Gå til innhold
Fiskersiden

En ny art på hver... (Conger conger og Raja clavata)


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Hmm da var det morgen og rapport skal skrives….

Gårsdagen startet for min del med en overraskende mulighet til å stikke og fiske siden det forventede familiebesøket kun stakk innom en tur og ikke overnattet. Så da ringte jeg litt rundt for å høre om noen hadde lyst til å være med ut en tur. Den eneste med et snev av interesse var Erling som satt på jobb og var ferdig kl 22. Etter litt om og men så fant jeg ut at piggskate hadde vært en fin art nr 52, agn ble kastet inn i bilen sammen med et par stenger og noen sneller før turen gikk til et egnet sted kl 19. Når jeg kom fram så var det sol og fint vær, med litt pålandsvind og fløende sjø, perfekt….

Det tok vel ganske nøyaktig 10min etter at agnet var i sjøen før den første fisken kom på land.

Ei søt lita piggskate på 2,9kg. Mens jeg tok ID bilder så kom ei eldre dame med en liten pesende hund med hjertefeil (i følge damen) forbi. Hun ble ganske så overasket over hva jeg hadde fått opp og tok med stor iver et poseringsbilde av meg, fisken, bilen, båten og alt mulig annet bak meg.

baatnavn.jpg

Godt fornøyd med art nr 52!

Etter veiing og utsetting så var fortsatt fruen der og hun pratet varmt om hvordan de fikk alt mulig rart i garn for noen år siden, jeg jattet med helt til hun nevnte Havål… Jeg spisset ørene og fikk vite hvor de hadde satt garnene og hvor havålen var blitt fanget. Etter en liten stund så skiftet samtalen over på den hjertesvake hunden og diverse andre ting som jeg ikke fikk helt med meg, siden hue mitt hadde begynt å finne ut hvordan jeg skulle gutse etter havål etter at lakseturene i august var unna gjort.

Etter at damen gikk så agnet jeg opp på nytt og satte meg ned med en kaffe og drømte meg bort mens solen seig sakte ned i horisonten..

8938_s.jpg

Klokken var allerede litt over 22 og jeg hadde ikke hatt et napp etter skaten, men det gjorde ikke så mye siden jeg allerede var fornøyd med kvelden. Mens jeg satt der og drømte om havål, kveite og andre utopiske arter hører jeg den velkjente lyden av en sliten Hiace. Og Erling kommer sprettendes i full arbeidsuniform med en sneip i kjeften og kaffekoppen i hånda. Vi prater om løst og fast og kommer inn på havål. Jeg forteller om hva damen sa og Erling kommer med flere interessante historier om området. Vi finner ut at en eller annen gang i nærmeste framtid så må vi gutse etter arten (pleier som regel å bli med Tanken).

Erling finner ut at han kan ta et par kast mens han står der og skravler og rigger opp tripod med pipere og stenger. Jeg blir litt forundra over hvor han kaster ut agnet for ettersom jeg kan huske så er det knapt 10-15m dypt der og Jævelig mye tang og annet drit, men han har sikkert en plan… Så går det enda en god stund før det plutselig piper så vidt i den ene varsleren til Erling. Etter en kort jogge tur sa løfter han stangen og sitter bom fast, tar i litt ordentlig og det slipper og et kontant røkk kommer i fra den enden hvor kroken sitter før det løsner helt. Hmm det var merkelig kommer det fra mannen som holder stanga og han er sikker på at det ikke var noen små fisk i andre enden. Begge to tenker sitt, men tør ikke si noe….

Erling agner opp igjen og slenger ut. Og det går vel ca en halvtime før noen nye pip kommer i fra samme varsler. Stangen løftes og Bom fast… hardt press og det løsner helt igjen. Erling tusler tilbake til der agnet ligger og mens han sitter og surrer på en grov makrell bit syns jeg at jeg hører han mumle et eller annet om havål. Ja vel tenker jeg for meg selv og blir med bort til stengene hans for å se hvor han legger agnet. Vi blir ståendes og fundere over hva som har kødda med agnet en periode før det kommer et lite pip igjen. Bom fast… legger press… mye press… løsner og gir i fra seg noen heftige røsk og vil alt annet enn opp før det løsner IGJEN!

Erling er helt forfjamsa der han står og finner ut at det snart er på tide å skifte over til glidende og J-kroker for å få satt et skikkelig tilslag. 10 min senere så er han ferdig med knotingen og tar tak i stanga for å sveive opp agnet og bytte til glidende. Bom fast…. Etter mye press så løsner det enda en gang i fra bunnen, Og det er et passelig beist som så absolutt ikke vil opp i andre enden. Erling skriker det han er god for og jeg kommer springende med håv, i det jeg nærmer meg så skriker han: ”DET ER F*** MEG HAVÅL!” jeg kommer springendes med lykt og ser rett inn i kjeften på djevelen sjøl… hmm den håven er kanskje en anelse liten sier jeg til Erling, og selv om jeg står ca 40cm unna så skriker han at jeg må hente kleppen!

