Gå til innhold
Fiskersiden

Rep av korkhåndtak


Starfish
 Share

Recommended Posts

  • 4 months later...

sitat:Opprinnelig postet av maxima

Dette kunne jeg og tenke meg å prøve, men jeg mangler ikke bare litt huller. Ene stanga mi har masse kork blitt spist opp av mus. Øverst er det vekk rundt hele.

Er denne massen sterk nok til å binde så mye ?

Og hvor fint bør det støvet være ?

hei! en metode som er funksjonell er å få tak i en ødelagt stang eller en du aldri bruker og skjære bort korken av den og sette på stanga. deretter kan du pusse ned så du får samme størrelse på den originale korkenog den nye korken, og lime fast med trelim og pusse over igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Starfish

Alle korkhåndtak har huller og groper som stangfabrikantene fyller igjen med en eller annen fyllmasse. Jeg har noen stenger hvor dette begynner å falle ut. Noen forslag til hva jeg skal bruke for å fylle igjen disse hullene og gropene??

Fylling av kork, mener du fylle kork som i utgangspunktet var av dårlig kvalitet ? Kork er naturmateriale, og burde vel forsatt være det fritt fra formtre og sikaflex.

Kjøp deg ny kork av type AAA eller Flor, og monter denne. Du vil ha gleden av å ha et fint håndtak i mange år som er verd pengene, og arbeidet. For å rengjøre korken når den er blitt det vi sier passert patina (direkte møkkete), så rengjør du den med Zalo og en oppvasksvamp. Når korken er tørr pusser du forsiktig med smergel 600 - 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ei triggerstang fra en kjent produsent. Håndtaket på denne er i tynneste laget for min smak.

Noen som har formening om/erfaring med å legge på dette, eller fylle ut med materiale?

Har sett for meg "Tråd" av kork med ca. 0,5 cm tykkelse som evt. vikles rund, limes og pusses.

Kjenner noen egnet produkt/materiale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

Har kjøpt ei triggerstang fra en kjent produsent. Håndtaket på denne er i tynneste laget for min smak.

Noen som har formening om/erfaring med å legge på dette, eller fylle ut med materiale?

Har sett for meg "Tråd" av kork med ca. 0,5 cm tykkelse som evt. vikles rund, limes og pusses.

Kjenner noen egnet produkt/materiale?

Et sted må vel grensen gå [?]

Du har rett i at korkhåndtak ofte blir for tynne, dette er spesielt ubehagelig ved lange fiskeøkter. (mange stangfabrikanter har ikke forstått dette problemet)

Skjær av korken, sett på ny skikkelig kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Kanskje jeg må krype til det korset. Dette er ei Shimano Technium, og jeg har også merket meg at snellefestet er det samme som Ron Thomson's Arrezzo. Småkjipe greier, når man tar prisforskjellen i betraktning.

Techniumens snellefeste har som eneste forskjell her, svakere materiale rundt klingen, mellom de to hylsene.

Kunne tenkt meg å evt. bytte denne også hvis jeg først setter i gang.

Så jeg spør her, uten å ha Googlet på tema: Hvem selger / distribuerer slike?

Noen andre som har byttet snellefeste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har byttet snellefester.

Noen få butikker i Norge kan ha snellefester - uten at jeg har noen mulighet for å si hvilke.

Endel store utenlandske nettbutikker har det sikkert - uten at jeg kjenner til om de har det du er ute etter. Jeg vet at www.cabelas.com har noe ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din lokale forhandler av produkter fra Aktiv Fritid burde kunne skaffe deg det du trenger.

De påstår at deres kork er av klasse super flor, men ta dette med en klype salt. Korken er bra men ikke så bra. Snellefeste med trigger burde de kunne skaffe fra P.Bay eller Fuji. Surretråd og lakk til stangring har de også. Personlig har jeg best erfaring med å lime korkringer og ikke hele håndtak. Bruker Casco polyuretan (grønn kork) ekspanderende vannfast trelim. Da er det ikke så pissenøye med at korkringene har perfekt pasning, og aldrig har de løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

Har kjøpt ei triggerstang fra en kjent produsent. Håndtaket på denne er i tynneste laget for min smak.

Noen som har formening om/erfaring med å legge på dette, eller fylle ut med materiale?

Har sett for meg "Tråd" av kork med ca. 0,5 cm tykkelse som evt. vikles rund, limes og pusses.

Kjenner noen egnet produkt/materiale?

Du finner korktape på ebay. du får den i flere tykkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.