Gå til innhold
Fiskersiden

Karusseriene er i gang


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Begynte rolig med en tur på søndag uten fisk, og forholdsvis lite aktivitet på swimmen.

Mandag dro jeg opp med Karlos, og da var det markant mye mer aktivitet - endte med en fisk til hver :

Karuss550g_020608_PB.jpg

Førstr en liten en på 550g til meg

KISkaruss490g_020608_PB.jpg

Så en enda mindre (heldigvis) til Karlos, denne på 490g

Så på onsdag var det klart for tur igjen - denne gang skulle jeg fiske med vår alles Mongo-Ståle...

Jeg var på plass allerede kl 20 og begynte med å rigge utstyr, samt å fore litt. Det var ingen aktivitet på swimmen, så jeg roet ned og fant frem kamera og bedre litt slike ting som dette en times tid først

Thor_tarbilde2_PB.jpg

foto : Espen Ørud

Det resulterte i bl.a dette

2551615891_a43d48fc21_o.jpg

Men så, når jeg hadde fotografert en stund så var det antydning til fisk inne på swimmen, så jeg agna kroken la på litt hemmelig luktstoff og kasta ut - sjelden så har det vel gått så for under karussfiske at det har biti på fisk - ett nydelig løftenapp gir meg dagens første fisk etter maksimalt 5 minutter..

Avkroking og selvutløserbilder følger

karuss795g_050608PB.jpg

Nydelig fisk, 795g og årets største fisk i vannet så langt

Jeg få satt fisken ut igjen, roer ned, agner på nytt. Og 12 minutte etter at jeg tok bilder av den første fisken så tar jeg bilder en neste fisk :)

karuss950g_050608PB.jpg

Denne gang en enda større :) 950g

I det jeg setter denne ut så ankommer Ståle :) Han gikk glipp av all morroa

Ståle diller litt med innstilling av dupp og fiskdybde, men han får da lagt ut ett agn - og idet hans skal sette fra seg stanga så hever duppen seg på direkten - og fast fisk - helt sykt - det tok maks 5 sek fra agnet nådde bunnen til fisken satt

Så 16 minutter etter at han parkerte bilen, så fotografere vi dagens første fisk for Ståle

Stlekaruss785g_050608PB.jpg

785g

Ståle får to til før vi gir oss rett over kl 00 - en finfin tur :)

Stlekarussuveid_050608PB.jpg

Ikke veid

Stlekaruss795g_050608PB.jpg

795g

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport med flotte bilder av vakker fisk og ikke fullt så vakkre fiskere (Karussen er jo veldig fin da)! Takk for det.

Interessant lesning også for en som ikke driver på med sånn forvokst akvariefiskfisking. Man får nesten lyst til og prøve ......... :)

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur ikveld - var på plass i 8 tia, men drøya med å fiske da jheg sovna i stolen før jeg kom i gang :D

Brukte også i dag maks 10 minutter etter at jeg var i gang før første fisken satt - den ble forøvrig også dagens eneste for meg. I det jeg fotograferer min så ankommer Ola Gismervik..

Han fikk en fisk på tampen - regner med ha kommer med egen rapport

Her er forøvrig en lit bedre versjon av bildet av min fisk fra i dag (en litt dårligere versjon kan sees i MMS-bloggen)

karuss770g_060608PB.jpg

770g - og årest 4 karuss på 4 turer - godt fornøyd så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg og Ståle hadde egentlig planer om annet fiske på søndag, men akutt giddalause og rykter om regn gjorde at vi kjapt la om planene og pakka sakene for litt karusserier...

Når Ståle kom frem til plassen noe før meg så satt en udugeli jærbonde allerede på plassen, Ståle prøvde kjapt å syke ham ut og få ham til å dra hjem - men lite hjalp. Så han fant frem riva si og begynte å rake plassen, mens jærbonden fiska ^_^ Sånn skal det gjøres mot fremmedpakk som prøve å kuppe plassene våre... (vel og merke uten å si fra ^_^ )

Jeg ankommer plassen, og sammen klarer vi å mobbe ham til å rydde litt slik at også vi får fiska litt på plassen.

Bonden har en del aktivitet rundt duppen, men klarer selvsagt ikke å få fisk. Bare for å vise hvordan man skal gjøre tingene så får jeg forholdsvis kjapt en ok fisk, som snagger...

