Gå til innhold
Fiskersiden

hjelp fra noen som er gode på trolling etter SØ


Daggers
 Share

Recommended Posts

Hei igjen.

I frykt for å bli stemplet som en masekopp, prøver jeg igjen. Hadde en tråd litt lenger ned på siden hvor jeg etterlyste hjelp i forhold til trolling etter SØ i Oslofjorden. Jeg tipper at det er mange på dette forumet som kan vise til gode fangster på dette området. Jeg har lest de fleset artiklene på nettet rundt dette tema. Men jeg får desverre ikke fisk for det. her er saken: Jeg har en dyprigg, ekkolodd og to stenger til i overflaten. Jeg fisker med wobblere i overflaten, og med løvtynne dorgesluker, wobblere og apex på dypriggen. Med dagens tempratur (ca. 17 - 18 grader i overfalten) så fisker jeg på et sted mellom 6 - 15 meter. Etter utløseren har jeg fra ca. 5 - 10 meter frem til agnet. Jeg finner ikke byttefisk på loddet, og derfor er ytringer for meg "finn byttefsiken, da er de store like i nærheten" forholdsvis meningsløse. Litt forskjellig etter hva jeg har i enden av snøret så kjører jeg på ca. 2,5 - 3 knop. Gjør jeg noe galt siden jeg ikke får fisk ( har tatt en del sei, og makrell, bare irriterende)? Hvor ofte får dere som er gode på dette sjøørret (mange timer bak hver fisk)? Vær så snill å hjelp meg, begynner å miste all tro. har nå så mange timer uten fangst at lysten til å dra ut er merkbart mindre. Ønsker råd og erfaringer, ikke henvisning til artikler.[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sånn i starten for meg og, holdt på å gi opp.

Men så begynte det å komme seg, og det ble SØ etterhvert, med en del feiling og prøving selvsagt.

I våres feks ble det seks SØ på en kvled da jeg var ute. Både på overflatedorging og på rigg. Så det gjelder å være til riktig sted og tid også ;) . Så ikke noe spesielt med byttefisk på ekkoloddet da. Det kan gå noen timer mellom hver SØ ja, men det må man regne med.

Har dorget en del i det siste uten noe resultat.

Er vel ikke noe fasit, men tips jeg har fått er ca 20 meter slep på 5 meter, og kortere lengre ned.

Er ingen ekspert på dette.

Men stå på å fisk. Den som fisker får fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dorger en del i Osterfjorden på vestlandet, men bortsett fra temperaturen i vannet vil jeg tro det er ganske likt.

Jeg fikk heller ikke noe særlig med fisk på de første turene, men nå er det svært sjelden jeg kommer tomhendt hjem.

For det første så bruker jeg utsyr som om jeg skulle på ørretfiske i elv, bra kvalitet på fortom, små svivler, skarpe kroker osv. Ikke noe grunn til å fire på kravene bare for at det skal fiskes i sjøen.

Jeg bruker også mye brisling når jeg er ute å dorger, og da rigget i typen Anchovy Spesial. Det geniale med disse er at man kan justere "bøyen" på agnfisken slik at man kan få den til å gå best mulig. Sjekker alltid hvordan agnet beveger seg ved siden av båten før jeg slipper helt ut.

Ca. 1.5 meter foran brislingen knyter jeg på en slik rød sak som følger med markdrag, kan sees her http://www.abru.no/shopexd.asp?id=580 Denne fester jeg med kulelagersviveler i begge ender. Denne stabiliserer og hindrer at tang o.l fester seg til agnet.

Jeg dorger stort sett bare etter sø når det blåser litt- får sjelden noe som helst når det er blikkstille og heller aldri i nordavind.

Dorger stort sett aldri dypere enn 10 meter og har en flasher festet til loddet, men ikke til stangen.

Farten prøver jeg å variere fra 2 til 3 knop, men sjekker som sagt alltid at agnet beveger seg fint ved siden av båten.

Til flatdorg bruker jeg woblere og møresilda, stort sett uten bly, men om det er lite vind så fester jeg dråpebly til sena med gummstrikk. Da er det enkelt å bytte vekt underveis.

Min erfaring er at beste tiden for dorging etter sø er i perioden fra mai og til slutten på juni, men det kan godt være helt annerledes i Oslofjorden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

føler at jeg bør rette en advarende finger her; dorging etter anadrome arter(laks,sjøørret og sjørøye) har man anledning til å dorge med KUN to stenger samtidig - uavhengig om de rigges ned eller ei...

