Gå til innhold
Fiskersiden

Antall trollingstenger lovlig?


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Jeg vet at det kun er lov med 2 stenger pr båt, når man troller etter SØ / laks. Men, hvordan er dette i elv?

Hvis jeg drar paralellen til mitt hjemsted. Hvis man troller fra havet, og inn i fjorden, for så å ende i en elv. Hvor mange stenger kan man da trolle med. Er det egne regler for hver enkelt elv/ ferskvann? Og hvis det ikke står noe spesielt om antall stenger, er det da 4 som gjelder i ferskvannn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge..stort sett lov med 5 i insjø....enkelte vann har 4 stenger...i elv antar jeg det er samme som lakse folket har FRA land...mulig jeg tar feil der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel fritt fram for planerboard i sjøen nå,men bare to stenger[} :) ] ,men har ringt rundt og forhørt meg ang den nye regelen der.

har tolket det slik at hvis du ikke på død og liv skal kverke den anadrome fisken(laks,sjøørret,sjørøye) men driver catch and release,så er det ingen regler for hvor mange stenger du har i bruk,bare si du fisker etter makrell,sei eller noe annet.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske å ha lest i en annen tråd her på forumet ang. antall stenger og han sa også at det kunne brukes flere stenger etter "vanlig" sjøfisk [ :) ],så da får vi håpe at det er riktig når du også sier det [ :D ].

Her kjøres det ihvertfall med 8 stenger og planerboards,naturoppsynet har kjørt forbi oss 2-3 ganger uten å ha sagt eller gjort noe.

Så vi får krysse fingrene for at de fortsetter med det.[ :D ]

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei Torsk og u name it...

tillatt med maks 8 stengermen har du en sø sa ha eller laks i båten har du driti på draget hvis du blir stoppet...bot i beste fall og beslag av utstyr i verste fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Som regel er det vel 2 stenger som gjelder i elv og. Er usikker på om det er noen elver som har unntak. Sjelden jeg ror i Namsen med 2 stenger iallefall...

I Namsen er det tilltatt med tre i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

HA er ikke fettfinnefisk Donkeren....

Så den kan du ta på 8 stengre...

Men hva er SA?

Anyway, Sø, Laks og SjøRøye er vel de du ikke har lov å fiske med mer enn 2 stengre...

HA går in under dette...SA var ment som sr..sjørøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke antall stenger som benyttes, men til syvende og sist hvor mange fisker som ligger i båten etter endt fisketur. Dette har vi prøvd å forklare Direktoratet, når de kom med det idiotiske 2stengerforslaget sitt.

I praksis så vil alle som fisker med flere stenger i sjøen bli sett på som kjeltringer. Det finns jo spennende arter uten fettfinne også!

Dette forbudet om 2stenger kan vi til slutt takke oss selv for..

Da forslaget ble lagt ut på høring hos de lokale JFF foreningene, skjedde d ingen ting. De eneste som protesterte på forslaget er undertegnede i regi av Indre Østfold Trollingklubb( og vi må kjøre 5mil for å komme til sjøen)

Det er jo selvfølgelig mulig å komme med forslag til endringer, men da må vi stå samlet om dette.

Den nye regelen er til hodebry for alle som driver oppsyn i sjøen-da de fysisk må se deg få en sjøørret på en stang, samtidig som du har 2 stenger til som fisker etter arten...

Men hvis du slipper fisken ut så er du jo lovlydig[ :) ]

Det må bli utrolig mange oppsyn med lange telelinser og mye tid i vannet for att dette skal fungere..

Istedenfor å innføre baglimit på.3fisker pr.fisker pr.dag-og 8stenger tillatt pr.båt som ble foreslått.Men neida...

Da kunne oppsynet sitti på brygga, hilst pent på oss fiskere når vi kom iland med fangsten og sjekket det der og da[ :D ]

Søker snart om svenskt statborgerskap, hvis Olapotit blir dummere...