Så da må det "bades" littegrann

mmsblog_00427_00.jpg

Ståle sitter og på en artig mobilbideo av hentinga..

karuss_ukjentvekt_snagga_PB.jpg

Fiine fisken - anslått til 5-600 gram

Etter at jeg har vasa rundt kun ikledd boksershorts en stund så velger jærbonden å dra hjem med uforretet sak :P Alltid hyggelig å slå av en prat å vise hvordan det skal gjøres Karleif - gi beskjed neste gang du skal oppover

En stund etter at Karleif er dratt så får også Ståle en flott fisk... ny pers

Stle_karuss_1090g_060708_PB.jpg

1090g, årets største i vannet så langt

Jeg gir meg klokka 01, men Ståle står på og sitter helt til klokken 06. Frem til kl 04 var det visst dødt - men det betalte seg til slutt. Mellom 04 og 06 så slengte han opp 3 karuss til.

Men nå venter vi til godværet kommer tilbake før vi prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til meg selv med ny pers og nok en gang ledende posisjon i haugalandskarusseriene med størst og flest fisk av året. Gratulerer. Takk skal du ha, ja.

Og så var han vippet av pinnen....

Og jeg er tilbake som Kongen av Karusseriene på Haugalandet

Jeg og ArildH har hatt to turer de siste kveldene... For å gjøre to lengre fisketurer korte så nøyer jeg meg med bilder.

Tirsdagkveden begynte forsiktig, og det gikk en god stund før vi hadde fisk inne på swimmen, men til slutt satt det en liten tass på ca 400g

karuss_400g_080708_PB.jpg

karuss_800g_080708_PB.jpg

Så rundt klokka 02 så satt denne vakre fisken på rundt 7-800 gram

Etter dette så pakka vi sakene og tusla hjem

På onsdagkveld så var det litt mer action fra starten av, og jeg fikk forholdsvis kjapt denne :

karuss_835g_090708_PB.jpg

835g

Så gikk det ikke så veldig lenge før jeg fikk neste fisk, støpt i samme form

karuss_805g_090708_PB.jpg

805g

Så gikk det tregt, og klokka 23.40 så annonserer jeg for Arild at jeg vil gi meg kl 00.00, så jeg tar opp agnet og bytter mais for siste gang og tilsetter en kombo av to smakstilsetniger - kl 23.55 så løfter fuppen seg og det sitter på fisk igjen - og hvilken nydelig fisk !

karuss_1100g_090708_PB.jpg

1100 nydelig gram - veid til 1280 gram med håvhode - håvhode 180g

Og da var jeg oppe i 10 karuss (flest) for sesongen, og 10 gram over Ståle sin fra søndag

Livet leker !

edit : fotograf på alle bilder i dette innlegget er ArildH :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering - roting i bilder fra 2006 viser at dette er samme fisk som jeg tok i juli 2006, men da veide den 1205. Den var merkbart tynnere i buken i går. Men regner med at den netopp har gytt, og at det er det som gjør at den er noe lettere en sist. Men finner det litt foruroligende at den da ikke har vokst på 2 år. Lover ikke godt for å finne en 1500 fisk i dette vannet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden været hadde vært så fint hele dagen i dag (i motsetning til hva som var meldt) så bare måtte jeg ut for å prøve meg på karussen igjen (samt å få fisket mest mulig FØR termin ;) )

Jeg ankom fiskeplassen rett over klokka 21, og det begynner å regne omtrent med en gang, så det er bare å rigge parasollen...

parasoll_PB.jpg

Er rett og slett koselig å sitte under den og høre regnet dryppe...

Men det tok lang tid før det skjedde noe i dag - hadde noen få linere. Men ingen napp før klokka var over 23, da kroka jeg en fisk som satt seg fast uti blekkene og sleit.

Så gikk klokka til rett over 12, så satt det en ny og sprek fisk

karuss_950g_100708_PB.jpg

950g

Så 20 minutter etterpå så satt denne

karuss_955g_100708_PB.jpg

955g

Var sikker på at det var samme fisk når jeg hadde den i håven, men det var 2 forskjellige.

Men det som var rart i dag var at så lenge det regna mer en lett yr så var det helt dødt på aktivitet - og så fort det stoppa å regne så hadde jeg tre fisk på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.