Gå til innhold
Fiskersiden

Familiedag på Syverudtjern

Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

02032006220907J33sqlvr1a6x.jpg?84

Tok en fridag fra jobben i går og dro på Syverudtjern sammen med Lise og Fredrik, mens minstemann måtte tilbringe dagen i barnehagen.

Det var sinnsykt mye snø, men vi tok med spade og godt humør - så da gikk det bra likevel.

Hadde med agnfisk fisket opp ved en tidligere anledning og vi hadde bare rukket å sette ut første stanga før det var fast fisk!

0203200622090719wpN642t4qD.jpg?61

Det var en typisk Syverud-gjedde på 1,56 kg.

02032006220907i77OM47u56cy.jpg?76

Lise satte seg ned for å fiske fersk agnfisk - og fikk raskt abbor:

02032006220907re9at921E96m.jpg?1

Det gjorde Fredrik også, og like etter at abboren hans ble senket ned i hullet beit denne gjedda på, 1,38 kg

020320062209072HPCeq971WeX.jpg?45

Så var det min tur, først fikk jeg en liten tass på 840 gram:

020320062209079B53J27ca9q1.jpg?49

Og så fikk jeg en som var så liten at den bare ble sluppet ut igjen uten å veies - og flaks for den så slapp den å bli gjeddekake.

02032006220907tMx1719wEOdc.jpg?41

Hullet var stort nok til at gjenutsettingen gikk uten problemer, he he:

0203200622090753T2XO6F1poG.jpg?30

Vel hjemme var det om å gjøre å lage beinfrie kjøttstykker av gjeddene slik at vi kan ha gjeddekaker til middag i dag. Sjekker alltid mageinnhold på fisk jeg tar med, uten at det var noe overraskende innhold her:

02032006220907t19Tg42clxB8.jpg?23

Litt dårlig samvittighet for gjeddedrapene fikk jeg da jeg så all den rogna. Men kanskje det kan brukes til røyeagn? Eller til å fore inn mort?

02032006220907dl1enX5IEhnk.jpg?59

Alt i alt, en hyggelig liten familietur som gav en fangst noe under middels til å være det vannet. Men vi er fornøyd - alle fikk fisk - og det var deilig å være ute - og godt å komme hjem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Flott rapport Svein. Teller på knappa om jeg skal gidde å dra med meg ismeiteutstyret nedover til Oslo sjøl

Å hvor mange knapper er det igjen ???

Til Gabrielsen, vet du om dette er det vannet jeg og Svenna var på, mener å huske at det var Skyrudvannet ett eller annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caddis: Det var dette vannet ja - og vi fisket sannsynligvis på nesten nøyaktig samme plassen. Jeg og Svenna har vært mye her.

Håkon S: Vi fikk gjedder på 3-5 meters dyp. Har fått på grunnere vann tidligere, men ikke så mange på dypere vann.

Vilhelm: Stenger kan du låne av meg eller noen andre (har 5 av den på bildet), resten er vel ikke mye styr å ha med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å stå i vinduet når familien glum ankom Syverud. Var der på et seminar og hadde pause akkurat da. Dere skremte tre rådyr når dere kom, men halvtimen etter dere hadde dratt var to av dem tilbake. Det ene gikk ned på kne i et av pilkehullene og drakk vel og lenge. Det har jeg aldri sett før.

Bra dere fikk litt da i snøføyka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

De så skikkelig digg ut ! Komplisert oppskrift eller ?

Jeg kjører denne ca. oppskriften.

1 kg filet.

Litt bacon (kanskje 2 tynne strimler ferdioppkjært).

1 1/2 skje med poptetmel

1-2 fedd hvitløk

Litt revet muskat (forsiktig..)

Salt/pepper

Gressløk

2-3 skjeer med smør, evt en dash olje

---------

Alt kjøres i foodprosessoren og spes med melk til farsen er steiketjukk. Ikke ha for mye filet i foodprosessoren samtidig, da blir ikke småbeina kappa godt nok (jeg skjærer ikke så nøye for fiskemat).

------------

Det er faktisk veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider