Rønsingen Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Siste forsøket på Conger måtte avlyses pga. dårlig vær og form, så da ser det ut som om artsjakten for 2006 er over. Men selv om congeren ikke har vært på talefot så har det nå blitt noen arter i år. Så her kommer det en liten bilde serie av disse samt en kommentar eller to… Første ordentlige fisken jeg fikk i år var ikke en ny art, men en heller grei torsk i fra land. Kommer nok til å slite en del år før jeg klarer å toppe denne. Så selv om det ikke er ny art så er den verdt å nevnes siden denne fisken har hatt mye å si for valget av fiske metode i år. Hadde det ikke vært for den så er det en fare for at jeg hadde fortsatt med mest fluefiske etter ørret. Som var den store lidenskapen før kystmeitekjøret startet. En bedre start for kystmeite i 2006 kunne jeg vel strengt tatt ikke drømt om. Fisken veide for øvrig 17.25kg. 1. Art nr 1 av året var pigghå. Noe jeg skulle få en god del av dette året. Fiskemessig så er det en enkel art som tar ”alt”, men makrell er vel det som har blitt tatt mest på. Så lenge man har vaier og haien er i området så er det vel en av de letteste artene å få her i området. Den har tatt i fra 20m mudder til 150m steinur. Topp fisken i år veide 4910g En av mange pigghå i år. 2. Nr to for året var hågjell. Av de 6 første som kom på land var 5 over kiloen. Den største bikket 1.25kg noe som er helt greit. Men nå i seinere tid så har str vert heller moderat. Plasser har vært de samme som for pigghå og det samme kan sies om agnet. Hågjellen er en fascinerende fisk med et vakkert mønster. 3. Taggmakreller ble det også en liten samling av i år. Største var ikke all verden, men 500g er nå en start. Disse har tatt på alt i fra vanlig makrell hekle til sluk med og uten agn. Frilinet reke har vel vert den morsomste metoden. Artig fighter på lett utstyr og godt agn. 4.Så var det havmus som dukket opp på Bontelabo noe de fleste sikkert har fått med seg. Det ble 5 av disse i år(1.85-1.82-1.80-1.15-1.05kg). De ble tatt på alt i fra en skrellet reke til hel pir. Så inntrykket mange har av at musa er småspist er nok litt feil. kroker de har blitt tatt på er alt i fra 2 varivas semicirkel til 6/0 cirkel. Plassene har variert i fra 30m dyp med mudder bunn til 120-130m dyp med ujevn stein/fjell bunn. Våres vakreste fisk her i landet uten tvil! 5. Bontelabo leverte også en av to paddetorsker. Den største på 360g, begge to har tatt på ca 20m dyp, men mudder på ene og stein på andre plassen. Agn har vært makrell, og med den kjeften rumpetrollet har så er nok ikke småkroker nødvendig…. Forstørret rumpetroll med skikkelig munn. 6. Så dukket årets eneste nye flatfisk opp, på en hurtigbåt kai sør for Bergen kom ei grei lomre på 760g opp. Fisken tok på reke og en 2/0 krok??? Noe som strengt tatt ikke skal være mulig med en så liten kjeft. Men den hadde nå klart å tre seg innpå kroken allikevel. Tok for øvrig på rein fjellbunn. Elendig bilde, men det er nå ei lomre til venstre… 7. En av de få båtturene i år ført til en ny art i form av ei vassild på 650g. Turen var preget av mye napping, men lite fisk som hang. Så da ble det montert på en str 2 krok med en makrell bit og opp kom silda. Dybden var ca 80m. Artig overaskelse under lange fiske. 8. Første skate arten i form av en knøtliten kloskate kom også i fra Bontelabo. Tok en liten reke bit på en 1/0 semicirkel krok. Søt lita kloskate 9.Artskonkuransen med Svein førte til at mikromeite ble prøvd for første gang og opp kom en svartkuttling, noe det ble mange av i løpet av året… Hei på deg… 10. Første nye ferskvannsart for året var en karuss. Artige små krabater som lett lar seg lure når det er mange av dem, men de større er noe som har skapt mange hårløse menn rundt om i landet. Har fått mengder av disse i år fra 250-410g og de har latt seg lure av mais/brød/mark og maggot. Både dupp og bunnmeite har levert. Vakre fisker som jeg gjerne tar flere av. 11. Gressgylten lot seg lure like i nærheten av Bergen sentrum. En fargerik og vakker fisk som er artig å få selv om str er moderat. Vakker og artig mikromeite fisk. 12. Dvergulke ble min art nr 50. og ga meg seieren i den meget prestisje tunge konkurransen mellom meg og Svein. Det at jeg sneik meg ut 17.mai for å fiske denne har vært oppe til diskusjon, men ble godkjent allikevel. Nr 50! En liten pause i artsjakten ble gjort og Lærdal ble besøkt igjen som den årlige tradisjonen det er. Og dette skulle vise seg å bli en av de bedre turene jeg har hatt i elva. To sø på land og mye mer kontakt og liv i elven gjør at dette er en av de turene jeg husker best i fra året. Det at jeg perset på Sø med en 1.1kg gjør jo heller ingen ting. For å si det enkelt så kommer jeg tilbake til neste år… Endelig løsnet det i Lærdal. 13. Ål… hmm ja hva skal man si hadde mange turer etter denne under konken, men ville ikke la seg lure før den tok et maiskorn under karuss fiske. Etter at jeg først fikk en så ser det ut som om det har løsnet, så nå har jeg fått alt for mange av arten både under fiske etter flyndrer og gylter i sjøen, til karuss fiske i ferskvann. Den har tatt på. Brød, mais, mark, maggot, reke og makrell…. Morsom en gang…. 14. Piggskaten ble tatt under målrettet fiske og det er altid morsomt å si at nå stikker jeg og henter meg ei piggskate og så går faktisk ønsket i oppfyllelse. Fisken tok på makrell fisket glidende på ca 20m dyp på sandbunn. Krok 2/0 catfish…. Utrulige fightere til tider i forhold til vekten 15. Bergkutling ble fanget med et snev av reke på 32 krok med tips og triks i fra Vilhelm. Har dessverre bare noen elendige bilder av denne men med godt vitne så får heller bildene bli bedre når arten kommer på land i 2007. 16. Det samme må sies om Sandkutlingen som lot seg lure på samme tur, med de samme tipsene, den samme taktikken og samme vtinet. 17. Horngjel blei det forsøkt etter en del ganger. Og til slutt så tok den på duppmeite. En lang tynn makrellstrimmel gjorde susen og det ble mange av denne også i løpet av høsten. Artige fisker som fighter godt på lett utstyr, og som smaker fortreffelig. Nebbsild 18. under utforskning av en ny fiske plass så viste en liten fisk seg i fjæra. 32 kroken med et rekefragment ble senket og etter litt om og men så dukket plutselig en liten tangkvabbe opp. Bitteliten tangkvabbe som ser heller pjuskete ut…. 19. Harr ble fisket på Østlandet med god hjelp i fra en knall guid ved navn Stein. Uten hans hjelp så hadde det nok blitt dårlig med arter på den vesle artsturnén på Østlandet i kaldt vær og vann. Fisken tok i et relativt stritt parti i ei elv med mark toppet med et maiskorn som agn. Artig måte å fiske på samt en nydelig matfisk. Tok på siste kastet! 20. Østlandsturen produserte også ei søt lita lake. Selv om ikke fisken var noe særlig større en et stort rumpetroll så frister det veldig med en gjentagelse av dette fisket. Minnet mye om kystmeite, med makrell som agn og vent på hogg… Takk igjen til Stein for guiding! Vår vakreste torskefisk. 21. Svarthå er ikke så alt for vanlig i området her, men noen blir nå tatt en gang i blant. Så tilsutt så kom den hos meg også. Og det var et fint eksemplar på 640g som holder til specimen kravet på storfiskeren. Håen tok på makrell, på steinbunn 100-120m dyp og makrell som agn. Fine farger og skarpe pigger. 22. Planen var at nr 60 skulle bli havabbor, men det ble heller lysing under havabbor fiske… Jaja det er jo det som er så fascinerende med kystmeite at man aldri veit helt hva som slenger seg på. Fisken tok på ca 20m med reke som agn. Morsom bifangst med respektabel tanngard. Det var alle artene for i år så det blir vel totalt 60 arter hvorav 22 nye og 45 i 2006. Noe jeg må si meg godt fornøyd med siden det er mitt første år som artsjeger og kystmeiter. Flere arter har jeg prøvd meg på mange ganger i år uten at de har latt seg lure, conger, karpe og havabbor er vel de jeg har hatt flest stangtimer etter uten at de har gitt meg noe annet en nye erfaringer, men noe må jeg jo ha å fiske etter i 2007 også. Så til slutt vil jeg takke alle de som har gitt meg inspirasjon og hjelp i løpet av året. Elin (Fru Rønsingen) Åsmund (Oz) Erling (Gone_fishing) Svein (Hunter) Øyvind (Trutta-killer) Vilhelm Audun Stein Vidar (Gringo) Per Magnar Kim Andre Karl Inge (Karl Inge S) Thor (ThorEH) Og til slutt en stor takk til fiskersiden og storfiskeren og deres brukere. Hadde det ikke vert for dere så hadde ikke jeg møtt alle de trivelige folka jeg har fisket med i år og da hadde det heller ikke blitt noen kystmeiter av meg. Takk for i år og må dere alle få et riktig godt fiskerikt nytt år! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Satte meget stor pris på å finne navnet mitt på listen din, takk for den. Det er jo en så bratt "læringskurve" på endel folk her på FS at jeg blir nesten sur. Her tusler vi avgårde i årevis bare for å se dere komme bakfra med sjumilsstøvlene på Grattis med et fantastisk og inspirerende år Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gismervik Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Tyisk Bergensmafiaen, masse meget bra bilder og arter, men den hummeren til Thor, har han begynt å samle på arter fra andre verdener?...krypdyr, bløtdyr, krepsdyr osv, osv??? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 (endret) disse fangstene er stor inspirasjon Rønsingen! er så mye rått her at jeg gleder meg til neste år... takker fro bekjentskapet, håper vi fisker sammen snart igjen,. lykke til med de nete artene dine Endret December 30, 2006 av kim andre Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Gratulerer med haugevis av nye arter! Knallbra! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gismervik Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 (endret) Hunter..!!!!...hold deg klar,....det blir nok besøk i løpet av vinteren Jeg vil-skal osv ha den jæ**a musa snart... Endret December 29, 2006 av Gismervik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vilhelm Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Fet rapport Jan. Hadde noen av mine flotteste dager nede hos dere, selv om det ikke ble conger. Du er utvilsomt en glede og inspirasjon og fiske med. Turen vår der vi fikk både SØ,pen kystmeitesei og ikke minst bøttevis med makrell sitter godt plantet i skallen. Selv om ingen av delene var det vi fiska etter, var det morsomt. Etter å ha hatt en hel natt på oppedal og jubelblanka, så gjorde denne økta godt. Morsomste var kanskje da vi dro, og oppdaget et svært skilt inne i buskaset med påskriften "Privat område.Fiske forbudt" Ser frem til å tilbringe mange dager og netter med deg i 2007. Tight lines Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet December 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Takker for alle god ord! Vilhelm: ja det var en morsom tur det, vi får ta den igjen når du kommer vestover og plukke den arten vi egentlig var ute etter Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vilhelm Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Må slenge inn bilde av den sprekeste makrellen Jan fikk under fisketuren vår: Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6482/16221.jpg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FishingBUDDY Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Helsiken for noen fisker da man!! Den torsken kan man nærmeste "umulig" overgå ved kystmeite fra land. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ray Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Grattis med et bra år Rønsingen Ser frem til flere rapporter fra deg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stein Skrevet December 29, 2006 Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Litt av et artsår du har hatt. Mektig imponert. Kommer du østover igjen når været er litt varmere så skal det vel være mulig å diske opp med noen nye arter igjen. Stein Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet December 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 29, 2006 Takker igjen! Vilhelm: Hehe overraskende at den tok på sveiv så fort at makrellen sliter med å få tak i sluken taktikken... Stein: Du skal nok ikke se bort i fra at vi dukker opp igjen når temperaturen er 20 grader høyere Og slettes ikke umulig at vi dukker opp på vinteren for å lure et par ordentlige laker også Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars'n Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 hva kan en stakkar si til en slik rapp??? MEGET bra jobbet jan... mange fete arter og drøye fisker i seg selv... gratulerer med året som gikk, og klarer du å toppe i året som kommer blir jeg riktig så imponert dermed gjenstår det bare å ønske deg et godt nytt år... FISH ON DUDE Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Flott rapport som vanlig Jan. Det har vært en fornøyelse å vært med deg på utallige turer i løpet av året og jeg ser frem til nye i 2007. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anonymefiskere Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 grattis med mye fin fisk og takk for mye god innspirasjon! godt nytt år og skitt fiske. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Davyen Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Blir spennende å se om du klarer like mange nye arter neste år . Får tro at havålen lar seg lure og gir deg et godt 2007 fiskeår. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet December 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Takker igjen for flotte tilbakemeldinger! Lars`n: Du må huske at det bare er å si i fra så er jeg ikke vanskelig å be med ut på tur Godt nytt år ja! Hunter: Blir nok noen "få" turer i 2007 også Davyen: hehe klarer nok ikke like mange arter neste år, men målet er i hvertfall å klare 70, noe som burde være overkommelig. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnabuen Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Grattulerer med årets fangster Rønsingen Her har vi ferskingene noe å strekke oss etter. Arnabuen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Dette er bare helt fantastisk Jan, turen med dere er faktisk årets høydepunkt for min del, både fiskemessig og ikke minst sosialt sett! Jeg gleder meg til kommende rapporter, og ønsker deg og dine et gnistrende godt og nytt fiskeår Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berkley Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Fine bilder! Det bildet til Erling så surt ut Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fru Rønsingen Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Flott rapport og mange spennende arter!! Takk for alle de fine turene vi har hatt! Gleder meg allerede til 2007 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gone_Fishing Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Flott rapport, ser frem til flere fine turer i 2007. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet December 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Audun: Takker og bukker. Er definitivt et av høydepunktene den helgen du var her. Gleder meg til å se deg og Oz igjen, får håpe dere får rota dere oppover et par turer i løpet av 2007. Fortsatt mye upløyd mark her så vi trenger den hjelpen vi kan få Berkley: Viser vel at selv den beste kan få et kråkereir eller to Fruen: Med den farten du har hatt på arter i år så trur jeg nok ikke det tar lang tid får du er skremmende nærme i antall Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet December 30, 2006 Rapporter Share Skrevet December 30, 2006 Fruen: Med den farten du har hatt på arter i år så trur jeg nok ikke det tar lang tid får du er skremmende nærme i antall Heia Elin. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts