Gå til innhold
Fiskersiden

Isesjø 21.mai 2004


Flemms
 Share

Recommended Posts

Endelig...Må bare skryte litt av dagens fangst fra Isejø i Sarpsborg. Etter et par timer dorging og kasting, smalt det til i stanga. De første sekundene kunne det se ut som bånn napp, men så...! Kreftene i andre enden var ikke til å spøke med, og de bare ble råere og råere etter hvert som gjedda gikk på. Et kraftig plask også var fighten i gang. Fire lange utras hvor gjedda ikke så ut til å ville stoppe i det hele tatt. Dro ut over 50m sene i et utras, dette har jeg aldrig opplevd med gjedde før. Beistet vist først tegn til utmattelse etter 15-20 min! Oi oi for ei dunder gjedde! Vekten min pendlet mellom 11 og 13 kilo, men denne vekten stole jeg ikke på så denne fisken skal kontoll veies.

Hilsen Fra Gjedde land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først gratulerer med strøken gjedde..

Sitat:

Vekten min pendlet mellom 11 og 13 kilo, men denne vekten stole jeg ikke på så denne fisken skal kontoll veies.

Med andre ord du banka gjedda for å kontroll veie den?!!

Synes det er på kanten å drepe en fisk for at fiskeren har en crappy vekt, er jo ikke fisken sin skyld.. Store fisk er sjeldne og har en viktig plass i økosystemet.

Har selv vært med på å slippe ut gjedde der 10 kg`s vekta viste error. Men i stede for å banke den og ta den med hjem for å kontroll veie den , fikk den friheten tilbake. Etter det har vi tatt med større vekt selv når vi fisker kun etter "yngel".

Store gjedder er jo totalt uspiselig også, de er jo fulle av miljøgifter..

Ha det i bakhode nestegang du måler krefter med en strøken fisk..

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisiell vekt på denne gjedda ble 11900g dagen der på! Jeg forstår at noen reagerer på at slike gjedde blir "banka". Har litt dårlig følelse med å drepe en slik fullkommen fisk, men samtidig skal det nevnes at jeg har satt ut et titall gjedder i år(bla 5.5kg tatt på flue) Med tanke på at dette kansje er min livs største gjedde fra Isesjø, så skal den gå til bådde gjeddekaker og utstoppet hode!! Til syvende å sisst blir det opp til hver enkelt å avgjøre dette, men jeg setter ut det meste.

Jeg har ikke dårlig samvittighet, har også fått over 80 sjøørret på flue i år, av de har ikke mer en 5 gått i stekepanna!

Fangster hittil i år; Sjøørret 1.7kg, Abbor 1.3kg, Gjedde 11.9kg, Skrubbe 1.3kg, Torsk 5kg, Gjedde fluestang 5.5kg, Sik 1.2kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for possitiv kritikk, godt å vite at det fins flere seriøse gjedde-sportsfiskere der ute. La oss alle slå et slag for gjedda i Østfold. Vi har et drømme fiske etter stor gjedde, og enda bedre kan det bli i framtiden om vi får snudd holdningen om gjedde fra ufisk til den fantastiske sportsfiken den er. Anbefaller f.eks alle å bytte ut den berømte kleppen med en "Lip-Grip" av god kvalitet. Stemmer også nei til det å skyte gjedda i leken med hagle. Fisk skal ikke skytes den skal tas på stang!!![} :P ]

Når det gjelder fiskevekt, er det noen som kan annbefalle en bra digital vekt som tar allt fra 0-20kg?? Fins det?

Når det gjelder denne dunder gjedda på 12kg fra Isesjø, så har ikke jeg hørt om noen som har fått så stor gjedde på stang der før. Er det noen som vet mer om dette, fortell fortell[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lip-Gripen er vel ikke noe bra alternativ til normal veiing idet fisken kan få skader i ryggraden hvis den spreller under veiing, dette gjelder spesielt stor fisk. Anbefaler heller at dere skaffer dere et veienett, noe som er myyyye mer skånsomt for fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er tatt flere gjedder over ti på Isesjø, men vet ikke næyaktig hvor stor den største er, min din ligger nok i toppskiktet. Mista en seriøs fisk i vinter på balanse. Ga ikke etter en millimeter når jeg kroket, men kroken slapp selvsagt taket. Like etter hogg det igjen, men den ville bare ikke sitte. Et er tatt endel gjedde opptil snaut ti der ellers, så vannet inneholder diger gjedde. Er vel mest snakk om å fiske målrettet etter de. Stor gjørs derimot virker det som om det er langt mellom på Ise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Havengel når det gjelder dette med lip-grip, skaff heller et veienett!

Når det gjelder digitalvekt fra 0-20 kg så har jeg bra erfaringer med Elekro Samson 25 kg. Vekta har 20 grams inndeling og går for å være en av de beste på markedet. Pris ca. 1600,-. Finnes på leiruds sider.

EE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sitat: Det jeg lurer på er hva tok du den på?

Ja, jeg kan jo røpe at den ble tatt på en av de større Swim Whizz woblene! Swim Whizz wobler har jeg hatt god erfaring med, beklageligvis er det produksjons stopp på disse fra statene, tror de har gått ut[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel vel, så var det tur nr.3 på Isesjø unnagjort i år. Uttellingen er det vel ingenting å si på, eller hva med denne;

Gjedde_2.JPG

Denne gjedda, som for øvrig er gjedde nr.3 fra Isesjø i år, veide mellom 10 og 11kg[ :P ] Gjedda bød på en fresk fight, ikke så rå som 12kilosen da, og ble selfølgelig slått i hjel på stedet....[8D] Kødda, den ble nok satt ut etter alle kunstens regler, til glede for alle som fisker gjedde i Isesjø[ :P ]

Jeg er selvfølgelig strålende fornøyd, men det er ikke "Sjefsfeskern"! To Gjedde på over 10kg fra Isesjø på to turer...slå den[ :P ]

Flemms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Jadda det var jo noen som var galt nå også, skal ta med stelle bord neste gang...he he! Man lærer så lenge man lever!!!