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Jeg vet at det kun er lov med 2 stenger pr båt, når man troller etter SØ / laks. Men, hvordan er dette i elv?

Hvis jeg drar paralellen til mitt hjemsted. Hvis man troller fra havet, og inn i fjorden, for så å ende i en elv. Hvor mange stenger kan man da trolle med. Er det egne regler for hver enkelt elv/ ferskvann? Og hvis det ikke står noe spesielt om antall stenger, er det da 4 som gjelder i ferskvannn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo også mulig å fremme forslag for fylkesmannen i de respektive fylker for endringer i regelverket. Jfr. tidligere tilatt med båtfiske i indre Oslofjord og forbud i ytre Oslofjord.(dette var en slik særregel)

Så her er d bare å sette igang.Skaff underskrifter,kontakt JFF foreninger og andre fiskeorganisasjoner og send forslag til fylkesmannen i deres fylke.

sitat:Opprinnelig postet av Scotty

Problemet er ikke antall stenger som benyttes, men til syvende og sist hvor mange fisker som ligger i båten etter endt fisketur. Dette har vi prøvd å forklare NINA og Direktoratet, når de kom med det idiotiske 2stengerforslaget sitt.

I praksis så vil alle som fisker med flere stenger i sjøen bli sett på som kjeltringer. Det finns jo spennende arter uten fettfinne også!

Dette forbudet om 2stenger kan vi til slutt takke oss selv for..

Da forslaget ble lagt ut på høring hos de lokale JFF foreningene, skjedde d ingen ting. De eneste som protesterte på forslaget er undertegnede i regi av Indre Østfold Trollingklubb( og vi må kjøre 5mil for å komme til sjøen)

Det er jo selvfølgelig mulig å komme med forslag til endringer, men da må vi stå samlet om dette.

Den nye regelen er til hodebry for alle som driver oppsyn i sjøen-da de fysisk må se deg få en sjøørret på en stang, samtidig som du har 2 stenger til som fisker etter arten...

Men hvis du slipper fisken ut så er du jo lovlydig[ :) ]

Det må bli utrolig mange oppsyn med lange telelinser og mye tid i vannet for att dette skal fungere..

Istedenfor å innføre baglimit på.3fisker pr.fisker pr.dag-og 8stenger tillatt pr.båt som ble forelått.Men neida...

Da kunne oppsynet sitti på brygga, hilst pent på oss fiskere når vi kom iland med fangsten og sjekket det der og da[ :D ]

Søker snart om svenskt statborgerskap, hvis Olapotit blir dummere...

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Jeg vet at det kun er lov med 2 stenger pr båt, når man troller etter SØ / laks. Men, hvordan er dette i elv?

Hvis jeg drar paralellen til mitt hjemsted. Hvis man troller fra havet, og inn i fjorden, for så å ende i en elv. Hvor mange stenger kan man da trolle med. Er det egne regler for hver enkelt elv/ ferskvann? Og hvis det ikke står noe spesielt om antall stenger, er det da 4 som gjelder i ferskvannn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Antall Stenger:

Begrensningen i antall stenger gjelder ved trolling etter anadrome laksefisk. HA er ikke en anadrom laksefisk.

Kjører du med mer enn to stenger og har SØ i båten, kan du bli tatt for ulovlig fiske. Oppsynet/politiet behøver ikke se at du trekker fisken. Det er nok at fisken ligger i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De behøver ikke bevise noe som helst. Har du sjøørreten i båten og har fisket med mer enn to stenger når du blir påtruffet, sitter du med bevisbyrden.

sitat:Opprinnelig postet av cb

Men kan de bevise at du ikke har fått fisken under kasting fra land tidligere på dagen, om du fisket med bare to stenger når du fikk den osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel stort sett vært tradisjon med tungvinte løsninger her hjemme, der man tar mannen i stedet for ballen. Reglene revideres med jevne mellomrom og sendes ut på høring. Det er vel stort sett den veien regelendringer skjer. Vet at Norsk Trollingforbund har sagt sitt uten særlig gehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.