Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt kamera!


Lak
 Share

Recommended Posts

Etter at det forrige gikk i bakken skal jeg nå investere i et nytt kamerea. Vet det er mange tråder rundt dette men her er mine krav.

Jeg ønsker det skal være så enkelt som mulig.

Helst helautomatisk slik at jeg slipper å bekymre meg for noen som helst innstillinger. jeg bruker i 90% av tilfellene autofunksjonen uansett. En god makrofunksjonen som selvfølgelig også skal være enkel å bruke og mulighet for filmsnutter.

bortsett fra dette ønsker jeg at det skal være så enkelt som mulig og gjerne med en så stor skjerm som mulig slik at man kan se med n gang hvordan bildet ble?

prisklasse 2500-4000?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkeno kameratips, men regner med at kameraet skal brukes en til fisking osv. og siden du sikter såpass høyt i pris vil jeg anbefale deg å kjøpe med superforsikring det koster 300,- og er garanti over 3år der du får nytt kamera uansett hva som har skjedd så lenge du har med kameraet til butikken. (kjøpte sånn løsning hos Japan Foto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon Coolpix 5900, eller 7900.

Kjempe bildekvalitet, lite og hendigt, veldigt enkel meny og lite støy i forhold til de fleste konkurenter, og bra pris.

(NB.Kamera er mye mindre enn det ser ut til på reklamebilder)

Skarp Lcd skjerm, søkelys, så det fokuserer i mørket, mulighet for endel manuelle innstillinger om man vil utforske litt, men også bra som sikt og knips kamera. Kjempebra makro, som faktiskt er veldigt morsomt. Kan ta bilder fra 3-4 cm avstand av f.eks prikkene på fisken, øyet, insekter, blomster o.l.

De har også den beste antirøde øynefunksjon, og en funksjon som kan lysne på skyggepartier i et bilde i etterkant.

3500,- for 7900 og ca 2700,- for 5900 hos fotomagasinet.no

7900 har også elektronisk bildestabilisator som gjør at du kan ta klare bilder, uten å trenge blitsen så fort selv om det blir litt mørkt.

Om du leser utenlandske tester av kameraet ser du det får kjempescore. På norske litt dårligere fordi det er noen hundredeler tregere til å f.eks zoome, men det merker man ikke i praksis.

Men alle er stort sett enige om at bildekvaliteten er suveren.

http://produkt.akam.no/vis_kategori.php?ca...25&submit=S%F8k

Glemte å ta med at videofunksjonen faktisk er ganske bra, holder vga kvalitet, så på tv blir filmen helt klar, men det trengs stort minnekort for å filme noe særlig, og lyden er ganske svak. Men et gigabyte sd-kort holder lenge til noen minutter film, og noen hundre bilder på beste kvalitet. Har foreløpig ikke vært noe problem at kortet blir fullt

5600 og 7600 kameraene er ikke av samme kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finepix E550 er jeg meget fornøyd med.

4x zoomobjektiv og 6 Mp Super CCD HR bildebrikke med interpolering til 12 megapixels oppløsning. RAW-format, serieopptak med 3 b/s, automatisk og manuelt valg av fokuspunkt, hvitbalanse, ISO-verdier, eksponering osv.

Kameraet er også meget godt å holde i, noe som er et stort pluss! Prisen ligger rundt 2000-2500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten også et nytt Sony DSC T7, 3 * optisk zoom som ikke stikker utenfor kamera, og 5 mpixler som jeg kan selge for ca 3000,- om det skulle være intressant.

Det er vel det som kalles et design kamera. Veldigt stor fin skjerm og veldigt tynnt,

Har testet det med noen bilder og litt film, men bruker stort sett bare Nikon kameraet, som er bedre til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Canon Ixus 700... tar utrolig bra bilder selv i auto funksjon, bra blitz, god rødøye funksjon, bra film oppløsning, raskt, enkelt

God rødøye funksjon???????

Nå tuller du Remy, jeg har en ixus 700 og rødøyne funksjonen suger[:0]!!

(men anti rødøyne funksjonen i programvaren er meget god [ :) ])

Men ellers så er jeg helt enig med din bedømmelse[ :) ]r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

Her finner du tester på mange kameraer, inkl. Pentax optio http://www.akam.no/tester .Men jeg tror at skal du ha et kamera med bra makro-funksjon må du nok opp i pris

Hva snakker vi om da?

F.eks Panasonic Lumix DMC-LX1. Koster ca 6000. Testen er her http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=60079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Her finner du tester på mange kameraer, inkl. Pentax optio http://www.akam.no/tester Men det står ikke noe om undervanns-fotografering med det i testen. Hadde vært greit med et lite kamera man kunne hatt med på tur og som man også kunne knipset noen abborer med hvis man snorkler litt.

Har ikke kjøpt undervannshus da jeg har oppgradert til EOS 350D og der koster undervannshusethuset litt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.