Gå til innhold
Fiskersiden

Notfiske i Mandalselva


bluebird
 Share

Recommended Posts

Fikk litt lyst til å stå frem (som det heter i enkelte deler av pressen[ :) ]) som den bitre gamle mannen jeg egentlig er [} :) ]

Grunnen er at jeg tok meg tid til å gå igjennom statistikken fra notfisket i Mandalselva 2005 (selv om jeg er klar over at fritidsaktiviteter av denne arten kvalifiserer til en kommentar om "Get a life").

Først, et minimum av tall*.

Totalt notfiske : 331,3 kg**, herav SØ 39,3 kg.

Total notfiske : 96 fisk herav SØ 14

Gjennomsnittsvekt notfisket laks : 3,45

Gjennomsnittsvekt all laks : 2,09 (per 17.sept)

Gjennommsnittsvekt notfisket SØ : 2,81

Gjennomsnittsvekt all SØ : 1,15 (per 17 sept.

* Med forbehold om feil. Har bare gjort en rask opptelling uten ytterligere kontroll.

**Er litt usikker på om det blir benyttet en eller flere nøter, idet de fleste notregistreringene er knyttet til en navngitt person, mens noen er blanke, dvs uten oppgitt fisker.

Ok, så notfisket gir en høyere vekt på fanget fisk. Jeg kjenner ikke denne metoden spesielt godt, og det kan være at selve metoden tilsier at det er stor fisk som hovedsaklig blir tatt. Jeg har imidlertid merket meg at den minste fisken som er rapportert fanget i not er 0,9 kg.

Det som imidlertid irriterer meg mest (utifra rent egoistiske grunner[8D]) er imidlertid dette :

Av all mellomlaks i elva i 2005 ble 6,6 % tatt i not, og av

storlaks (7kg+) ble 10,2 % tatt i not

og enda verre : av stor SØ ( av meg def. som 3 kg+) ble 30 %

tatt i not.

Rent personlig synes jeg SØ fiske er morsomt, og den spennede muligheten til å få en stor SØ som tar flua i stummende mørke er en av hovedgrunnene til at jeg fisker i Mandalselva. Men denne muligheten er altså sterkt redusert pga. notfiske.

I utgangspunktet synes jeg at den kvoten som notfiskerne har hatt i år, dvs 300 kg ikke er urimelig. (tross alt så ble det vel tatt ett sted mellom 8- 10 000 kg. i år)

Men jeg har store problemer med at notfisket i så stor grad tar ut stor fisk. Dette reduserer i hverfall min fiskeopplevelse, som sammen med mange andre elementer (gleden ved å være ute, prat med andre fiskere, osv) også bygger på muligheten til å få stor fisk.

Hvis dette hadde vært en elv der grunneierne selv hadde tatt ansvaret for pleie og forvaltning av elva kunne kanskje det selektive uttaket av stor fisk som nota tydeligvis medfører forsvares. Men fisket i Mandalselva eksisterer idag kun fordi offentlige midler er brukt til kalking og utsetting av fisk.

Så (for å avslutte med et litt banalt argument) mine skattepenger brukes for at grunneierne i Nedre del av Mandalselva skal få raske meg seg det meste av den store SØ'en i elva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ei not i Mandalselva, Kristian Sandnes er den som står ansvarlig for notfisket, derfor er det hans navn som går igjen.

Grunneierne på flatelva(som er mer eller mindre uintresang fra oss sportsfiskere) "gråt" seg til en måte å få noen skarve kilo laks, da de så at sportfiskerne la igjen alle pengene de var forespeilet når laksen skulle komme tilbake i sone 2 og 3...

Missunelsen måtte da omsettes i noe ,og det blei børsta støv av den gamle notretten, det er ca 70 grunneiere som skal dele fangsten, ca 3kg på hver iløpet av en sesong, hva er da vitsen??

Hadde vært bedre å gitt alle grunneierne hver sin laks fra frysedisken på Rema og vært kvitt notfisket.

Om det stemmer at de har "brutt" kvoten var fiskeforvalteren hos fylkesmannen svært intresert i å vite det...(jeg har snakka med han tidligere angående notfisket..)

Vurderer å politianmelde notfiskerne for miljøkriminalitet[ :) !]

Jeg har også lagt merke til at mye av notfangsten beskater den store sø og ,mye stor laks...

Ser ut for at dette må bli en jobb for fylkesmann og påtalemyndighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmm, før en gjør noe drastisk vedrørende eventuell overskridelse av kvote :

Jeg har som nevnt i innlegget, bare telt over en gang. Jeg

kan ha gjort feil i enten telling, eller kopiering av

fangster fra Laksefisk.no til excel.

Feilregistrering av fangst er også en mulighet. Som nevnt

er en del av fangsten regisrert uten person.

Eller at de som driver notfisket har dobbeltregistrert ved

en feil.

Som sagt, har ikke kontrollert for noen av disse feilkildene. (Tallene er ikke tenkt som noen vitenskapeilg undersøkelse eller som grunnlag for politianmeldelse)

Men tendensen til at det blir tatt ut overveiende stor fisk med nota vil nok holde mål uansett feilkilder.

Jeg mener det er mye viktigere å fokusere på dette ( ihvertfall fra et sporstfiskesynspunkt, eller fra lokal turistnæringssynspunkt)enn en eventuell mindre overskridelse av kvote (maks. 10 % overskridelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Fylkesmannens kontor har null tolleranse for overskridelse av kvota Tror deg på det, men for oss som fisker i elva har vel kanskje ikke akkurat den eventuelle overskridelsen (30 kg) så mye å bety ?

For min del synes jeg det er viktigere å finne en måte å påvirke enten fylkesmannens miljøvernavdeling, elveeierlaget eller de som driver notfisket til å redusere uttaket av overveiende stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.