ThropyHunter, hvor jeg tar dem?! Jeg tar dem i Isesjø[ :P ]

ja,det vet jeg... ,men hvor i isesjø? noen "hotspots" jeg ikke vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin gjedde d, men du/man kan jo ikke holde gjedda i øynene!!!!!!! Burde være ganske logisk det! Gjedda bruker jo øynene til jakt, så hvis den nå er blind så er den døds dømt! Løft og hold gjedda med gjellelokksgrepet! Noen rift på hånda blir d, men det er jo bedre å blø selv enn at gjedda gjør d!

Gå inn her: http://www.hooklinks.co.uk/pike/navigation...?=suflpat2.html

Se under "handling", "handling and fishcare"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man holder gjedda i gjellelokket! Ikke i gjellene så klart!

Dette grepet brukes av alle seriøse gjeddefiskere i Europa og USA!

Det har blitt brukt i mange ti-år, og er ikke noe problem for gjedda.

Har selv fått massevis av gjenfangster av gjedder i Glomma, Øyeren og andre vann opp gjennom årene. Ser ikke ut til at behandlingen er noe problem. "Har" f.eks. flere store gjedder i Glomma som veide mellom 4-6kg sommeren 1994 og som nå(2003-2004) veier 11-14kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:Fin gjedde d, men du/man kan jo ikke holde gjedda i øynene!!!!!!! Burde være ganske logisk det! Gjedda bruker jo øynene til jakt, så hvis den nå er blind så er den døds dømt!

AAB jeg håper for din egen del at du ikke mener dette seriøst, tåpligste jeg har hørt!

Dessuten holder jeg den ikke i øynene, jeg holder den i skalle benet i overkant av øynene + i halen!!!

Men vist du vil være så dum at du holder ei gjedde på over 10kg i gjellelokket uten hansker, så må du gjerne gjøre det, men det gjør ikke jeg!!! Et bedre alternativ er vel å holde den i nakken der gjellene går inn!

Minner om at Gjeddekongen, Ottesen, lå på intensivavdeling og holdt på å dø av blodforgiftning og streptokokker p.g.a sår fra en gjedde kjeft!!!

Flemms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Flemms, du har litt å lære på behandling av fisk. Hør på AAB. Skjerpings!

AAB er vel den i Norge som har flest gjedder over 10 kilo, hvor samtlige svømmer rundt fremdeles. I tilegg er det tåpelig å komme med påstander som resten av den seriøse gjeddefiske eliten har akseptert og implementert for en årrekke tilbake.

Gjeddekongen Ottesen? Ingen konger dreper de fleste av sine hobby-objekter. Ottesen har fått mange gjedder, men også vært med på å rydde unna alt for mange genetisk viktige fisk.

Sorry, men du er nok litt på villspor. BTW, er du på fisketur, så ta med deg handsker, hvis du er redd for skader på deg selv. Det er vel bare rett, riktig og respektfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, jeg sier ikke at jeg er noen ekspert på området av noen gjedder over 10kg! Men til dere som har doktorgrad i gjedde fiske så ville jeg vert litt betenkt med å anbefalle "gjellelokk-grep" til ferskinger! Har selv gjort det en gang før, og hånda så ut som ei kjøttkake etter på! Tross allt befinner hånda seg mellom gjellelokk og gjeller, og som vi alle vet så er gjedde gjellene fulle av pigger!!

Men å påstå at ei gjedde blir blind av å holde den slik jeg gjør i 5 sekunder på bildet, det er vel litt å ta i!?

Flemms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en kamerat til å holde deg sånn etter øyehulen noen sekunder, så skjønner du fort hva gutta mener her. Ikke garantert at det skader øynene til gjedda, men hvorfor i det heletatt ta sjansen når det finnes andre mye bedre metoder.

Forøvrig utfører du ikke grepet riktig om du skader deg eller fisken. Riktig utført grep (og ellers skånsom behandling av fisk) kan sees her: http://www.rimfrost.se/videoclips/ismete/ismete.html

Forøvrig kan også dette komme til nytte (fra Syver i det gamle forumet):Det å få gjedda til å åpne kjeften er faktisk ikke så vrient. Trikset er å legge fisken på ryggen og sette seg overskrefs over fisken slik at den ligger rolig. (Fortrinnsvis på et mykt underlag). Så kan en finger føres inn fremmerst i gjellebuen (Uten å sette fingerne mellom gjellene for det ender som regel med rød snø, og da er det ikke gjeddas blod jeg snakker om) Et stødig trekk oppover vil presse opp munnen på selv den største gjedda. Med munnen på vidt gap er det som regel peanuts å løsne krokene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at J. Larsson og co. drar opp storgjeddene mellom gjellene - Det ser enkelt ut når de gjør men jeg tar overhode ikke sjansen. En ting er mothakene på gjellene, en annen ting er hvor kroken sitter. Synes at klepp er tingen. Enten i underkjeven eller føre den forsiktig mellom gjellene. Det har fungert utmerket for meg. Den nye kjeveklyperen har jeg overhode ikke sans for. Har selv sett at den i utgangspunktet ser ufarlig ut for gjedda, men problemene begynner når den skal veies og tas bilde av mens den henger i dette grepet. Det endte med at underkjeven ble helt opprevet etter at gjedda sprelte mens dette foregikk. usjj nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.