Gå til innhold
Fiskersiden

På havåltur til Bergen.


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Etter å ha lest de fantastiske fangstrapportene på havål fra Oz og gjengen, fikk jeg en tvangstanke oppe i hodet mitt. Jeg bare MÅTTE myse under vann og se hvordan det så ut i "Kongenes By".

Leif er ikke vanskelig å be når det gjelder ekstreme dykketurer inbefattet mye kjøring, og etter å ha fått lokasjonen og all den informasjon vi kunne be om av Åsmund, bar det i vei fredag ettermiddag.

På grunn av 2,5 timers fergekø på Mortavika, fikk vi en litt treg start, og vi var ikke klar for å dykke før 02.00. Været var varmt og sjøen helt stille, en utrolig fin kveld å møte en havål på, men først måtte vi rigge litt utstyr.

10422_s.jpg

Siden vi i utgangspunktet var litt seint ute, ble det ikke tid til å fore først slik vi hadde planlagt (dessuten lå makrellen igjen hjemme :) ).

Det første som som møtte meg var denne:

10426_s.jpg

Rødflekket kutling var det over alt. Tror aldri jeg har sett så mange på et sted før. Uansett var den ikke det jeg var på jakt etter, men et bilde kunne jeg spandere.

Etter dette fant vi breiflabb, sypiker, lyr, paddetorsk, lange, hårvar og torsk.

10421_s.jpg

Dessuten dukket det også opp en bunt blekksprutegg fra Mr. Loligo forbesi.

10424_s.jpg

Vi traff også to hummere som holdt på å parre seg. Dette er helt unikt og jeg har aldri sett det i naturen før. Desverre forstyrret lyset mitt dem, så hannen stoppet arbeidet med å stappe de små sædkapslene inn i hullet i leddet ved det ene beinet på hunnen, og etter litt romstering kom begge ut av hulen for å titte litt på oss. Det er kun under parringen at to hummere kan stå så nært hverandre uten å begynne å sloss, så dette var nesten verdt turen alene.

10423_s.jpg

Det gikk en jev strøm utover. Bunnen skrånet slakt nedover og det var ikke så godt å orientere seg. Etter 90 minutter måtte jeg bare konstatere at det ikke ble noen havålbilder på meg.

Vi pakket bilen og kjørte sørover igjen. På ferga fra Os var det god plass.

10425_s.jpg

Hjemme igjen 09.30 og 10.30 skulle ungene å skate, så da var det bare å hive seg i bilen igjen :D

På fiskespråket kan en vel si at vi blanka, men fikk hummerliveshow som hyggelig bifangst :)

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj. Man angrer at man ikke bedrev ventetiden på dagtid med lett og/eller micromeite.....

bedre lykke neste gang :)

Hvis det er den rødflekkete du tenker på, så tror jeg kun den er nattaktiv, men en mikromeitestang med agn ned på 3-4 meter samtidig med ålefisket, hadde kanskje gjort susen?

Takk for det, "We'll be back".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder som vanlig, men hvorfor dra over bekken etter vann?...

på Bømlo er det bra med havål, en kollega som dykker kunne idag fortelle om en drept på 14 kilo :D og et monster som var stukket avgårde med ei pil gjennom hodet iløpet av helga.....:):D:)

idioter!....skyter kun for å drepe, en skam for dykkerstanden spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing, men det virker som dykkere stikker mye fisk, er dette lov?

Jepp, det er lov å stikke fisk når du dykker, men ikke laks og ørret og hummer. Har selv en sønn på 12 som har en NR i undervannsjakt (for senior kun med den luften du har i lungene) og han tar endel fisk.

Som med alt annet er det holdninger som gjelder og det er som regel noen få som ødelegger for alle. Jeg har lært sønnen min at han vise moderasjon og kun ta fisk som skal spises og ikke raske med seg alt han ser. Det funker fint og han har etter hvert fått det jeg vil kalle gode holdninger.

Jeg tømte selv et område for stor steinbit i unge år, og det tok nesten ti år før jeg igjen så stor steinbit der. Med årene forstår en heldigvis mer og blir mer ydmyk.

Tror ikke de fleste dykkere er verre enn andre, og det finnes vel de sportsfiskerne som dreper en håkjerring også selv om de ikke skal spise denne?

