Gå til innhold
Fiskersiden

Songdalselva


heskoe
 Share

Recommended Posts

Det er vel primært ei elv for mark og lett slukfiske. Det er tett skog langs elva mange steder og elva er så liten at vademulighetene er begrenset. Det taes lite fisk i elva, primært en del sjøørret av beskjeden størrelse. Selvfølgelig finnes det pen fisk, men de er nok sjeldne. Oppgangen av fisk er også dårlig men tar seg opp på slutten av sesongen. Akkurat som Audna er elva avhengig av mye nedbør.

Det finnes selvfølgelig plasser også for fluefiske men jeg ville ikke brukt for mye tid på denne elva. Alternativet er jo å prøve noen dager etter den 15 september. Songdalselva kan jo fiskes ut hele september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Prikken!

Ja det var jo lige det, at prøve der etter sæsonslut i Mandalselva, hvis vann...

Men jeg skal lidt mer rundt i sør til næste år, det er jo dejligt landskab!

Er der ander elver i sør der er mer interesante for fluefiske etter laks, du hellere ville anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Det blir normalt tatt 2 til 2,5 tonn i Sokndalselva, sammenlignet med Kvina (1 til 2 tonn) er den jo da bedre. Men Sokndal er en mindre og smalere elv, kanskje enda mer avhengig av regn.

I år ble sesongen forlenget, da kraftverket stengte turbinene i sommer p.g.a. vedlikehold, veldig smart spør du meg....

Flere av elvene på Jæren er bedre og Bjerkreim/Tengs er klart best, men det er mer smålaks i disse elvene enn i Kvina.

Kvina har til nå ikke blitt overbefolket, men kommer du på rette tiden er sjangsen stor for fangst.... Det vil si at elva er bra 2-3 uker i løpet av hele sesongen, dette i forbindelse med regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.