Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


Tørrflua
 Share

Recommended Posts

Er ute etter et greit (billi) ekkolodd til å montere på pontongen. Fisker som regel på grunnomr.(1-20m) så en

svinger med stor gradevinkel burde vel være å foretrekke. Kommer nok til 90% å bruke loddet til å se dyp og bunnforhold.

Hadde egentlig tenkt å gå for en Bottom Line fish'n buddy (som har sidesyn) men er

blitt anbefalt å styre unna dette av en her på FS.no. Har også 12V batteri på pontongen da jeg har kjøpt elmotor til den.

Ja, jeg vet at det er mange linker/tråder og har lest de fleste. Jeg har også ringt noen samtaler for å finne ut

hvilket ekkolodd jeg bør gå for uten å bli helt overbevist.

Håper derfor det er noen som har noen gode anbef. på lodd som kan passe, monteringen skal jeg nok fikse.

Er det noen som har et brukt et som kan passe er jeg ev. interessert.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil som alltid anbefale et "vanlig" lodd, ikke portabelt. Spesiellt siden du allerede har et batteri på farkosten.

Du trenger ikke å kjøpe et avansert lodd med stor effekt for så grunnt vann, siden du sjelden fisker dypere enn 20m trenger du heller ikke split skjerm da du kan se på hele vannsøyla og samtidig få bra fiskebuer på skjermen.

Vil anbefale tilnærmet samme lodd som namsenlaks men en ikke portabel utgave med litt bedre skjermoppløsning.

http://www.onlinebutikken.no/PartDetail.as...501133;c:100143

http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/Cuda242.htm

Dette loddet har 240 vertikale punkter som er greit for ditt bruk.

For de som skal fiske på dyp over 20m vil jeg anbefale et lodd med splitskjerm, hvor en kan zoome deler av vannsøyla i ene halvdelen og se hele søyla i den andre. Normalt er dette det enkleste loddet jeg anbefaler til noen:

http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/FishMark320.htm

Men siden du skal montere loddet på en veldig liten farkost og alltid fisker på grunnt vann burde Cuda242 være et bra valg.

Signalet som ekkoloddet sender ut er ingen ren kjegle. 20 grader betyr at innenfor en kjegle med vinkel på 20 grader er effekten på signalet innefor 3dB (50%) av fullt signal. Ved siden av dette vil det fortsatt være en god del signal og følsomhet tilgjengelig. I enda større vinkel fra hovedsignalet finnes det noe som kalles sidelober, disse rekker ikke så langt ned men kan fortsatt detektere fisk på grunnt vann. Opp til 30-40m dyp vil et lodd som dette med forholdsvis høy følsomhets instilling på mottakeren og ASP (Advanced Signal Processing) innkoblet på laveste trinnet gi en dekningskjegle på minst 60 grader.

Følg rådet om å ikke kjøpe et 3D lodd, dette er fortsatt mer leketøy en det er seriøst fiskeletingsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil som alltid anbefale et "vanlig" lodd, ikke portabelt. Spesiellt siden du allerede har et batteri på farkosten.

Du trenger ikke å kjøpe et avansert lodd med stor effekt for så grunnt vann, siden du sjelden fisker dypere enn 20m trenger du heller ikke split skjerm da du kan se på hele vannsøyla og samtidig få bra fiskebuer på skjermen.

Vil anbefale tilnærmet samme lodd som namsenlaks men en ikke portabel utgave med litt bedre skjermoppløsning.

http://www.onlinebutikken.no/PartDetail.as...501133;c:100143

http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/Cuda242.htm

Dette loddet har 240 vertikale punkter som er greit for ditt bruk.

For de som skal fiske på dyp over 20m vil jeg anbefale et lodd med splitskjerm, hvor en kan zoome deler av vannsøyla i ene halvdelen og se hele søyla i den andre. Normalt er dette det enkleste loddet jeg anbefaler til noen:

http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/FishMark320.htm

Men siden du skal montere loddet på en veldig liten farkost og alltid fisker på grunnt vann burde Cuda242 være et bra valg.