Gjelder dette pr. fisker, eller pr. båt? Er man to i båten, kan du da fiske med opp til 4 stenger? Eller er det fremdeles kun 2 stenger som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Danny

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

føler at jeg bør rette en advarende finger her; dorging etter anadrome arter(laks,sjøørret og sjørøye) har man anledning til å dorge med KUN to stenger samtidig - uavhengig om de rigges ned eller ei...

Gjelder dette pr. fisker, eller pr. båt? Er man to i båten, kan du da fiske med opp til 4 stenger? Eller er det fremdeles kun 2 stenger som gjelder?

to stenger pr. BÅT, uansett hvor mange som er i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorger mye etter sø på Møre fra mars til juni, både med og uten rigg. I disse månedene er fisket klart best fra 5 meter og opp til overflaten. Når det gjelder agn så fungerer div. sluker, wobblere og apex greit i mars og april. Når vanntempraturen stiger utover sesongen (mai, juni), bruker jeg nesten bare brisling og Vuoksi Raksi takkel. Har prøvd veldig mange typer brislingtakkel, men har funnet ut at VR takkelet fisker klart best! I mai/juni er det utrolig mye enklere å få sø på takklet brisling, enn der er på plast eller metall agn. Tar en og annen fisk på sluk/wobbler også, men da mest smått. Skal du ha stor sø ville jeg ha prøvd brisling.

Når det gjelder avstand fra utløser til agnet så kjører jeg med lengder fra 15-35 meter fra utløser. (Mulig du ikke trenger så lang avstand i Oslofjorden, men her på vestlandet er vannet veldig klart på våren og fisken er temmelig sky).

Fisker du med wobbler og lette sluker, så pass på å ikke kjøre med en dyptgående wobbler like over en tynn dorgesluk, da kan du risikere at sluken hekter seg i sena til wobbleren.. (sier jo seg igrunnen selv).

Fisket er her best ved sør/vest eller sør/østlig vidrettning. Nordlig vind er helt håpløst her. Og det er en stor fordel om det ikke er blikkstille på overflaten.

Når jeg dorger med VR takkel og brisling, sjekker jeg ALLTID gangen nøye ved siden av båten før jeg slipper det ut. Brislingen fisker best når den får en uregelmessig gange i vannet, ligner da en skadet fisk. Pass på å still inn takklet så du får en sakte roterende gange, les mer om innstillingen av VR her: http://www.vuoksivieheet.net/se/produkter.html

Fin hastighet på VR er mellom 2 og 3 knopp, lav fart er faktisk utrolig effektivt.

Ved dorging med brisling uten rigg, bruker jeg lette 9-10 fots stenger med kastevekt fra 5- 25 gram. Og pærebly på 10-25 gram på strikk ca. 5 meter forann brislingtakkelet. Brislingen går da fra 1 til 3 meters dyp.

Skulle jeg valgt ett agn for dorging etter sø, ville det uten tvil blitt brisling! Gir helt klart mer og større fisk.

Her kan du lese litt fra noen av turen våre i mai: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...chTerms=sunndal

Gjelder å ikke gi opp, blir endel prøving og feiling før man begynner å lykkes.

Send meg adressen din så skal jeg sende deg noen Vuoksi Raksi takkel til testing.

Lykke til[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og tips. Føler også et lite behov for å renvaske meg. Det er utrolig sjeldent at jeg har tre stenger i båten da jeg er alene, men det har hendt. Lover herved at det ikke skal skje igjen.

Jeg har etter diverse bilder og referater fra turer fått troen tilbake. Hadde det ikke vært for at jeg skal bytte tak på det fa.. huset i helgen, så hadde det vært rett på fjorden. Må også komme med litt ros til inativtagerene bak dette forumet. Det er så utrolig bra og bare skrive noen linjer, og få så flotte svar fra likesinnede. Mye spennende lesing, og mye flotte folk her. Stå på, og takk for inspirasjon og flotte svar.[ ;) ] tar gjerne imot flere råd, erfaringer og tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:Er det ok å bruke frossen brisling eller må den være fersk

Om du kan få tag på färsk brisling som du fryser styckvis med lite salt strödd på. De blir superfasta och fina när de tinar och håller flera timmar på tacklet.

Har testat att tina frossen brisling i saltlake oxå med någorlunda resultat. 10 -15% styrka på laken. Den blir inte riktigt lika bra som den färskfrossna men är ett helt ok alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.