Gå til innhold
Fiskersiden

Maange meter multisnøre


Arbiter
 Share

Recommended Posts

Har lagt på 600m fireline utenpå noen meter mono på ei Shimano Tyrnos.

Under pålegging henta jeg snøret fra hhv. ei amb 7000, og ei 9000, så det er to ganger 300m.

Hadde da bremsen stillet slik at snellene jeg tømte stort sett hang i lufta, og snøret ble lagt på med snellenes vekt. Tyrnosen ble nærmest full.

Etter første turen med blyvektvekt i enden, skrumpet volumet noe innmari, og den er nå kun litt over trekvart full.

Skal hvert øyeblikk legge på mellom 600-1000 meter Powerpro, da rett fra snørespolen.

Hvordan skal jeg gå fram for å få press nok under første påspoling?

(Ser CB har nevnt dette noen ganger, og jeg skjønner etterhvert poenget med å gjøre det.) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel å være to stykker.

Erlend og jeg snøret litt av på og frem og tilbake for å få det slik vi ville.

Siste påsnøring ble utført med spolen nede i en bøtte med vann hvor den ene av oss holdt den og bremset mens den andre snøret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, MEN:

Forslagene deres høres ut som brannsår på fingrene. :D

Kan ikke se at jeg skal kunne stramme mellom fingertuppene slik at presset tilsvarer 400 g. bly pluss opptil 750 gr. agn?

Og når vekta av en amb 9000 ikke ble stramt nok.

Og PowerPro har vel mer friksjon på fingertupper enn til og med fireline?

Faderjakop.. Tror jaggu jeg kaver meg litt opp her.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trer spolen på en pinne som jeg har under fotsålene og på den har jeg tredd snellespolen på midten og en liten treplate på hver side av den. Så får du trent "knipern" samtidig ;-)

Jeg bruker en kort kort stang til å spole på som regel - omtrent bare toppring og snllefeste og da er det uproblematisk - skal du til med lengre stang og greier er nok min teknikk mer problematisk. Du kan alliere deg med noen som kan holde "min rigg" evt. Eller feste treklossen på den ene siden og sette den i skrustikka med passe press eller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par rosa vaskehansker som er helt nye. Tror de blir uuutmerket for jobben, med mindre Trym ser monn i dem mens de ennå er nye. Kan bytte i no takkelstash. :D

Men, men, men, hva er grunnen til vannet? Kjøling av bremsing, eller er det andre fordeler med at snøret er vått ved pålegging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par rosa vaskehansker som er helt nye. Tror de blir uuutmerket for jobben, med mindre Trym ser monn i dem mens de ennå er nye. Kan bytte i no takkelstash. :D

Men, men, men, hva er grunnen til vannet? Kjøling av bremsing, eller er det andre fordeler med at snøret er vått ved pålegging?

Tenk på våte kontra tørre klær i en kleskurv. Hvilke tar mest plass? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med vannet er vel selvfølgeligheter som..

.....har vært nevnt mer enn 1 gang i forumet tidligere. Om du skal bli flau eller ikke er vel opp til selvironien å avgjøre. Jeg hadde jo lest alle innlegg opp til vi passerte rundt 180.000 (Gamle fora som ikke eksisterer lengre inkludert) så om du vurderer det som problemfritt å ha gått glipp av et innlegg eller to så burde du nok ikke bli flau... ;-)

Eller jo forresten - vi har jo søkefunksjonen.....

Eller......

Jo - litt flau, så....

Spol på nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, MEN:

Forslagene deres høres ut som brannsår på fingrene. :D

Kan ikke se at jeg skal kunne stramme mellom fingertuppene slik at presset tilsvarer 400 g. bly pluss opptil 750 gr. agn?

Og når vekta av en amb 9000 ikke ble stramt nok.

Og PowerPro har vel mer friksjon på fingertupper enn til og med fireline?

Faderjakop.. Tror jaggu jeg kaver meg litt opp her.. :D

Jeg kan stille som "spoleholder", har masse erfaring :D

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør Espens variant du! Jeg og Ola kjørte en pinne gjennom spolen (trommestikke er jo genialt dersom man har ubegrenset tilgang), fiks etpar tykke pappskiver som legges utenpå snørespolen på hver side, ellers blir det glovarmt. Deretter er det på med tykke hansker for den som skal holde, og gjerne noen arbeidshansker for den som skal sveive og styre snøret. Den som holder klemmer til knallhardt! Gummihansker tror jeg det går hull i! Bruk ei kort stang og sveiv på så det blir knallhardt. Jeg sveiver på tørt, rett og slett fordi det ekskluderer muligheten til å bremse spolen like hardt som med trepinne og pappskiver.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du ta deg en tur på sjøen.....et 1000 grams søkke i enden av spolen , gi gass på båten.

når spolen er "tom", fester du snøret og sveier opp hele stasen, da blir snøret lagt på knallhardt , når spolen blir full , kappes snøret og resten vindes inn på løsspolen.

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller enda bedre: en sprederbom med et kilos søkke og en shad. Kanskje berger du middagen i samme slengen. Kan bli moro når snella er smekkfull og det fortsatt er 200 meter igjen til fisken.

Uansett, husk å krysse snøret med jevne mellomrom! Da slipper du at det skjærer seg ned i spolen. Og ikke glem dobbeltsidig tape innerst.

Tok en annen variant en gang, og kastet hele spolen uti. Det ble tungt etterhvert det gitt. Ellers har vi spolt på snøre utpå der bare motstanden av løssnøret i 12-15 knops fart holder i lange baner!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en annen variant en gang, og kastet hele spolen uti. Det ble tungt etterhvert det gitt. Ellers har vi spolt på snøre utpå der bare motstanden av løssnøret i 12-15 knops fart holder i lange baner!

Slapp 700 m 40 lbs PP etter båten på vei ut fra Mausund en gang for å få sveiva snøret hardt på, tok lang tid med knallhard sveiving å få alt inn igjen! Riktignok ble det stramt, men det frister ikke å gjenta dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.