Gå til innhold
Fiskersiden

Mjæroholics...


Perca
 Share

Recommended Posts

[ :D ][ :D ][ :D ] Jeg innrømmer det! Vi er hekta, Motoren og jeg...

Trodde at årets siste dorgetur på Mjær var avsluttet for noen uker siden, men det ble en liten kveldstur til på Mjær. Motoren og jeg ble enige tidligere i dag om at det hadde vært greit med enda en tur. Været var av det vekslende slaget med sol, regn og vind, ja vind var det masse av!

mjaer1ie.jpg

Motoren måtte virkelig ta i når han rodde i motvind. Det tok ikke lang tid før den første fisken beit, men den slapp ganske snart taket i vobleren. Det samme skjedde to ganger til! Vi sjekket krokene på vobleren uten å se noen grunn til at de var årsaken til de tapte fiskene. Så beit det på en liten abbor hos Motoren. Hællandussen, denne er liten, sa Motoren for i neste øyeblikk å si: Men i hel-vete... Hva er detta for no a? Det viste seg snart, det var ei gjedde som syntes abboren ble svært fristende! Gjedda slapp taket da jeg skulle hove den. Ingen krise akkurat, for vi hadde jo sluppet den ut igjen. Men abboren fikk nok et arr som den kan skryte av til vennene sine, den blødde ihvertfall mye.

abborblod8bi.jpg

Abboren fikk friheten tilbake med en instendig beskjed om å komme tilbake om noen år...

Vi pælma voblerne ut igjen begge to og Motoren tok kanskje 10 åretak så smalt det på hos oss begge samtidig! To gjedder ble sveivet inn og opp i båten med de. De var akkurat like lange, men jeg påsto at min var tyngre enn Motorens [ :D ]

veiing3uq.jpg

Dette tok ikke Motoren som "god fisk" og måtte kontrollveie. Som du ser så tar vi dette seriøst [:I]. Min var tyngst! 1,5 kg mot Motorens gjedde på 1,3 [ :D ] De gamle er fortsatt eldst [8D]... Moro med to på en gang og litt vennskapelig kniving. Motoren sin gjedde måtte avlives da vobleren satt nærmere rompa enn munnen og var umulig å få ut uten å ødelegge gjeller og svelg!

tvebitt8gw.jpg

Det var merkbart at det var kaldere i vannet nå, gjeddene var "vårspreke" og hadde mange fine hopp. Det er ikke lett å få tatt gode bilder av dette, men jeg gjorde da noen forsøk. Det ble mest bilder lik dette! Litt for sent ute...

sikkerav7uq.jpg

Dette var kvelden for fisk med skader. Vi har vel aldri vært borti så mange fisk med skader av forskjellig art.

gjeddesar1fb.jpg

gjeddehale8ra.jpg

På de to bildene over er det ganske typiske sår etter angrep fra andre gjedder, men se på bildet under her!

hareskar8ye.jpg

Her er et skrekkeksempel på hva C&R kan medføre! Hvis fisken må ødelegges som dette for å få ut kroken så vil jeg si at avliving er det rette! Ingen skal komme til meg å påstå at dette ikke er resultat av en særdeles lite vellykket avkroking! [ :) !] For å få aksept for C&R så bør ikke slikt forekomme. Ja, ja, det var mitt sure oppstøt...

Abboren var ikke spesielt samarbeidsvillig i kveld, vi fikk 4 stykker og den største ble tatt av Motoren.

abbor4001vd.jpg

Denne veide 400 gram og svømmer fortsatt rundt i Mjær. Vi fisket i 2 timer og fikk 10 gjedder og som sagt 4 abbor. Ingen store, men atter en fin kveld på Mjær. Er det rart at vi er hekta på Mjær..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt det bildet av den gjedda! Men jeg kunne ikke fri meg for å pense tankene inn på gjeddesaks heller. Det som kanskje taler mot det er at gjedda er såpass liten at den kanskje ikke har hatt kraft nok til å kunne spjære hele overkjeven for å rive seg løs. Drøyt med så mye skadd fisk. Gjedda med spjæret overkjeve, var den radmager eller i greit hold? Utrolig hva disse gjeddene kan overleve, uten at det skal oppfattes som en oppfordring til at folk skal slippe ut fisk med liknende skader. Har selv fått gjedde med avrevet gjellebue samt gjedde med garnrester i gjellene. Begge var i fin form og klarte seg fint tross handikappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda med "åpen ganespalte" var faktisk i normalt godt hold! Hva denne gjedda har vært borti blir bare spekulasjoner, men jeg hadde faktisk samme tankene som CB om at det kunne se ut som om den hadde vært på en gjeddesaks! Men vanligvis så blir det ikke store skader av en gjeddesaks, men det kan se ut som om at den bare er røska av saksa. Og det gjør den ikke på egenhånd! Men at det er en menneskeskapt skade er jeg nær 100% sikker på.