Hva som skjer mens jeg springer det jeg er god for veit jeg ikke, men kan tenke meg at en puls på 210 med nerver på høyspenn mens man prøver å holde igjen en fisk som er en mester til å sette seg fast akkurat passe langt i fra den steinuren vi står på, fikk Erling til å lure på hvorfor i alle verden jeg bruker godt over 2 timer på å finne en klepp… Jeg kommer tilbake med kleppen og er på vei ned til dyret og får klar beskjed om at jeg skal kleppe den i underkjeven… hmm ja det blir nok enkelt med brukbar sjø og en fisk som ruller og herjer på som om den har forbredt seg på dette hele livet…. Trur jeg siterer meg selv ganske nøyaktig (med en rimelig nervøs heliumstemme): ”Ikke F*** om jeg gjør det der, dette skal du få gjøre selv Erling!”. Han er i grunn enig og gir meg stangen og han tar klepp og lomme lykt. Havålen virker rimelig medgjørlig et lite øyeblikk og Erling prøver å plassere kleppen i underkjeven, det likte den ikke… Syke sat** og svigermor for en sterk fisk! Etter uttallige forsøk så klarer Erling endelig å sette kleppen i under kjeven og begynner å dra fisken oppover moloen, fisken gjør et skikkelig kast på den lange kroppen halvveis oppe og løsner fra taket, og klarer å dra seg ned i mellom noen steiner, Erling banner mer en hva jeg trudde var mulig og spretter ned igjen og får synet på et hode inne blant steinene. Lurer kleppen inn og får satt den i underkjeven. Drar den ut av ura og får den opp. Stille i et sekund eller to før vi brøler og roper det vi er gode for begge to! Dette er det mest sinnssyke vi noen gang har sett og opplevd begge to og Erling veit ikke helt om han skal grine eller le der han står og ser på beistet.

Under avkrokingen så gjorde Ålen noen kromspring som ikke får meg til å tvile på at de gamle historiene om havåler som har rasert og ødelagt mer enn en trebåt opp i gjennom tidene har vært sanne.

8939_s.jpg

Dyret ble veid ved hjelp av en alt for liten karpe sekk som i seg selv var en inntresann opplevelse. Vekten bikket mellom 13 og 14 kilo så Erling fant ut at 13 kilo i hvert fall ikke var for mye. Dyret ble målt ved hjelp av håven som i ettertid viste seg å være 170cm lang. Så var det tid for poseringsbilde, noe Erling ikke var helt gira på, men jeg sa at det måtte han og som sagt så gjort.

8933_s.jpg

Litt skeptisk :blink:

8934_s.jpg

En helt grei opplevelse....

Etter en liten tur på land så ble dyret sluppet ut igjen og er klar for en ny fight en annen natt…

8935_s.jpg

Takk for kampen!

8936_s.jpg

Pass på fingra!

Etter mye jubling og roping om hvor rått dette var så tok det vel en god time - halvannen før Erling hadde fått litt ro på nervene og var klar til å kaste ut igjen agnet på nytt… Han løftet samtidig på den andre stangen som fortsatt sto å fisket, bom fast…. Etter mye pressing og slakking så sleit snøret og vi får aldri vite hva det var som hadde kjørt fast snørene, men vi hadde en mistanke….

Etter dette så skjedde det ikke så mye mer, annet en at jeg fikk opp ei lita sypike på 4,75kg…

8940_s.jpg

Takker for en helt rå opplevelse Erling. Dette må så absolutt gjøres igjen!

8932_s.jpg

See you later :blink:

Endret av Eirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Åfyttifeiteta! Havålen er litt av et beist...

Gratulerer, kudos og kred i bøtter og spann Erling!!! Det må vel ha vært helt sånn midt på treet ok greit artig?

Den der står det respekt av.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dere ikke ventet til jeg kom hjem gutter :blink: Det er jeg som fant plassen :D

Neida :D Gratulerer med syk fangst Erling, og kanskje vi greier å lure med oss Oz utenfor bygrensen nå.... :blink:

Ps: Gratis med fisken din også Rønsingen, ikke verst det heller. Det var den samme arten som Erling fikk sist jeg var med???

Kommer hjem i morgen, og er klar for Havål........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Jan som har bilder, og han pleier være mye flinkere en meg å skrive rapport, så eg venter på han, ålen var 13 kilo. :D:D:D :D :D

(mange smilies må til etter en slik opplevelse)

edit: som Truttakiller sier i posten sin nedenfor var fisken 1,70m, målte lengden med håven, og hentet meterstokk og målte denne mens eg snakket med Øyvind i telefonen, da han var litt intressert i lengden :P

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er rett og slett helt ufattelig fantastisk, kjenner det rykker litt i surfkaste-armen når slike rapporter hives ut. Gratulerer så mye gutter, en team-fangst det står stor respekt av :D Det er så morsomt at det dukker opp stadig flere havålfangster og -lokaliteter, et fiske som enda er i startgropa.

For noen netter siden ringte en god kompis meg fra Storfjorden på Sunnmøre for å fortelle om nattas bravader. Havålen veide de til 12 kilo, fanget på makrell fra oppankret båt utenfor et oppdrettsanlegg. Håper på havål-gjensyn snart jeg også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet Jeeez!! Rapportkonkurranse - NÅ!

Gratulerer til dere begge! Steike.. ventetiden på å komme seg vestover blir ikke akkurat kortere med dette..

Men Jan:

opp ei lita sypike på 4,75kg…

Ganske drøy N-rek forbedring om denne stemmer, eller? :P

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.