Gabrielsen Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 (endret) Hvilken vakker elv er dette? Jo, det er selveste Alnaelva - Oslos glemte elv. Denne kunne jo ha vært en flott elv for fiske og bading, men.... De finnes likevel en del folk som ikke gir opp håpet og jobber for at Alnaelva skal våkne til liv. Det handler nok mye om lokalpolitisk vilje til å gjøre noe med den forurensede elva, det å åpne opp gjenstengte strekninger og legge til rette for at groruddalens innbyggere kan benytte seg av de mulighetene en slik liten elv kan tilby. Og den politiske viljen er som vanlig stor når det gjelder ord, men liten når det gjelder handlinger. Så fremdeles er store deler av elva fiskedød og det frarådes og bade der (!!!) Og store deler ligger i rør eller er utilgjengelig på andre måter. I går ble det arrangert lysvandring langs elva. Jeg vil tippe at noe av grunnen er for å gjøre lokalbefolkningen mer oppmerksom på elva og utforingen man der står ovenfor. Jaja, håper det hjelper. Jeg syntes i hvert fall det var litt moro å se deler av elva jeg ikke har sett før, og kan godt se for meg at det kunne være spennende å fiske der. Det var tross alt flere (ikke meg desverre) som så fisk av fangbar størrelse. Riktignok ganske høyt oppe i elva. Det var ikke spart på lys: Og det ble jo riktig stemningsfullt langs elva Og det var en del underholdning, mye musikk, lysbildeframvisning, stands hvor folk fra Alnaelvas venner sto og fortalte litt, stands om bydel Alna, og stands med folk fra NVE (?) og salg av mat og drikke. dette var spredd nedover langs elva. Utpå kvelden ble det visst litt festligheter uten at vi deltok på det. Noen folk som sjonglerte med lys og flammer var tydeligvis spennende for sønnen vår på 2 år som var med: Alt i alt - en hyggelig rusletur på torsdagskvelden. Og jeg håper at utviklingen i Alnaelva går rett vei.. Endret September 15, 2006 av Gabrielsen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 ..det sørgelige er at elva fikk navnet Alna fordi Loelva, som den het tidligere er mer historisk riktig, spør du meg. Loelva ga jo opphav til...nettopp - navnet OsLo. Oset ved Lo(elva). Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pikewallis Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 var på alna selv i går og langs bilveiene var det utrolig flott. Vi var ikke med på vandringen, noe jeg skal prøve å få med meg neste gang. Flott å se i hverfall Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoffa Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 (endret) Elva er forøvrig langt fra fisketom - finnes fin karuss i mange av elvas "kulper" Loelva er ellers det rette navnet ja..... Hovedstaden vår er jo faktisk oppkalt etter elvas utløp. Os -lo....... Endret September 15, 2006 av Hoffa Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet September 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Har fått med meg at elva også heter Loelva, noen steder leser jeg at deler av elva kalles Loelva og andre deler Alna, mens andre hevder hele elva heter Alna eller Loelva. Er jo litt ille hvis navnediskusjonen skal få all oppmerksomhet - og ikke det som betyr noe, nemlig å få elva åpen og ren. Mener å huske at det ble satt ut ørret i en av de øvre kulpene for et par år siden, og de jeg traff på langs elva som sa de hadde sett ørret virket troverdige nok. Så elva er nok ikke fiskedød i øvre del. Men de jeg pratet med fra Alnaelvas venner hadde ikke så stor tro på at ørreten ville overleve i området rundt nedre kalbakkenvei hvor ørreten som kommer ned fra veitvetbekken (i forbindelse med flom kommer det skyllende ned masse ørret - sikkert fra marka - kanskje settefisk?). Har også hørt om det med karuss. Men trodde det bare var smårusk? Er det tatt større karuss der? Og er bla.a denne kulpen et sted å prøve seg etter den: http://kart.gulesider.no/kart/index.c?ps=2...llX=0&scrollY=0 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Vil ikke terpe, bare presisere at elva heter nå Alnaelva - hele veien. Ikke veldig lenge siden det vedtaket ble fattet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts