Gabrielsen Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Da jeg er usikker på hvor lenge det vil holde seg isfritt i Nordmarka valgte jeg å ta en kjapp harvetur i går kveld i tilfelle det skulle bli siste muligheten i år (i Nordmarka). Jeg fikk ikke dratt hjemmefra før i 9-tiden på kvelden, så derfor tok jeg ingen sms-runde for å høre om noen hadde lyst til å bli med. Og noen ganger er det jo faktisk OK å være på tur alene også. Først tok jeg noen fiskelykkepiller - og disse står ikke på Aofs dopingliste: Jeg parkerte ved Sognsvann og da jeg var framme ved vannet jeg skulle fiske i viste skritt-telleren dette: Mulig jeg hadde plassert den litt feil - tror det er litt flere skritt dit jeg gikk enn ca 4000. Uansett. Da jeg kom fram til vannet i 22-tiden så jeg for det første at det var blikkstille vann - på ingen måter optimalt for harving. Og jeg så i tillegg at det var tynt islag på deler av vannet Et par av plassene på vei til "godplassen" var faktisk ikke fiskbare på grunn av dette. Men det begynte raskt å småregne litt og det hjelper jo ofte på bittet, og snart plasket det heftig i vannet foran meg. Etter en fin fight med vrien landing av fisk i buskaset kunne jeg beundre det som høyst sannsynlig blir min siste Nordmarkaørret for i år: 530 gram, og i godt hold! Hadde et drag til i snøret men var ukonsentrert da et eller annet dyr eller noe sånt holdt på i skogen bak meg, så den ørreten slapp. I det jeg tok meg bryderiet med å ta bilde med selvutløser oppdaget jeg at det jammen hadde begynt å snø Og snøen la seg faktisk på bakken: Spørs vel om den ligger der fortsatt, men det får vi jo høre fra de som skal oppover der i dag. Det ble altså ikke noen storfangst, men det var faktisk veldig deilig å være ute i skogen igjen. Det har vært altfor lenge siden sist. Og jeg har lært av Walmann at man ikke bare skal fiske på fisketur. Man skal også nyte naturen. Legge fra seg fiskestanga og rusle rundt og titte på trær, kanskje lytte til lydene i naturen, nyte lukten av frisk natur og slikt. Og det gjorde jeg denne gangen også. Bla.a fulgte jeg opp tradisjoen med å ta vakre naturbilder. Vakre bilder! Ikke sant? På turen ned igjen opplevde jeg noe merkelig som jeg har opplevd før. Forrige tur dit, sammen med TY fra Ofaforumet, hørte vi plutselig noen som gikk bak oss. Vi snudde oss begge for å se hvem det var som var ute og gikk så sent - lenge etter at lysløypa var slokket. Men vi så ingenting, og ingen kom til tross for at vi stoppet opp. Vel, det samme opplevde jeg i går. Mens jeg gikk nedover hørte jeg skritt rett bak meg, og jeg snudde meg naturligvis. Har jo lært at man må være rask med å hoppe unna hvis det er syklister eller joggere som kommer i sinnsyk fart. Men der var det ingen!!! Ikke vet jeg hva det er som driver og lusker etter folk på vei hjem fra fisketur, og ikke vet jeg hva han/hun/det vil. Men samma kan det egentlig være. Noen mysterier kan godt forbli uoppklart Er jo mere spennende verden å leve i da Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Fin rapport som alltid Men litt uggent med de skrittene bakfra.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Du slutter aldri å overraske gabbe. Flotte ørret. PS! De skrittene du hørte var nok Even Beinløs. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pikewallis Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 LOL må si jeg liker deg Svein og det er med hånda på hjerte. Kult med de flotte naturbildene, du er i fred med å skaffe deg en ny dimensjon for dine fisketurer. Nå tar du deg tid til å nyte det som er rundt deg. Må gi deg kreditt for gutsingen din......................... Kanskje det var maskemannen........................... . Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr.Fish Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Må si jeg blir litt imponert over disse harveturene dine Gabrielsen. Slik jeg ser det er det endel akseptable argumenter for ikke å stikke ut i skauen kl. 21 en grå, våt og uggen senhøstkveld. At det finnes dem som har flere argumenter for å stikke ut er ytterst bra! Dr.Fish Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Vik Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Fin rapport, Svein. Det er godt å se at det faktisk fanges fisk i marka ennå Som vanlig: fine naturbilder fra den kanten! Du begynner å skjønne at fisket ikke er det eneste på tur Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avkroken Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Grattis med nok en fin harveørret. Litt skumle de bildene, for ikke å snakke om fotskrittene. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