Når det gjelder skader på gjedda så tror jeg at jeg har sett de fleste varianter. Det er helt utrolig hvilke skader som gjedda kan påføres og fortsatt bli restituert. De gangene hvor gjeddene har vært tydelig redusert, dvs tynne som slips, så skyldes det stort sett to årsaker:

1. Det sitter en garnmaske rundt fisken som er mer eller mindre grodd inn i kjøttet.

2. Det sitter en treblekrok i magan på gjedda. Og oftest så sitter det en senestump UTEN fortom i kroken! Gjerne i tykkelse 0,30-0,50mm.

Egentlig rart at noen meiter gjedde med så tynnt snøre uten å ha en eller annen type fortom... Grunne til at jeg påstår at de meiter gjedde er størrelsen på treblekroken som jeg har funnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj.... det var ikke den som var skadet da Thile.

Min 6,9 var pen (men tynn), det var du som fikk den med klepp-arret/skaden... Enten var det den første du fikk eller så var det den som veide 3,28.

Samme hvem av gjeddene det var, så var det ikke pent.

(la dessverre igjen noen sår på siden til den på 6,3 også, men de gror forhåpentligvis og kommer da til å se bedre ut enn klepp-arret/skaden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Stygg den kjeven der ja. Men å skylde på C&R blir jo feil. Kan være infisert sår e.l også. Jeg holder en knapp på gjeddesaks og infeksjon. Når det gjelder landing av gjedde, så bruk hånda. Klepp, lip-grip osv, osv skader mer enn de gagnenr fisken. Gjellelokk grepet, og støtt oppunder fisken med andre hånda når man løfter fisken. Da slipper man sårskader, ryggskader etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder folk å bruke denne møkkaredskapen???!!

Skader mye fisk med denne kleppinga og også høyere odds for å miste fisk ved klepping..Skulle vært forbudt skulle det[} :D ][ :) !]

Kleppet selv av en flott laks for min far da jeg var en ti tolv år, veldig kjipt!!6-8kg[V]

(Han har verken glemt eller tigitt denne episoden enda[ :D ])

Bruk vett, bruk håv....

Flott fangst forressten[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Erikau

Mange fine fisker der ja[ :) ] Hvor på Mjær fisker dere egentlig???

Vi fisker stort sett over hele vannet, men mest i den nordlige delen.

Og Gateprofeten, det er nok ikke helt feil å skylde på C&R her! Jeg er absolutt for C&R, men har man påført fisken skader som på denne gjeddetassen med splittet overkjeve, så mener jeg at det er helt feil og sette den tilbake. Vi skal ikke for enhver pris sette fisk tilbake, det er tilfeller som denne gjedda som ødelegger voldsomt for de som taler varmt for C&R! Dersom vi ønsker aksept for C&R i Norge, så bør (må) ikke slikt forekomme.

Vi kunne sikkert tatt en lengre diskusjon om gjeddesaks også... Min erfaring er at gjeddesaks ødelegger fisken like mye eller mindre enn det en vobler gjør! Om det er en gjeddesaks eller en sluk som har blitt røsket ut kjeften på denne gjedda blir som tidligere sagt bare spekulasjoner. Men det er jo interessant og se hvilke skader en gjedde virkelig tåler og fortsatt være i grei kondisjon!

Men denne turen var helt sikkert årets siste dorgetur på Mjær... Kanskje... Trur eg... [ :D ] Muligens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde grepet er helt klart å foretrekke ved landing, kan dog være problematisk å stikke hånda inn i gjellene på fisken når det fiskes med store woblere som har 2 eller 3 kroksett.

Gjedda er særdeles aktive fra oktober og til isen legger seg, så her er det bare å fiske helt til snerken legger seg. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis der dere ser på bildet av Motoren der han holder to gjedder så ser dere det grepet jeg bruker på gjedda når jeg tar den opp av vannet. Det grepet skader så vidt jeg vet ikke fisken og heller ikke fiskeren... Ingen klarer å lure meg til å stikke finga inn i gjellene til en gjedde [ :) ]!!! Jeg er helt sikker på at jeg har mistet flere liter blod opp gjennom fiskerkarrieren på akkurat det! Jeg gjør et unntak når jeg fisker på isen, da tar jeg tak der jeg får tak [ :D ].

Og du Thile, mååå du rippe opp i at oktober er en fin gjeddemåned..? Det er jo da elgen skal høstes... og hjorten... og rådyra... og.... [ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.