Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding hjelp til finishen


Balthasar
 Share

Recommended Posts

Fann disse tre på google:

http://www.flyfishingjournal.com/fly_tying...ng/flytying.htm

(-under "tying instructions")

http://www.flyanglersonline.com/flytying/b...rs/archive.html

(denne ser veldig bra ut...)

http://www.kidfish.bc.ca/basic_fly.htm

OG NATURLIGVIS DENNE med veldig fine steg for steg-bilder:

http://fiskersiden.no/fluer.asp

Lykke til!

Fint sett forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Balthasar

ok, kan ikke det med fluebinding så må begynne et sted. Dubbing?

Dubbing er den teknikken vi bruker for å forme en kropp av f.eks. hår eller den Poly'en du har fått i ulike poser der. Du bruker da voksen for at materialet skal feste seg bedre på tråden, før du går igang med å surre materialet rundt kroken.

Anbefaler deg å ta et fluebinderkurs der de lærer deg om livet vi forsøker å imitere, om bindeutstyret og hvordan det brukes, om materialvalg, om teknikker, med mer. Det koster ikke allverden.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vill jeg bare begynne å binde hvis jeg var deg.... Ikke bry deg om hva de ligner sånn helt til å begynne med. etter hvert stripper du krokene og binder på ny. Poenget med å bare begynne slik jeg ser på det, er å finne ut av hvordan det er å binde i det hele tatt. Ta fo detg neoen av fluene på Fiskersiden som har gode steg for steg bilder/beskrivelser, har du ikke materialet som beskrives, bruk noe annet som du synes ligner. Øvelse gjør mester helt klart..... Jeg har ikke tatt noe kurs ennå, og er helt fersk - skal ta kurs i vinter tenkte jeg, når sesosngen er over. inntil da prøver og feiler jeg! Det finnes masse god litteratur på nettet, det er bare å lete, lese, prøve og feile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det "trollet" nevner over her, så kan jeg innrømme at jeg på sjøfluer som jeg limer på øyne osv, bruker kun lynlim(Fly Fishin' Glue). Bare kutter tråden, gnir limet rundt og får et perfekt hode til å lime øyne på. Til slutt en runde med tokomponent lim, knall bra og super strong! Funker best på større fluer med øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av max_fishing

sitat:Opprinnelig postet av Balthasar

har akkurat lagd min første flue, bilde skal komme, men trenger et tips. Hvordan skal jeg få festa hovedtråden, noen som har ei god knute eller no?

mener du å feste den før du begynner å binde eller fste den etter at du er ferdig med flua?

Eg vil tru han er ferdig og skal feste siden han seier "siste finishen". Seier vel og at " har akkurat lagd min første flue"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ål88

sitat:Opprinnelig postet av max_fishing

sitat:Opprinnelig postet av Balthasar

har akkurat lagd min første flue, bilde skal komme, men trenger et tips. Hvordan skal jeg få festa hovedtråden, noen som har ei god knute eller no?

mener du å feste den før du begynner å binde eller fste den etter at du er ferdig med flua?

Eg vil tru han er ferdig og skal feste siden han seier "siste finishen". Seier vel og at " har akkurat lagd min første flue"

riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av max_fishing

sitat:Opprinnelig postet av Balthasar

har akkurat lagd min første flue, bilde skal komme, men trenger et tips. Hvordan skal jeg få festa hovedtråden, noen som har ei god knute eller no?

mener du å feste den før du begynner å binde eller fste den etter at du er ferdig med flua?

Som sagt etter. Behøver man å feste den før man begynner annet enn å surre tråden over starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.