Gå til innhold
Fiskersiden

Laketur:En kamp mot elementene


menig fiskebolle
 Share

Recommended Posts

Etter å ha blanka på alle mine tidligere laketurer,lovte Langnes meg fangst hvis jeg ble med han på tur. Som vanlig var jeg ikke vanskelig å be,skolebøker og annen dritt ble kjapt erstattet med regntøy,fiskestang og ekkolodd. Være hadde vært fint hele uka,men i dag var det dårligere enn på flere månder.Fint lakevær detta sa jeg til Langnes,han momla noe annet,men ut skulle vi.Turen gikk til Langnes ved Glomma,men på veien dit måtte vi kjøpe noe makrell til agn. Lettere sakt enn gjort,ingen butikker hadde makrell,men litt hadde Langnes i fryser'n og jeg hadde med meg no gammal horngjel. Hjemme hos Langnes ble fryser'n tømt for gammal fisk,noe skulle bli krokagn,mens resten forsvant opp i kjøkkenmaskinen. Fluposer var det dårlig med,så myggnettingen fra hyber'n til Langnes fikk duge.

Nede ved glomma møtte vi en til som skulle være med å fiske(vet ikke brukernavne hans).Båten en gammal 12foter med firehester, ble øst og fylt med tre store karer og utstyr. Framme på gromplassen ble ankere kastet,men elva var stri og det lille ankere fikk dårlig feste. Etter å ha dregga om 4-5 ganger,fikk jeg endelig min første lake. Min art nr.44,en kjempe på rundt 500g. Fisken tok på en rød og hvit 100g pilk med en 2/O krok agna med strimler av horngjel.

13979_s.jpg

Langnes fikk store øyne :) Fikk du den på horngjel! 30sek gikk,så fikk han en litt større lake på makrellen. Kort fortalt var det mye strøm og dreggen løsna over 10 ganger,til slutt fant vi ett skjær som vi la dreggen på. Selv med fluposen ute og tre iverige fiskere,ble det bare en lake til,denne på horngjel tror jeg. Siden vi alle hadde fått en lake og var bløtere enn Sven O på happy Hour,dro vi hjem.

Vell hjemme ble det tørking av klær,en varm dusj og flåing av lake.

13976_s.jpg

Ingen av de andre gutta hadde lyst på laka,mens jeg hadde aldrig smakt det så jeg fikk de.Selv har jeg flådd litt steinbitt før,så laka var ikke no problem.

13977_s.jpg

Først skar jeg rundt hele fiske rett bak finnene,så satte jeg kniven gjennom hue på'n og ned i fjøla tok tak i skinne med tanga og dro det av.PS: Sikkert bedre å spikre hue på en tre bit,presse på kniven ble ganske stort og hadde hånda sklidd så....Ingen hele fingere!!!

13978_s.jpg

Ferdig filitert,meget lekkert må jeg si.Blir middag til uka,så har du noen gode oppskrifter så kom med de.Poster sikkert et bilde eller to avdet også.

:)

Takk for turen og fisken,håper på bedre vær og tyngere dregg neste gang.

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for turen.. bløtt er en kort oppsummering... men du fikk jo ny art, noe som var hovedmålet med turen.. jeg fikk som vanlig den største ;):) ...... lake er absolutt en fin fin matfisk, men hadde en del i fryseren..

får ta det igjen, med bedre vær, opp-dregging, planlegginf, uten horngjel og med større tru på et bra resultat.

NB!!! fisken til Ken tok på MAKRELL, IKKE HORNFAEN! (intern...)

Endret av langnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ta det igjen, med bedre vær, opp-dregging, planlegginf, uten horngjel og med større tru på et bra resultat.

NB!!! fisken til Ken tok på MAKRELL, IKKE HORNFAEN! (intern...)

av-1981.jpg

HORNGJEL ER BEST! Og jeg har fortsatt 3 fingere igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var lakene spist,en av de beste fiskene jeg har smakt :D Hadde lyst på kinesisk,så det ble Lake på Szechuan-vis.

Til to sultene personer.

Først kutter man opp grønnsakene:

14396_s.jpg

Jeg har brukt gullerot,ingefær,sopp,purre og paprika. Bruker selv ikke hvitløk og løk pga. allergi,men bruk gjerne det.

Vidre kuttet jeg lake filitene i passelige biter. Så blandet jeg en røre av ett egg,4ss mel,1ss soya saus og 4ss vann(bruk tørr hvitvin hvis du har). Vend så lakebitene i røra og friter/stek i en wok.

14397_s.jpg

Når all laka er stekt,legger du den til siden og rørsteker grønnsakene i litt olje. Etter 2-3min heller du på 1dl buljong(jeg brukte kjøttsmak,men det skal vell egentlig være fiskebuljong) 2ss soyasaus og chillipepper(bruk szechuan pepper hvis du har). Kok i 1min og tilsett så litt maisena eller potetmel som er rørt ut i litt vann. Maisenaen gjør at sausen tykner og når det har skjedd, legges fisken tilbake i woken.Retten er nå ferdig og serveres med ris.

14398_s.jpg

Maten er servert!

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne en laketur med deg Erik,men det må nok bli etter jul. Har lite tid til annet enn eksamens pugging,julebord og resten av familien akkuratt nå. Muligheter for lake over 1,7kg er det der vi var(Langnes ved Glomma),men gjennomsnitte er som de vi fikk.Persen til Pål(Langnes) er godt over 1,7kg,men han fisker mye. Blir nok å prøve flere steder etter lakai vinter,håper det blir is snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir gjerne med på en laketur menig fiskebolle og jeg vet om en til som også har veldig lyst, men vi må ha muligheten til å komme over 1,7 kg :P

hvis det er interresant, så er det bare og bli med en tur. det er som bolla skriver, mye smått, men når det blir litt kaldere får jeg som regel en eller to mellom 1,5 og 2 kg per tur.

bare og si fra det, men nå fremover er det eksamen, så må nok bli etter jul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.