Signalet som ekkoloddet sender ut er ingen ren kjegle. 20 grader betyr at innenfor en kjegle med vinkel på 20 grader er effekten på signalet innefor 3dB (50%) av fullt signal. Ved siden av dette vil det fortsatt være en god del signal og følsomhet tilgjengelig. I enda større vinkel fra hovedsignalet finnes det noe som kalles sidelober, disse rekker ikke så langt ned men kan fortsatt detektere fisk på grunnt vann. Opp til 30-40m dyp vil et lodd som dette med forholdsvis høy følsomhets instilling på mottakeren og ASP (Advanced Signal Processing) innkoblet på laveste trinnet gi en dekningskjegle på minst 60 grader.

Følg rådet om å ikke kjøpe et 3D lodd, dette er fortsatt mer leketøy en det er seriøst fiskeletingsutstyr.

Virker som du kan en del om ekkolodd og det er det beste begrunnede svar hittil, takk.

Har dog et par spørsmål som dukket opp etter innlegget ditt Abbor som lyder følgende :

1. Kan man da ved å stille på følsomheten få større "øye" mot bunn når man fisker grundt (ca 3-5m) ?

2. Hvor stort er "øyet" på bunn ved ca 5m dyp ?

3. Cuda 242 virker som det er det jeg bør satse på, men legger til noen hundrelapper dersom der er

andre lodd som kan gjøre jobben bedere med samme forutsetninger ? (Tenker da på ev. bedere

oppløsning eller farge)

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å stille følsomheten til typisk litt over 90% bør du få minimum 60 grader, sannsynligvis mer. Produsentene offentliggjør ikke nøyaktige opplysninger om sendelobene på transduserene sine, dette kan nok også variere en del fra transduser til transduser selv av samme type.

På 5m gir 60 grader en dekning på 1,67m.

Hvis du er villig til å bruke noen ekstra kroner er jo FishEasy320C et bra alternativ.

http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/FishEasy320C.htm

Samme som Cudaen, men med fargeskjerm med bedre oppløsning.

Er du villig til å bruke enda noen kroner er Raymarine DS400X nok det beste "små" loddet du kan få. Dette loddet gir mye mindre forstyrrelser i overflaten (surface clutter) noe som er en stor fordel på grunnt vann. Det er også mye bedre enn andre lodd til å separere enkeltfisker i en stim. En kollega nevnte i dag at han tenker å selge et slikt lodd for å oppgradere til et større kombiinstrument. Send PM hvis du ønsker jeg skal formidle kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et FishingBuddy og er fornøyd med det - bruker det uanset ikke til annet enn å kontrollere dypet samt vanntemperatur med. Det kurante er at man hele tiden kan sjekke at man ligger på f.eks en grunne og ikke over 50 meter dyp utenfor osv. Man kan finne kantene og de "viktige tingene" - å bruke det til å "speide etter fisk" blir liksom ikke helt relevant. Temperatur i vannet er en grei tilleggsfunksjon som jeg har en del nytte av.

Har funnet ut at på siden av båten er den ideelle plassering (foreløpig) da det er minimalt i veien, samt at man kan følge med på skjermen uten å knekke nakken.

Plassering på min:

2204200621353381SL31evn46w.jpg?78

22042006213000E6JM5C2WTCKr.jpg?35

Som du muligens ser, så har jeg bare borret noen hull i en planke på strategiske steder ved buen opp mot åregaffelen og festet planken med strips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et FishingBuddy og er fornøyd med det - bruker det uanset ikke til annet enn å kontrollere dypet samt vanntemperatur med. Det kurante er at man hele tiden kan sjekke at man ligger på f.eks en grunne og ikke over 50 meter dyp utenfor osv. Man kan finne kantene og de "viktige tingene" - å bruke det til å "speide etter fisk" blir liksom ikke helt relevant. Temperatur i vannet er en grei tilleggsfunksjon som jeg har en del nytte av.

Hei Espen

Har sett ditt og Tomol2's plassering på pontongen og virker jo grei da hele greia er i et med giver og display.