Dessuten er dykkere enda verre til å skrøne enn fiskere, så alle dykkehistorier må tas med en klype salt :)

Spesielt all fisk som kan ses på som farlig, får ofte mange historier knyttet til seg.

Har kun sett en havål på mine 2500 dykk i Norge, så jeg vil gjerne møte en hvis dere har en god lokasjon på Bømlo :D dessuten bare Måtte jeg se hvordan det så ut på denne havållokasjonen.

Har ingen bilder av terenget siden sikten ikke var så god, men det var steinrøys fra moloen og så sand, tare og noen steiner på slagt skrånende bunn. Ganske likt det en ser mange andre steder egentlig, så jeg tipper at grunnen til alle havålene enten har med strøm å gjøre eller at det ligger l"noe" spesilet litt lengre ute i fjorden. Kanskje kommer de sigende inn når dere hiver ut agnet? Hva vet vel jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVor langt utover gikk steinene? Dette viser jo bare hvor feil vi tar, vi så for oss at det måtte ligge endel stein utover.... hva var det vi slet tackler i/på tror du?

Vi har en potensiell havålplass eller to her også, og det er jo ikke lange biten fra Stavangeromr :) Overnatting ordnes om ønskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVor langt utover gikk steinene? Dette viser jo bare hvor feil vi tar, vi så for oss at det måtte ligge endel stein utover.... hva var det vi slet tackler i/på tror du?

Vi har en potensiell havålplass eller to her også, og det er jo ikke lange biten fra Stavangeromr :) Overnatting ordnes om ønskelig!

Steinene gikk ikke mer enn til 14-15 meter på det dypeste. Så at det lå endel avslitt sen/snøre der og samlet tare og manetråder, men jeg så ingen kroker. Det kan vel komme av all taren. Tror dere satte fast endel kroker i selve moloen. Det kan jo godt være at det fines steiner lengre ute, Spesilet lengre innover mot land på utsiden, virket det som det var en flat steinbunn. Vanskelig å bedømme avstander under vann, men jeg kan kanskje hå vært 30 meter ute fra moloen på det meste. Hadde lyst til å dra lengre utover da jeg var ferdig med å avsøke moloen, men da hadde jeg brukt over 80 minutter så det var ikke så fysiologisk lurt å stikke nedover på dypere vann. Gassen begynt også å minke så mye at jeg ikke tok sjangsen.

Tar gjerne en tur til Haugalandet hvis muligheten byr seg og spennende dykk frister :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, hvis dere har lyst til å teste området her igjen så er det null problem med overnatting her på radøy. så det er bare å si i fra så stiller jeg rom for slitne dykkere :P

Flott!

Takk for det.

Vi får se hva det blir til. Har mange prosjekt og altfor liten tid, men det er jo greit å ha noen steder å bo når en farter rundt og fotograferer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvorfor, men dette var den mest spennende rapporten jeg har lest på lenge. Bilder fra dypet er så rått. Tar du opp video fra turene dine også Rudolf?

Nei, jeg holder meg til foto. Har problemer nok for å bestemme om jeg skal ha på makro eller vidvinkellinsa hver gang jeg dykker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle trenge bilder av havabbor så har jeg en rekke plasser som har levert og en rekke potensielle og begge i begge kategorier hadde det vært suverent med en dykkebeskrivelse og bilder av bunnforhold, så.... ;-)

(..og ref bilde 1: Jeg trodde dere hadde skikkelig utstyr og greier jeg, men, men.... ;-þ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle trenge bilder av havabbor så har jeg en rekke plasser som har levert og en rekke potensielle og begge i begge kategorier hadde det vært suverent med en dykkebeskrivelse og bilder av bunnforhold, så.... ;-)

(..og ref bilde 1: Jeg trodde dere hadde skikkelig utstyr og greier jeg, men, men.... ;-þ)

Takk for det.

Hvis jeg skal østover, så tror jeg det må være etter ferskvannsfisk. Har bare 23 norske ferskvannsarter, så jeg skulle hatt meg en tur i noen klare fiskerike vann ( hvis de finnes) og fotografert brasmer, laue, suter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.