Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringer med god snelle ?


maxima
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på hva slags snelle brukere av forumet her eier eller har eid som de har god erfaring med.

Jeg har selv en DAM Space 920 som jeg har vært rimelig fornøyd med de 5 åra jeg har hatt den, men det hender av og til jeg får backlash på den og.

Noen som har eid en backlashfri snelle ?

Og eventuellt, noen sneller dere vil advare mot ?

Bortsett fra den første snella jeg husker jeg kjøpte, en silstar, som la snøret over spolen, har jeg ikke kjøpt de billigste snellene. Likevel har jeg vært uheldig med de fleste. Har f.eks hatt 2 abu sneller som bremsen streika på , med den følge at jeg mista stooor fisk, d.v.s. den ene var ikke kjempestor, så jeg klarte dra den inn med henda. Den andre derimot, røyk snøret tvert av. Husker ikke nærmere hva disse het, men de er vel ikke i slag nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste årene konsentrert meg om sneller fra Shimano da jeg synes disse leverer hva jeg forventer. Jeg styrer unna de billigste og føler da jeg får føler da at jeg får det jeg er ute etter. Modeller som Stradic, Symetre og oppover bør i hvertfall gi deg en problemfri tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på og kjøpe en snelle til etterhvert, men lurer på og vente til neste år.

Men intressant og vite hvilken sneller andre har bra erfaringer med.

Hvilke abusneller er det ? Er blitt litt skeptisk etter 2 havari, egentlig har jeg hatt 3, men den siste ga forvarsel og hadde vart noen år, så den er vel unnskyldt [ :D ]

Har vel egentlig vurdert Stradic og Twinpower så langt, Symetre er jeg litt usikker på, men er åpen for fler forslag.

Ikke det at jeg har råd, men noen som vet hvor bra Stella egentlig er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shimano Twin Power FA fra lett til middels tungt fiske og Symetre 750 til UL fiske. Har aldri hatt noen som helst problemer med de. Aldri hatt backlash med de faktisk. :D

Og forresten: Stella *er* bedre enn Twin Power. Men langt fra så mye bedre som prisen skulle tilsi...

Stella har du i mange, mange år. Den har jo masse ekstra beskyttelse og overdrevent mange kulelager på alle bauger og kanter. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa lager flotte, solide sneller fra Laguna-modellen og oppover. De har mykere gange enn Shimano sine sneller og etter min mening bedre drev. De har også større spole på samme modellbetegnelse, noe som gir lengre kast. Dessverre er det eneste fornuftige er å handle Daiwa fra USA da prisene i Noreg er hinsides fornuft. En Laguna vil koste ca 850 kr kjøpt fra USA. Neste modell er Capricorn som kan sammenlignes med Stradic (etter min mening bedre selvsagt:)), pris fra USA ca 1100 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Belarnion

Og forresten: Stella *er* bedre enn Twin Power. Men langt fra så mye bedre som prisen skulle tilsi... [ :D ]

På dyre sneller bør man vurdere å kjøpe fra utlandet.

Jeg fikk forleden dag tilslaget på en splitter ny & ubrukt Stella 1000 FB på eBay til 2400kr ($374)

Solid selger med flere tusen positive feedback's.

Ekspress frakt fra USA til Norge med FedEx kom på 220kr. Tollverdi satt så lavt at

jeg slipper moms/toll.

Jeg hadde egentlig ingen planer om å kjøpe en slik,

men til denne prisen kunne jeg ikke la være....

Et annet alternativ til eBay er japantackle.com

De selger en helt ny versjon av Twin Power med samme SR system som Stella FB til 1500kr + 160kr i ekspress frakt.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Belarnion

Jeg kunne fått tilslag på en (ny) Stella FB til omtrent samme pris i Norge også...

Hvis man bare er ivrig tilbuds-hunter på div. fiskeutstyrsbutikker i Norge kan man få de mest utrolige tilbud. [^]

Det skulle bli en rabatt på 65% det.

Da må jo butikkene tjene helt rått hvis de selger til fullpris.

Men nå er jo mye av denne businessen veldig sesongorientert,

så om vinteren må de vel tære på fettreservene (les: penger de har tjent på overpriset utstyr de selger om sommeren) [8D]

Beklager avsporingen fra det originale tema.

Som andre skriver, så gjør du ikke dumt i å velge en snelle fra Shimano. Har intrykk av at kvaliteten er god selv på relativt rimelige modeller fra denne leverandøren.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maxima. Jeg har samme snella selv, men aldrig hatt de problemene du nevner med snella. Det problemet du har hatt får man på alle haspelsneller hvis man legger på for mye sene eller ikke er nøye med at snøret spoles "stramt" på ved bruk. Dette er spesielt viktig ved bruk av multi snører. Monosnører bør ligge på spolen minst en uke for at det tilegne seg spoleformens minne. Noen monosnører er værre/bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har verken hatt backlash på stellaen og twin poweren. Usikker på om jeg har hatt på stradicen da den ikke er i så veldig mye bruk lenger. Exage har jeg hatt på vet jeg.

Men dette handler ikke som nevnnt ovenfor bare om snella men også mye på fiskeren[^]

Alle de nevnnte snellene er veldig bra sneller men man merker stor forskjell på de allikevel. Skulle jeg anbefale en BRA snelle ville jeg anbefalt twin poweren med front brems uten tvil.

Skal du ha en bra og billig snelle så er shimano alivio ett veldig bra alternativ!! Vet det ikke har blitt spurt om dette[ :) ]

Smak og behag men jeg styrer alltid unna haspel sneller fra ABU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket ganske mye gjennom tidene, og vet hvor mye sene det skal på, og er også nøye med at det ligger stramt på selvfølgelig. Bruker maxima sene nå. Liker ikke multi, fikk mindre fisk det året jeg brukte fireline. At det er forskjell på sener er jeg også veldigt klar over, men maxima er det jeg har hatt minst problemer med. Nå har sena ligget på i hele sommer, og det nærmet seg vel å bli for lite sene på snella sist fisketur. Har hvertfall planer om å bytte igjen nå.

Det er ikke så ofte det er problemer, men jeg har opplevd å hive ut og fått vase ganske langt ut i utkastet noen ganger.

Derfor er det interessant å høre andres erfaringer, for å se om det kan finnes noe bedre på markedet, selv om Jeg syntes DAMèn også er god. Kommer til å bruke den videre og, men vil ha en ny snelle også, har jo flere stenger [ :D ], og kan godt bruke litt tid på å finne riktig. Og dette er vel rette stedet å finne ut av det på ? [ :) ]

Ser ut til at det er flest som har positiv erfaring med Shimano, Symetre og oppover. Daiwa har jeg ingen erfaring med, men det er vel kanskje bra sneller det og ?

Hvor lenge bruker dere forresten og ha en snelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Twin Power og Stradic har vert feilfrie og meget gode sneller for min del.

Går stort sett bare for Shimano når jeg skal ha meg ei ny snelle.

Har 8-10 forskjellige Shimanoer og har enda tilgode å slite ut/ødelegge noen Shimano snelle, og det blir en hel del fisketurer i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av alle ambassadeursnellene (multi) mine vil jeg fremheve:

1. Ambassadeur 6500 rocket, sportsmag, proRocket og magelite pga av kasteegenskaper, holdbarhet og brems.

2. Ambassadeur 6500 Syncro pga av syncrofinessen som er utrolig kjekk ved drilling av fisk.

3. Ambassadeur 7000-serien pga av snørekapasiteten og sterke bremser.

-Måtte jeg velge mellom dem måtte det bli...hmmm... Rocketsnellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur jaggu jeg har et par-tre ambassadeur-sneller, ei okuma multi til jerk, den skal straks byttes ut, for den sugde litt lut, dessuten har jeg jo shimano exage 4000 da. Og ei daiwa-snelle til småfisk, men siden jeg har sagt takk og farvel til småfisk for ei stund i hvertfall så er ikke den mye i bruk. Ellers vil jeg bare få si at fiskeforholda i new orleans er bra om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med alle mine ambassadeur-sneller.

Disse er (Kronologisk [ :) ])

Ambassadeur 7000

Ambassadeur 2000 C

Ambassadeur BG 9000

Ambassadeur ProMax 6600W

Alle dunker og går, og har i det siste kun vært brukt i saltvann. Det har vært hard bruk.

Kan nevne at 2000 C'en har fanget Lyr på 3Kg. Stor torsk, som til slutt gnagde av 0,38 Siglon. Siste fangst på denne, var en laks på 1,8 Kg, hvor den utførte oppdraget perfekt, sammen med en 7' stang med slukvekt opp til 20g.

BG 9000-snella har hatt tungtransport så det monner, hvorav den største var en sei på 7,5. Bremsen har vært upåklagelig hele veien. Det samme gjelder forsåvidt 7000. Arbeidshest, den også. Kaster finfint.

