Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


Doffen
 Share

Recommended Posts

Da er akterspeilsmontasje det suverent enkleste og beste! Hadde styrt klar av innvendig montering. Mange ulemper med det; mister masse effekt, mister mulighet for fart/vanntemp, et mindre helvete å justere korrekt og du har få muligheter til etterjustering/optimalisering samt service all den tid det er anbefalt å lime svingeren fast med epoxylim(som må være fri for luftbobler, urenheter etc..) Tok ca. 20 min å montere/grovjustere hekksvingeren på min Øien 17HT <_<:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er akterspeilsmontasje det suverent enkleste og beste! Hadde styrt klar av innvendig montering. Mange ulemper med det; mister masse effekt, mister mulighet for fart/vanntemp, et mindre helvete å justere korrekt og du har få muligheter til etterjustering/optimalisering samt service all den tid det er anbefalt å lime svingeren fast med epoxylim(som må være fri for luftbobler, urenheter etc..) Tok ca. 20 min å montere/grovjustere hekksvingeren på min Øien 17HT <_<:D

Du er vel inne på noe vesentlig her, ikke bare ett mindre helvete men ett stort så lenge svingern er fastlimt.

Er det noen andre anbefalinger til GPS/lodd/plott, er ikke bunden opp til Garmin men bare att jeg får den gratis på kjøpet (alt er nytt) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig montering er ikke noe problem HVIS

1.plasten under svinger er fri for luft

2.epoxyblandingen er fri for luft

3.bunnstoff ere fri for bly

osv osv

ræv montasje er å fore trekke ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig montering er ikke noe problem HVIS

1.plasten under svinger er fri for luft

2.epoxyblandingen er fri for luft

3.bunnstoff ere fri for bly

osv osv

ræv montasje er å fore trekke ja

Hva anngår luft i plast og epoxy har en vel ingen garanti for, bly er det vel ikke i bunnstoff heller..

Monterer bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at innvendig montering av svinger fungerer bare på enkeltbunnbåter, kjenner ikke bunnkonstruksjon på din båt. Du mister også mye signalstyrke med innvendig montering, og når den først er montert så sitter'n der. Ingen mulighet til å fininstille vinkel for å få perfekte buer. Glem dette for en skjærgårdsjeep.

Vil ikke anbefale Garmin hvis ekkolodd delen av instrumentet er viktig. Stillte spørsmålet om hva de anbefalte av Garmin eller Humminbird kombiinstrument til Importøren Belanor på Sjøen for alle. Hvis kartplotterendelen var viktigst, Garmin, hvis ekkoloddet var viktigst Humminbird siden de hadde holdt på med ekkolodd så lenge.

Tar derfor Belanor på ordet og anbefaler et merke som har holdt på med ekkolodd mye lengre enn Humminbird og GPS/kartplottere minst like lenge som Garmin; Lowrance eller deres litt billigere varemerke Eagle.

SeaCharter serien til Eagle med både 640 x 480 eller 320 x 240 oppløsning er bra. Det finnes utgaver med og uten ekstern GPS.

http://www.eaglegps.com/Products/Combo/SeaCharter642CDF.htm

Tilsvarende modeller fra Lowrance heter LMS-33x, 332C er grei med 480x480 fargeskjerm:

http://www.lowrance.com/Marine/Products/LMS-332C.asp

LMS-339 C DF har intern GPS og to frekvens:

http://www.lowrance.com/Marine/Products/LMS-339CDFiGPS.asp

Både Eagle og Lowrance instrumntene finnes også med monokrom skjerm, men vil ikke anbefale dette da det er vanskelig å lese kartet på disse i fart. Alle modeller har 5" skjerm, men dette er ikke noe problem da skjermdelingen mellom kartplotter ekkolodd kan varieres fritt, og informasjon fra den eksempelvis GPS kan vises i ekkoloddmodus og omvendt. Hvis du skal fiske på mer enn 100m bør du kjøpe et tofrekvenslodd, de har for begge disse seriene betegnelsen DF til slutt.

Hvis du er villig til bruke mer penger for å få et toppinstrumnt vil jeg anbefale RayMarine A65, Lowrance LCX-25C eller Eagle Seachamp 2000C DF (I rangert rekkefølge) Alle disse er 2 frekvens og har fargeskjerm av bra størrelse med VGA oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at innvendig montering av svinger fungerer bare på enkeltbunnbåter, kjenner ikke bunnkonstruksjon på din båt. Du mister også mye signalstyrke med innvendig montering, og når den først er montert så sitter'n der. Ingen mulighet til å fininstille vinkel for å få perfekte buer. Glem dette for en skjærgårdsjeep.

Vil ikke anbefale Garmin hvis ekkolodd delen av instrumentet er viktig. Stillte spørsmålet om hva de anbefalte av Garmin eller Humminbird kombiinstrument til Importøren Belanor på Sjøen for alle. Hvis kartplotterendelen var viktigst, Garmin, hvis ekkoloddet var viktigst Humminbird siden de hadde holdt på med ekkolodd så lenge.

Tar derfor Belanor på ordet og anbefaler et merke som har holdt på med ekkolodd mye lengre enn Humminbird og GPS/kartplottere minst like lenge som Garmin; Lowrance eller deres litt billigere varemerke Eagle.

SeaCharter serien til Eagle med både 640 x 480 eller 320 x 240 oppløsning er bra. Det finnes utgaver med og uten ekstern GPS.

http://www.eaglegps.com/Products/Combo/SeaCharter642CDF.htm

Tilsvarende modeller fra Lowrance heter LMS-33x, 332C er grei med 480x480 fargeskjerm:

http://www.lowrance.com/Marine/Products/LMS-332C.asp

LMS-339 C DF har intern GPS og to frekvens:

http://www.lowrance.com/Marine/Products/LMS-339CDFiGPS.asp

Både Eagle og Lowrance instrumntene finnes også med monokrom skjerm, men vil ikke anbefale dette da det er vanskelig å lese kartet på disse i fart. Alle modeller har 5" skjerm, men dette er ikke noe problem da skjermdelingen mellom kartplotter ekkolodd kan varieres fritt, og informasjon fra den eksempelvis GPS kan vises i ekkoloddmodus og omvendt. Hvis du skal fiske på mer enn 100m bør du kjøpe et tofrekvenslodd, de har for begge disse seriene betegnelsen DF til slutt.

Hvis du er villig til bruke mer penger for å få et toppinstrumnt vil jeg anbefale RayMarine A65, Lowrance LCX-25C eller Eagle Seachamp 2000C DF (I rangert rekkefølge) Alle disse er 2 frekvens og har fargeskjerm av bra størrelse med VGA oppløsning.

Takker for veldig god info. Må muligens gjøre ett annet valg av ekkolodd/plotter og legge til noen laken

Endret av Doffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuno er meget bra det. GP-7000F har ikke siste digitale ekkoloddsteknologi fra Furuno slik som FCV-620 og FCV-585. GP-7000F kommer snart til å bli erstattet med en modell med forbedret ekkolodd.

Av de modellene jeg har anbefalt er det likevel bare RayMarine som har bedre ekkolodd del enn GP-7000F, men hovedgrunnen til at jeg ikke anbefaler Furuno til åpne båter er at vann og støvtetthet bare er specet til IP55 som er lett vannsprut.

Konkurentene har IPx7 som er full neddykking.

En forklaring av IP testing:

http://www.sp.se/Electronics/services/ip/e....htm#Bookmarkx5

Furuno har sannsynligvis bedre vannbeskytelse enn IP55 tilsier, men jeg ville ikke tatt sjansen til å bruke den på en åpen båt da garantien da sannsynligvis ikke vil gjelde. Siden de specer IP55 kan det også være at de har variasjoner i tettheten mellom forskjellige eksemplarer.

Min erfaring er at IPx5 ikke fungerer, at IPx6 kan fungere i slike utsatte miljøer og at IPx7 garantert fungerer.

RayMarine har oppgradert sine modeller fra Ipx6 til IPx7 for i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for det er er jo også litt stort og sånn, men jeg har det ikke i åpen båt heller. Kartet fungerer veldig bra på den syntes nå jeg.

Fikk mange bra tips om hvordan man skulle se på ekkoloddet på båtmessen. (om hvor store fisker det er, hvilken dybde osv..)

Men det raymarine er visst bra det også. Har det kartplotter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raymarine A65 er en helt ny modell med 2-frekevens disgitalt ekkolodd og kartplotter.

Selve enheten er en ren kartplotter, for å få ekkolodd må ekkoloddenheten DSM25 tilkobles. GPS mottager må også tilkobles. En kan bruke en vanlig håndholdt, men det er mest lønnsomt å kjøpe komplett pakke med plotter, ekkoloddmodul og GPS mottaker.

http://www.belamarin.no/prod/A%20serien/A-SERIE%20PDF.pdf

Koster 16 990 komplett med ekkolodd og GPS hos Seatronic.

Tror 18 990 er veiledende i Norge. Har sett det for ca 1 500 USD på nettbutikker i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotta på den et kvarters tid på Sjøen for alle og likte så absolutt hva jeg så. Kjøper enten denne eller et rent ekkolodd med samme ekkoloddinnmat DS500x i løpet av sommeren.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.