Gå til innhold
Fiskersiden

Referansetabell for havfiskekroker


Havengel
 Share

Recommended Posts

I dag fikk jeg en bunke med 13/0 kroker fra Canada, men de viste seg å være mindre enn hva jeg hadde regnet med. Problemet er at krokleverandørene dessverre opererer med forskjellige størrelsereferanser på kroker, 13/0 fra den ene leverandøren tilsvarer en annen størrelse hos en annen leverandør, noen bruker ikke disse betegnelsene en gang og bruker japansk system hvor den største kroken har det laveste tallet. Jeg regner med at vi som roter rundt her inne har mange forskjellige kroker fra mange leverandører, så det må da være mulig å sammenligne størrelsene og ut fra det lage en referansetabell. Det kan også være at forskjellige modeller fra samme produsent har forskjellig størrelse i forhold til betegnelse.

Hvis dere har store kroker liggende, både J-kroker og sirkelkroker kan dere poste merke, modell og størrelse her, så skal jeg prøve å lage en referansetabell. Forutsetningen er da at dere har to like kroktyper (J-krok mot J-krok, sirkel mot sirkel) slik at det går an å sette den inn i tabellen relativt til de andre krokene.

Enda bedre er det hvis noen har laget eller vet om en slik tabell. Merker som bør være med er i alle fall Owner, Mustad, Eagle Claw, Gamakatsu, Maruto, Daiichi, Varivas, Hayabusa, VMC, Kamasan.

Håper å få til en Exel tabell eller lignende som kan legges ut på siden. Den kan for eksempel se ut slik:

VMC Circle Hook PS---------------8----7----6----5----4----3

Eagle Claw 13/0 Circle Tuna-----11/0-12/0-13/0-14/0--------

VMC Circle Hook PS og andre kroker finnes i Elbe-katalogen i ratio 1/1 og er derfor et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Kom igjen nå da folkens, ingen som er interessert i å få til dette?

Har fått null respons bortsett fra Tom Ole. Skulle vel ikke ta så lang tid å ta fram havfiskekrokene og sjekke sizen og legge det inn her?

Hva trenger du? egentlig?

Merke, size og krokgapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Merke, modell og størrelse, samt referanse enten til VMC-krokene i Elbe-katalogen eller en annen krokmodell. Modell må være med, har for eksempel to Daiichi sirkelkroker som er like store, men den ene er i 7/O, den andre 13/O!

Jge vil gjerne bidra,men har ikke Elbekatalogen,men hjelper det deg hvis jeg legger ut bilder av de forskjellige krokene jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ta en titt på hva jeg har - hadde vært supert å fått opp en referansetabell[ :P ] Hva med å notere størrelsen på krokgapet i mm også? (evt. også total lengde/høyde) Da går det til en viss grad an å sammenligne/registrere data uten å ta utgangspunkt i et sett referansekroker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har varvias sirkel i 1/0, 2/0, 4/0, 5/0, 6/0 og 8/0, men ikke noe å sammenligne med bortsett fra kanskje noe Owner sirkel og Owner Mutu Light. Lag en skisse på hva du vil ha målt av gap, lengde, høyde, godstykkelse, øye osv osv - jeg er oppsatt med skyvelære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, folkens! Da registrerer jeg følgende: Produsent, modell, størrelse(= størrelsebetegnelse fra produsent, har du flere av samme modell, mål alle), høyde, krokgap i mm(målt på videste punkt?) og godstykkelse(relevant info det). Er ikke det nok?

Espen, hvis jeg lager en tabell i Exel, kan du legge den ut på siden et sted? Det kan vel komme mer info etterhvert, så den bør være mulig å redigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Espen, hvis jeg lager en tabell i Exel, kan du legge den ut på siden et sted? Det kan vel komme mer info etterhvert, så den bør være mulig å redigere.

JA

Ellers - det enkleste og beste er om du f.eks scanner eller tegner av en krok (eller kanskje en vanlig og en sirkel) og så tegner på de målene du ønsker. Største krokåpning og avstand krokspiss til stamme er kanskje greit å ta med på sirkel. Tegn inn de målene du vil ha på noe ala denne måten:

snaphookdiag.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min ide bak en slik referansetabell:

Du skal kjøpe nye kroker. Du setter deg ned ved PCen og skal bestille krokene fra en nettbutikk i for eksempel USA. Du finner en krok du vil ha, men er ikke sikker på hvor stor den er i forhold til det du er ute etter. Du slår opp i kroktabellen, og finner ut at du må bestille denne kroken i str 11/0 for å få ønsket størrelse.

Hadde i grunnen ikke tenkt å lage det så teknisk som du sikter til, Espen, meningen var å lage en kjapp tabell for å sammenligne de forskjellige krokene mot hverandre. Jeg har dessverre ikke tid til å sette meg ned og lage så grundige tabeller, føler heller ikke at det er nødvendig. Et nærbilde av kroken i tabellen hadde vært enklere for en cirkareferanse til krokgap og godstykkelse, men er vel ikke noe krav da man som regel finner bilder av kroken man er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har stort sett brukt de to største (3 og 4) til lange og brosme her hjemme, samt til hai utenlands. Kommer helt an på agnets størrelse. Grunnen var delvis at det var de to eneste størrelsene med nålespiss, mens de i mindre størrelse hadde en annen type spiss som var supersløv. Nå tror jeg også de mindre størrelsene leveres med nålespiss, og denne er kraftig forbedret fra den forrige, som brakk for ingenting. Uansett er det smart å ha et greit utvalg av forskjellige størrelser for å være rustet for forskjellige arter og agnstørrelser. Skal jeg ha mindre sirkelkroker bruker jeg stort sett Owner Mutu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kroker jeg skal prøve i nærmeste framtid. Den øverste er Tankichi #42 og den nederste er Maruto #44. Ikke de kvasseste krokene jeg har vært borti,men etter en runde med krokbrynet, var de desto bedre.

998_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/509/998.jpg

999_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/509/999.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.