM6r9.JPG?16

Det ble en sen kveld med mye å drikke og poker.

Tirsdag

Ikke helt i toppform etter kvelden før, bestemte jeg meg for å ta en tur i elva. Denne gangen gikk jeg bort. Fisket meg nedover, fikk ingen ting. Hadde bare et napp. Så kom jeg til et sted der elva delte seg. Bak øya i midten var det en dyp kulp. Jeg snek meg opp på øya, og lempet marken uti. Det nappet med en gang. Denne var større. Etter en artig fight, med snøre som surret seg fast i noen greiner og fisk som gikk inn i noen greiner som lå på bunn kunne jeg håve en pen fisk på 630 gram. Fornøyd med fangsten ruslet jeg videre nedover elva. Et stykke nedi elva kom jeg til et vann. Kastet med mark akkurat der elva gikk ut i vannet. Fast fisk igjen. En fin fisk til på 410 gram. Like etter kom en ørn over meg i fin foto avstand, det var bare det at jeg stod midt i elva med bukser, støvler og fiskeutstyr i hendene, typisk. Fisket en stund i vannet og fikk 8 fisk opp til 300 gram. På vei opp igjen fikk jeg en liten en til øverst i elva.

630 gram. Fikk den i kulpen nedenfor.

280820051922iuxfoGQlY3K9pKKK1x.JPG?91

280820051943BL7vgxUAflSek4Zv3c.JPG?18

Trond hadde fått 2 i vannet på dagen. Største 530 gram. Svein fisket ikke, feber.

Tok en dorgetur på kvelden. Fikk en fisk på 430 gram.

Dagen etter skulle vi inn på fjellet, så vi tok tidlig kvelden.

Onsdag

Tidlig opp og over vannet. Trond, KAS, Glenn, Thomas, Tussi(bikkja til KAS) og jeg skulle innover fjellet. KAS var den første som kastet ut i det første vannet vi kom til. Fem øretter fulgte etter på første kast. Her kokte det med fisk, men bare smått. Vi fisket en stund før vi dro videre. Trond og jeg gikk til et vann litt ovenfor, mens de andre gikk videre innover. I det neste vannet vi fisket i var det ikke så mye liv. Trond fikk to. Så vi bestemte oss for å gå videre innover. Vi gikk opp på en topp for å få litt oversikt. Der så vi et lovende vann. Vi gikk ned og begynte å kaste med sluk. Det var en borti på første kast og Trond fikk en på første. Det så bra ut. Vi fisket en stund med sluk og flue før vi bestemte oss for å gå videre.

Vi hadde glemt kartet, så vi måtte leite etter vann. Etter en lang tung tur, med mye myr og harde stigninger, gikk vi tilbake til det siste vannet vi hadde fisket i. Vi tok et par fisker hver før vi lagde oss mat.

Mens pølsene stekte på primusen, så vi noen kjente figurer i enden av vannet. Det var KAS & co. som kom mot oss. Da ble det samlet gjeng til mat. KAS kunne fortelle at han hadde tatt en på ½ kiloen på flue der vi satt nå, på turen borover.

Trond som kokk.

280820051904DiDDOnOlU8L5hR6oWb.JPG?33

Etter mat fisket vi litt til før vi satte kursen hjemover. Vi fisket litt i to vann på hjemveien. Fikk noen få i disse vannene. Vi så mye reinsdyr på turen.

Da vi kom hjem, fortalte Svein at han hadde fisket oppi elva der Trond og jeg var på mandag. Han hadde fått ca. 30 fisk. Totalt fikk vi rundt 170 fisk denne dagen.

2808200519555zaORCziyTMtZ7rJ13.JPG?97

Torsdag

Fisket lite denne dagen. Prøvde å meite litt med dupp nedenfor hytta uten hell. Trond og Svein var ute på en av øyene og meitet. Svein fikk 3, største 580 gr.

Fredag reiste vi hjem igjen. Godt fornøyd med turen. Litt misfornøyd med størrelsen på fisken, trodde snittstørelsen skulle være litt større. Ved bussen møtte vi dem som hadde vært innover hele uken. De hadde fått en del større fisk. Noen rundt kiloen med den største på 1,2 kilo.

Det var godt og komme hjem å ta en dusj, etter kattevasker i kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.