Gå til innhold
Fiskersiden

Ny med Multiplikator!


-lund
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en ny ambassadør idag! Jeg burde skjønt at disse greiene er like innvikla som navnet (multiplikator)!!

var ute å prøvefisket i sted...

Backlash på første kast.

Og tredje... denne gangen så ille at det satte en brå stopp på fiskingen.

Jeg kan ærlig si at jeg ikke har sansen for denne type sneller.

-En så lenge!

Hvorfor er det ikke slik at når man holder ned knappen så holder man samtidig igjen spolen, og kobler fri da man slipper den???

Slik var det på en "abumatic" jeg fisket med frem til jeg var 10!

Fungerte veldig bra!

Hvis noen drevne multi freakere leser dette kanskje de kan svare på hvor ofte man opplever "backlash" som erfaren bruker?

Kanskje det er noen gode begynner tips som jeg har gått glipp av?

Takker for svar!

S. Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke ha for mye sene på spolen. Ikke helt full spole til å begynne med. Sena bør ikke være for myk og heller ikke for stiv. Noe midt i melom er bra.

1. Still kastebremsen (den lille runde knappen på siden) til omtrent halv effekt. Minst.

2. Trykk på knappen, slipp den og legg tommelen på spolen. Bruk tommelen til å kaste med, ikke knappen:)

3. Ikke kast med et vanlig overhåndskast til å begynne med. Ta et kontrollert sidekast og øk kraften i kastet gradvis.

4. Ser du at sena løfter seg under kastet, bremser du litt med tommelen. Stram kastebremsen litt før neste kast hvis dette skjer.

5. Legg tommelen på spolen i samme øyeblikk som søkket/sluken tar vannflata.

Etter hvert som du blir flinkere, kan du øke kraften i kastet og stille kastebremsen løsere. Ikke forvent lange kast til å begynne med. Det kommer med erfaring og når du blir komfortabel med snelle/stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Du bør ikke ha for mye sene på spolen. Ikke helt full spole til å begynne med. Sena bør ikke være for myk og heller ikke for stiv. Noe midt i melom er bra.

1. Still kastebremsen (den lille runde knappen på siden) til omtrent halv effekt. Minst.

2. Trykk på knappen, slipp den og legg tommelen på spolen. Bruk tommelen til å kaste med, ikke knappen:)

3. Ikke kast med et vanlig overhåndskast til å begynne med. Ta et kontrollert sidekast og øk kraften i kastet gradvis.

4. Ser du at sena løfter seg under kastet, bremser du litt med tommelen. Stram kastebremsen litt før neste kast hvis dette skjer.

5. Legg tommelen på spolen i samme øyeblikk som søkket/sluken tar vannflata.

Etter hvert som du blir flinkere, kan du øke kraften i kastet og stille kastebremsen løsere. Ikke forvent lange kast til å begynne med. Det kommer med erfaring og når du blir komfortabel med snelle/stang.

Ok! Jeg bomma nok dette med kastelengden! Forventet vel egentlig att jeg skulle kaste like langt som med haspelstanga...

Jeg får klippe opp kråkereiret og prøve på nytt.

Mvh S-Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahh minner....

En gjedde knakk bremsen på min siste haspelsnelle, og gikk over til multiplikator etter det.

Kjøpte en Abu Garcia ambassadeur 6500C Syncro for snart tre år siden. Fyllte den med tynn multifilamentsene.

Etter det ble slukfisket veldig mye mer enn det var med haspel.

Men det er MYE frustrasjon i bildet når man skal lære seg en multiplikator å kjenne. Mye frustrasjon. Og jeg liker å skifte sluk/spinner ofte når jeg er ute, og må da ved hvert eneste bytte justere kastebremsen, såfremt vekten på sluk/spinner varierer. Glemmer jeg det er kråkereir-city neste besøk.

Jeg fisker mye, og opplever stadig backlash, men ikke lenger på hver tur. Heldigvis.

Jeg fikk en liten haspel forleden, og bruker den også. Men mitt absolutte førstevalg når det skal fiskes med sluk/spinner (fra 15g. og oppover), endog lett havfiske, er min særdeles kjære 6500C syncro, med tynn multifilamentsene. Føler meg mye nærmere opplevelsen med en slik snelle, og senen er umulig å ryke!

Jeg er ansvarlig for å heve enkelte punkter på bunnen av Oslofjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

...og ikke minst være forsiktig når du spenner stanga/aksellererer i kastebevegelsen.

Du må slippe tidlegere i bevegelsen enn med haspel, og bruke en kurve som går til siden for deg. (Helst) ikke over hodet som tidligere nevnt.

Etterhvert får du det i blodet.

Motvind gjør at du må være obs på kastebremsen.

Er det vindstille, og du er vant, kan du kaste med bremsen løsere.

Ikke gi opp, og forvent at du har taket på det i løpet av neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er vant til å sveive på venstre side så kan det være greit å kjøpe links neste gang. til gjedde fiske bruker jeg kun multiplikator. det er jo også en fordel med multiplikator når det gjelder bremsen,da en tilsvarende haspel med like god brems koster det dobbelte. Når du har lært deg å kaste,så kan du ikke være foruten multiplikator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Still kastebremsen (den lille runde knappen på siden) til omtrent halv effekt. Minst.

Syns følgende tommefingerregel er enklere: Still kastebremsen slik at sluken akkurat siger nedover fra stangtuppen når spolen er frikoplet og du rister lett i stanga. Da er den noenlunde korrekt innstilt for sikre kast uten stor fare for skjærereir. Etterhvert som erfaringen øker, stiller du bremsen enda litt lettere.

Vind, særlig motvind er skummelt, og spesielt med sluker som har mye vindfang (skjesluk, Toby etc). Som ny med multi finner du fort ut at sildesluk er lettere å ha med å gjøre. Poenget er ganske enkelt at hvis hastigheten på sluken plutselig reduseres, fortsetter spolen å rotere med samme fart, og da går det fort galt (på samme måte som hvis du ikke bremser spolen når sluken treffer vannet).

På den annen side lærer man fort de nødvendige triksene i ludo. Den eneste ulempen jeg egentlig ser med multiplikatoren er at den ikke kaster så langt som haspel med lett sluk. Til sjøørretfiske, der jeg ofte bruker 10-18 grams sluk er derfor haspelen favoritten. Til alt annet er det Ambassadeuren som gjør jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la dere skremme, å fiske med multiplikator er ikke noe hokus pokus. Følg instruksjonene i siste melding angående mekanisk brems. Med ambassadeur med bare 2 sentrifugalvekter er det viktig å ikke ha for mye sene. På Calcutta og de fleste av årets ambassadeurer er det nok effekt på sentrifugalbremsen til å håndtere mer sene.

Men sørg i hvertfall for å tilpasse snøremengde/sentrifugalbrems slik at en ikke får snørereising. For slanke sluker i fra 15g og opp og ca 20g for alle andre sluker kaster jeg lengre med multiplikator enn haspel. I tilegg er multisneller lettere, har bedre slurebrems enn haspel.

Finn fram ei 18g eller tyngre stingsild, still kastebremsene, start treningen på et område med god baksleng og start med kast hvor stanga føres en plass midt i mellom rent sidekast og rett opp.

Med kastebremsen instillt som beskrevet kan en kaste og så faktisk legge i fra seg stanga uten backlash!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.