PsoMax'en hadde innkjøringsproblemer, men dette skyldtes kombinasjon av at jeg på død og liv skulle kaste 13g skjesluk, og stanga, ei Conolon Premier fra Abu, som ikke vil ha sluk under 18g sammen med denne snella. Har nå lært å takle den, og DEN er en sann fryd.

Bruker multisnøre med mono fortom på alle. Begynte først i fjor med dette, og det har utelukkende vært en positiv opplevelse.

Backlash'er blir aldri skikkelig alvorlige, og de jeg har hatt, har jeg løst på et øyeblikk.

Joda, jeg har hatt haspelsneller, men det er lenge siden, og disse var vel ikke teknologisk sett smarte, og jeg har til gode å teste nye haspelsneller av den dyre sorten. Får vel neppe sjansen, da jeg er så fornøyd med multiplikator-prinsippet, at jeg bruker pengene på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange intressante svar

Multi snelle har jeg egentlig aldri vurdert. Fisker mest med ultralett utstyr, og har dessuten hørt om megavaser av en annen verden.

Har nå tatt opp endel vaser i min tid, og ønsker liksom ikke bruke tiden på det, selv om jeg har blitt veldig god til det [ :) ]. Men hovedsaklig er det andres vaser den senere tid, selv om jeg som sagt får enkelte fortsatt. Kansje en ide og oppgradere samboers sneller også ? [ :D ]

Men hva er hovedfordelen med multi sneller i forhold til haspel egentlig >?

Jeg føler egentlig at jeg kaster langt nok, og har ganske bra styring på kastene.

Av haspel burde jeg kanskje sjekke Stradic og Twinpower nærmere ?

I forhold til de, hvordan er super GT ?

Og, et spørsmål til. selv har jeg stort sett hatt bakbrems, av enkelhet skyld og fordi jeg er vant til det. Men er det bedre med frontbrems ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med multi er f.eks. (Skyt meg hvis jeg tar mye feil.) [ :) ]

- veldig gode kasteegenskaper med tyngre sluker

- energitapet i drevet under innsveiving er mindre når alle tannhjulene går i samme retning (multi), i forhold til haspel der i hvertfall 2 tannhjul ligger vinkelrett på hverandre.

- Mulighet for ekstremt gode bremser i forhold til størrelsen.

- Snørekapasitet av en helt annen verden i forhold til en haspel i samme fysiske størrelse.

Super GT er en av de rimeligste snellene i "high-end" serien til Shimano og kjennes egentlig litt plastikk ut spør du meg.

Jeg ville nok heller valgt en Stradic, Technium eller Twin Power jah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de største fordelene med multisnelle VS. haspel synes jeg er følelsen når jeg kjører fisk. I stedet for at snøret går inn på spolen via en snørefører vinkelrett mot spolen på en haspel går jo snøret rett på spolen ved multisneller.

Faren for snøretvinn er større på haspelsneller, bremsene er bedre og jevnere på multi, lettere å kaste problemfritt med haspel, større snørekapasitet på multi og litt enklere å skifte spole på en haspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backlash på haspel har jeg aldri hatt, ikke med mindre snøre har hengt løst på ihvertfall!

Kjører stort sett utelukkende Shimano om dagen (har noen Okuma også til testing), favoritten til lettere fiske så langt er Stradic i str 2500 med bakbrems. Men det spørrs hvor lenge det nå holder, da jeg ( i bursdagspresang (på etterskudd) til med selv) idag handla inn en Shimano Technium i str 2500 med frontbrems til 999 spenn på Jesting (ord er vel 1999,-)

Abu sine haspelsnellet har jeg utelukkende dårlige erfaringer med, med bl.a bremser som tar kvelden etter uforholdsvmessig kort tid (dvs noen måneder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens!

Ser at shimano twin power med bakbrems ligger på rundt 1400 kr på skittfiske,mens frontbremset twin power ligger på 2300.. 900 i forskjell.

Mens stradic koster rundt 1400 uansett hvor bremsen sitter. Bare lurer litt på dette siden jeg egentlig liker frontbrems best, men ikke "900 kroner best". =) Er en av disse snellene i 4000 størrelse greit å kombinere med en 15-40 grams stang til lett,medium kasteslukfiske i sjø/lett laksefiske... Eventuelt fylt opp med 0,19 multi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.