Enig med deg at det blir grunner/bunnstruktur og kanter og mindere fiskespeiding som loddet vil bli brukt til.

Tempraturføler er jo self. til nytte men det er det på de fleste lodd nå.

Hadde fishing buddy'n vært inne når jeg kjøpte pontongen hadde jeg sikkert hatt en allerede men tror jeg går for et separat et da det gir flere muligheter for plassering runt på pontongen for både giver og display.

Pontongprosjektet mitt har liksom bare blitt litt ekstra hobby. er blitt montert motor på, det kommer ekkolodd så snart jeg får bestemt meg. Tomol2 mener det har tatt litt og venter med spenning på når jeg får bot for ikke ha lanterner på farekosten. :D Så det blir vell til at det blir noen svake sådanne også.

Til de som lurer på om det er tenkt på bilstereo, blir det ikke noe av, det er jo fiske vi skal :D .

Håper å få satt pontongen på vann innen søndag.

Kanskje, vis det er av interesse for andre, kan jeg lage en egen tråd om pontongprosjektet mitt da det kanskje, kommer mere ekstra utstyr. Mange kanskjer her men det self. pga. tidsklemma.

Ps. Espen, dersom du skulle få fornemmelsen av at en brun/beige sak passerte med noe etter, var det bare meg med pontongen i plan og guttungen på vannski. :blink: sees der ute

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå kommet fram til at det står mellom 2 lodd. Det ene er Eagel cuda 242 og det andre er Eagle Fish Easy 245 DS.

Noen som har synspunkter/peiling hvem av de jeg bør velge ?

Tørrflua

Velg det med høyest oppløsning. Skal legge inn bilde når jeg kommer hjem av mitt nye x102c .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cudan er nå innkjøpt og kommer til å finne et egnet sted på pontongen.

Tenkte å plasere svinger på en stang eller ved hjelp av et bånd runt den ene pontongen. Dette for å kunne dreie svinger opp når jeg drar opp pontong på land. Spørsmålet mitt er da som følger : Kan ekkolodd være på når svinger er i lufta ? Finnes det mulighet at svinger går i stykker ved ev. varig "luftkjøring" ? Nei jeg er ikke ute etter flyvefisk :huh: men man kan jo fort glemme seg å skru av loddet når den løftes opp av vannet, derfor spørsmålet.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet plass til ekkolodd og svinger på pontongen. Har da mange meter til overs i mellom svinger og lodd. Kan dette kappes bort for så å lage envanntett skjøt, eller er lengden på kabel annpasset i ohm for å passe svinger ?

Ønsker ikke å forringe ekkolodds effekt/funktion dersom kapping vil medføre det. (er trikker/serviseteknikker så skjøten vil bli skikkelig)

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet plass til ekkolodd og svinger på pontongen. Har da mange meter til overs i mellom svinger og lodd. Kan dette kappes bort for så å lage envanntett skjøt, eller er lengden på kabel annpasset i ohm for å passe svinger ?

Ønsker ikke å forringe ekkolodds effekt/funktion dersom kapping vil medføre det. (er trikker/serviseteknikker så skjøten vil bli skikkelig)

Tørrflua

Svarer meg selv da jeg har ringt selger og det er kanskje flere en meg som lurer.

Svaret jeg fikk var at det kunne gjøres MEN garanti vil antageligvis ikke gjelde hos importør.

Velger derfor å kveile opp de ekstra meterne.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ikke kutte kabelen. En ekkoloddsvinger består av et pizoelektrisk element. I en elektrisk modell representeres elementet som en kondensator. Kapasitansen i kabelen kommer så i tilegg til kapasitansen i sensorelementet. Ved å korte kabelen vil kapasitansen som ekkoloddet ser bli mindre, dette vil påvirke både sensitivitet og frekvensrespons. Er usikker på hvor stor kapasitans det er i selve pizo elementet i en ekkolodd svinger, men vil ikke utelukke at kabelkapasitansen kan ligge på ca 10% av verdien til elementet, da vil i såfall en betydlig avkorting av kabelen påvirke ytelsen. Motstanden i kabelen har i denne sammenheng mindre betydning.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.