permagnar Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Du var kjapp i går, Gabrielsen. Det skal du ha cred for! Har ikke sett en mann løpe så raskt siden siste sommer OL ..neste gang tar jeg deg nok igjen.. Flott fisk forøvrig! Inspirerende å se at markasesongen kan strekkes i det lengste! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet December 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Du var kjapp i går, Gabrielsen. Det skal du ha cred for! Har ikke sett en mann løpe så raskt siden siste sommer OL ..neste gang tar jeg deg nok igjen.. Hehe, da var det mysteriet løst. Skal løpe som en gal neste gang Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jørgen Ø Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Så ut som en fin tur bortsett fra de skumle skrittene du hørte. Jeg er livredd for sånt, derfor fisker jeg ikke så ofte alene etter det har blitt mørkt. Dyrelyder har jeg lært meg og håndtere psykisk i mørket, men menneskelyder er en uting Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Så ut som en fin tur bortsett fra de skumle skrittene du hørte. Jeg er livredd for sånt, derfor fisker jeg ikke så ofte alene etter det har blitt mørkt. Dyrelyder har jeg lært meg og håndtere psykisk i mørket, men menneskelyder er en uting Velkommen blant oss i Landsforeningen for Åpent Mørkeredde (LÅM). Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remy Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Så ut som en fin tur bortsett fra de skumle skrittene du hørte. Jeg er livredd for sånt, derfor fisker jeg ikke så ofte alene etter det har blitt mørkt. Dyrelyder har jeg lært meg og håndtere psykisk i mørket, men menneskelyder er en uting Da vet jeg om et par vann du bare må prøve: Ulsrud er en, der er det mye rart i skogen og mange rare mennesker som plutselig kommer ut av skogen!!!! Flesjø er en annen lokasjon der det er MANGE rare lyder i skogen, ikke menneskeskapte, men lyder der tung pusting etc er innslaget. Fett med harveørret Gabbe, bra saker. Prøvd noen andre vann i marka eller går det bare i nøklevann? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Esox Lucius Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Nå ligger vel ikke Nøklevann i Nordmarka, akkurat..... Pluss at det vil være mye lengre å gå enn de snaue 4000 skrittene Gabbe beskriver all den tid det står at han parkerte ved Sognsvann? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remy Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Hvem sier noe om nordmarka? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Hvem sier noe om nordmarka? Gabbe... i tittelen på tråden. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GStrike Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Velkommen blant oss i Landsforeningen for Åpent Mørkeredde (LÅM). Og det er mange av oss! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet December 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Ingen skam å være mørkeredd - da blir det bare enda bedre plass i marka natterstid for oss som ikke er det Vannet var forresten Store Åklungen nederst i Nordmarka. Ikke meningen å holde det hemmelig. Fiske i Oslomarka blir for min del gjerne i de nærmeste vanna - dvs de det er kortest å gå til. Det kan komme av at jeg er litt lat, det kan også komme av at jeg er så ivrig på å fiske at jeg ikke greier å komme meg lenger inn enn til det første Ok vannet. Og det kan også komme av at jeg noen ganger ikke har så mange timene til rådighet og skal jeg da rekke å fiske må jeg ta det første Ok vannet. Resultatet er at jeg er rimelig godt kjent i Store og Lille Åklungen, men jeg bare har fisket noen få ganger i f.eks Rottungen som går for å være et bedre vann. I Østmarka er det Lutvann det går mest i, selv om jeg her er innom flere andre vann (bla.a Nøklevann og Børtervann) hvert år. Også har jeg jo mine vann i Lillomarka da, men der får jeg bare småfisk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remy Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 å ja, så ikke den trym! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet December 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Store Åklungen er forresten det perfekte vannet for de som er mørkeredde men som likevel vil harve. I og med at lysløypa går langs vannet har du lys temmelig nært om det skulle bli litt skummelt i mørket. Og noen steder kan du nærmest stå i lyset og fiske. Nå er det ikke best å harve på lysløypesiden mens lysløypa lyser, men bra nok til at det er greie ørreter å få. Husk at ørreeten der er vant til lyset. Likevel skjer det noe i det lyset slukkes klokka 23: 00. Men de som ønsker lys på veien ned må huske å starte fra vannet senest 22:30 - og for mange er jo det sent nok på kvelden. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jørgen Ø Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Da vet jeg om et par vann du bare må prøve: Ulsrud er en, der er det mye rart i skogen og mange rare mennesker som plutselig kommer ut av skogen!!!! Flesjø er en annen lokasjon der det er MANGE rare lyder i skogen, ikke menneskeskapte, men lyder der tung pusting etc er innslaget. Fett med harveørret Gabbe, bra saker. Prøvd noen andre vann i marka eller går det bare i nøklevann? Har faktisk nattfisket i både Flesjø og Ulsrud, men ikke alene. Det kommer jeg heller aldri til å gjøre, hehe. Var ikke så redd på Ulsrudvannet, for da var vi tre mann, men i Flesjøelva var vi bare to, så der var jeg litt bekymra siden vi hørte en del greiner som knakk og det som verre var inne i skogen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogna Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Fin rapport, Svein. Det er godt å se at det faktisk fanges fisk i marka ennå Som vanlig: fine naturbilder fra den kanten! Du begynner å skjønne at fisket ikke er det eneste på tur Svein begynner å skjønne? Jeg kan garantere at Svein har skjønt det svææært lenge. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
langnes Skrevet December 14, 2006 Rapporter Share Skrevet December 14, 2006 Da vet jeg om et par vann du bare må prøve: Ulsrud er en, der er det mye rart i skogen og mange rare mennesker som plutselig kommer ut av skogen!!!! Flesjø er en annen lokasjon der det er MANGE rare lyder i skogen, ikke menneskeskapte, men lyder der tung pusting etc er innslaget. Fett med harveørret Gabbe, bra saker. Prøvd noen andre vann i marka eller går det bare i nøklevann? har hatt ett par netter aleine i flesjø.. men aldri hørt noe sånt, selv om jeg er mørkredd som juling.. hehe... da hører jeg de sikkert neste gang... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet December 15, 2006 Rapporter Share Skrevet December 15, 2006 Fin raport Gabbe. Ikke hørt noen som har harva i midten av desember før. Bra det ble en verdig avsluttning på den sesongen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet December 15, 2006 Rapporter Share Skrevet December 15, 2006 Fin raport Gabbe. Ikke hørt noen som har harva i midten av desember før. Bra det ble en verdig avsluttning på den sesongen. Nuh vel... har et par julebord tidligere år med harving da... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet December 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 15, 2006 (endret) Skal på julebord i kveld, og tror det er best for familefreden at jeg holder meg unna harving i kveld Du begynner å skjønne at fisket ikke er det eneste på turSvein begynner å skjønne? Jeg kan garantere at Svein har skjønt det svææært lenge. Takk for den Rogna. Tommy spøker nok litt med meg da jeg av andre igjen har blitt litt kritisert (på en munter måte) for å være litt for opptatt av å fiske og få fisk når jeg er på tur. Enkelte mener jeg burde fokusere litt mer på naturopplevelse og det sosiale. Det synes jeg jo at jeg gjør (selv om jeg sikkert kunne gjort det i enda større grad), og det er jo hyggelig at du også har oppfattet det slik. Angående sen harving. Høsten 2000 (eller der omkring) var jo også en sen høst. Da harvet jeg og samboeren min i Store Åklungen så sent som 14. desember og begge fikk ørret. Så skal jeg sette ny pers i sen harving må jeg altså ut en tur til i høst. Og det kan jo tenkes at jeg får til - men det spørs hvor mange dager til det er isfritt i Nordmarka. Endret December 15, 2006 av Gabrielsen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts