Gabrielsen Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Jeg og TY fra OFA-forumet tok en tur til et vann vi begge liker godt, Store Åklungen. Og her var det som vanlig moro å være: Selv brukte jeg reale duggmark: Mens TY brukte mindre mark og fikk mere sprelske fisker : Moro, men - også det som vanlig - det ble litt vel sent Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Vik Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Ser ut som det var en fin tur det der, Svein!! Harving er effektivt!! Keen på å utdype str på fiskene? Et par av de så anstendige ut Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pikewallis Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Det må jeg si, dette var fin ørret både får TY og cabblo. At det ble sendt er vil ingen overraskelse Svein, du er ikke den som reiser frøste hjem fra en fisketur. Gratulerer begge to. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet September 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Hehe, ørretene er ikke så store da. Bildet er tullebildet vi tok til slutt hvor vi holdt fiskene fram mot kameraet. Men så ble det bildet mye morsommere enn de andre "seriøse" så da brukte jeg det. Vi hadde ikke med vekt og da jeg kom hjem viste vekta hjemme noe mindre enn jeg hadde trodd, 850 og 650 gram - men det er greie nok fisker det. Hvor mye TYs fisker veide har kanskje han sjekket. Uansett var det for sent til at jeg tok en grundig analyse av mageinnholdet på fiskene. Men de er frosset ned hele og undersøkelsen blir foretatt senere. Det mest interessante er om jeg finner småfisk i magen på de, noe jeg innimellom gjør på harvefisket ørret derfra. Som nevnt er dette vannet et kjært vann for oss begge, men vi har aldri fisket her sammen før. Det viste seg at vi har funnet oss forskjellige "favorittplasser" etter mange års fisking her, og i hovedsak testet vi en av mine og en av TY sine. Det morsomme var at jeg fikk mine fisker på "min" plass, mens TY fikk sine på sin. Tror likevel ikke det var hovedårsaken, men forskjell på mark og harveteknikk i forhold til "rammebetingelsene". Mens vi var på TYs plass var det godt lys fra lysløypa og sammen med stille vann gjorde nok det at hans mer anonyme harving med små mark var mer effektivt, mens min mer aggressive harving med svære duggmark passet best når lysene sluktes og det ble mørkere enn mørkt og tåka lå tett over vannet samtidig som jeg mener at det var litt krusning på vannet. Nå kan man selvsagt si at jeg burde ha endret taktikk tidligere på kvelden da jeg så at min metode ikke funket så bra mens TY dro fisk, men skitt au! Det er da ikke så farlig! Det ble jo fisk til slutt. Selv om jeg har fisket mye her før, så er det faktisk et par-tre år siden sist jeg var her, så dette var et hyggelig gjensyn. Kan godt hende det blir en tur til dit i høst. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pikewallis Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 flott at man får det til slik at man reise på tur i sammen, utveksling av erfaringer, fiskesteder er jo bare trivelig å dele med seg. Synes dette er en av alle forumenes positive side, kameratskapet, det sosiale. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skogtroll2 Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Fin fangst, da gitt. Og snart på tide med en dorgetur igjen, Ty? Kan jeg få et par raske tips på harving? Har ikke gjort det på lenge. Jeg tenker på krokstørrelse, eventuell blying, hvor langt man bør klare å kaste osv. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet September 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 PM sendt. Ellers er det jo bare å søke litt rundt på siden her og andre steder på nettet, så finner man masse grunnleggende info om denne fiskeformen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TY Skrevet October 15, 2006 Rapporter Share Skrevet October 15, 2006 (endret) ...hei gabrielsen, takk for turen. Det var litt av en tur det. Blir det tur snart på andre større vann i marka? ,,,hei skogstroll2, Det var lenge siden sist. Kanskje vi tar en harvetur snart? Harve teknikker har vi mange av. Trenger bare stang og snelle med mono sene eller fireline på det tynneste utgave, st.2 markkroker og mark. Selv bruker jeg 150cm stang (ikke langt fra pilke stang på isfiske)og snelle med fireline 0.10. Jeg bruker fireline på harving for å sikkre fangsten på land. Jeg har også prøvt monofilament men jeg alltid miste fisken når man prater om kilos fisk. Jeg tror det er lurt å lande fisk på land enn å miste fisken med krok i seg . På den måten kan man sjekke om kroken setter fast i kjeften eller øyet osv. Send melding på mobilen hvis det blir tur. Kaste lengde trenger jeg bare 10m maks 15m.. Fisken ofte venter nær vankanten særlig på stedene hvor man finner mye trær. F.eks. maur , teger, land insekter, frosk osv som faller fra trærne. Endret October 15, 2006 av TY Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet October 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet October 21, 2006 (endret) Ørretene blir, sammen med noe annen fisk, middag i dag. Og i den forbindelse sjekket jeg mageinnholdet. Hannørreten hadde spist litt forskjellig smårusk, men jeg fant ingen småfisk i magen på den (noe jeg innimellom gjør på høstørret derfra): (50-øringen er lagt der for å ha noe å måle str mot) Hunnørreten derimot hadde magen full av duggmark: Hvordan i huleste gikk det til ??? Kan fisken greie å få all marken fra kroken ned i magesekken i løpet av sekunder? Ventet ikke så lenge fra jeg merket det nappet og til jeg gjorde tilslag. Kan jo være mark som har ramlet av i kastet, eller mark den har nappet løs fra kroken på tidligere kast, men det var litt mye tid det. Vel, vel, fisken hadde i hvert fall næringsvett Endret October 21, 2006 av Gabrielsen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts