Gå til innhold
Fiskersiden

lage trolling båt


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

For de av dere som ønsker å ha/lage en trollebåt, betyr det ikke at dere må gå på knæra til banksjefen og be om en halv mill.

bare tull det.

Kommer sef på hvordan dere vil ha båten.

Skal prøve med noen enkle bilder vise dere at det ikke koster stort å kjøpe utstyret og bygge en båt.

Utgangs punktet er min egen båt, en selco 73 mod kjøpt for 5000 kr.

Motor 70hk evinrude kjøpt som delemotor 1000kr.

Brakket og 4hk dorge motor 1000kr.

Stangracket som er svart på bildet, har 10 rør å putte stengene i, og kostet 600 kr i materialer.

Sveiset selv, og malt i svart matt (hater alt som blinker).

17254_s.jpg

Den ble strippet for allt invendig og malt på nytt invendig samt en gummimatte lagt inn.

Mast:

Masta er laget i 45 mm rustfritt, samt "sidestøttene" som jeg kjøpte for 400kr og kappet og sveiset en "T".

"sidestøttene" skal bare støtte opp mot kreftene som planerboarda skaper

Trinsene som er montert på kostet 129kr pr stk

17253_s.jpg

Planersnella er en enkel trallehjul (det står maks 2.5bar på den LOL)

Kostet 230 kr for 2 stk i sverige og har plass til 50m 1.8mm mono

17256_s.jpg

Trollingbaren er laget i 2x8 granplank malt med vit beis.

Føttende under er i firkant 45 mm stål, sveiset fast i 3mm plate og malt i hammerite.

Kostet knappe 100 kr i materialer.

Dere ser også at der er boret plass til 3 stangtuber type biltema 39 pr stk?. Samt 2 stk bly holdere ca 300 for begge.

Riggene er av scotty strong arm 30" med svivelbase og duoholdere...røflig 5500kr stk.

17259_s.jpg

Her ser dere dorgemotoren koplet til hovedmotoren, et enkelt og greit system laget av noe shit jeg fant på jobben (man tager det man haver)

17258_s.jpg

Man trenger ikke det beste som er å oppdrive på markedet av elektronic.

Her er det en enkel gps som hviser hvor du har kjørt, og fart som er det viktigste for meg...den kjøpte jeg for 500 kr.

Ekkoloddet er en Lowrance X97, som jeg kjøpte brukt 1 år gammel for 2000kr.

Dere ser også en autopilot type sportpilot...den kjøpte jeg for 2000 kr men måtte kjøpe nytt kompass til den..1090kr...uannset ble den shitbillig.

17251_s.jpg

Kort sagt en enkel beskrivelse av at det ikke trenger å koste skjorta å lage en trollebåt.

Den er heller ikke av de peneste, men full funksjonalitet

Jeg er iaf meget fornøyd da jeg skal BRUKE båten og ikke ha den til pynt.

Har sikker glemt noe og kommer til å oppdatere denne med mere bilder når jeg får mere tid

spm? fyr løs

:P

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Dunkers! Trodde du brukte all tid her inne til å bråke med moderatorene også lager du en veldig bra tråd!!

FLOTTERS!

bråke med moderatorene??...missforstått du :(

men takk for at du likte tråden

:)

-sikkert fin likkiste å fylle opp med daue gjedder i?
takk og dust :P:angry:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Fint tiltak Blydonkern, skal se om jeg får frem noen bilder og tips jeg å, har bygd ett par båter opp gjennom tia, bestandig noe som skal forandres på....

Selv brukte jeg luftslangekoblinger på staget mellom motorene, enkelt og ta fra hverandre, hadde slike på jobben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint tiltak Blydonkern, skal se om jeg får frem noen bilder og tips jeg å, har bygd ett par båter opp gjennom tia, bestandig noe som skal forandres på....

Selv brukte jeg luftslangekoblinger på staget mellom motorene, enkelt og ta fra hverandre, hadde slike på jobben :P

Det har jeg sett på en båt før.

En alujolle, Team Dragen kalte de seg

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Vi hadde en 17 fot med tett cabin og styring ute, stangholdere på taket og sneller til bord på sidene. Heter Team Biri, tror vi har pratet sammen på Gjeddefestivalen en gang, har ikke vært der siden 2001 vi nå, fisker for det meste på Mjøsa nå, har snekke der, behagelig å trolle fra det, varme, matlaging og toalett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Blydonkern. :D

Jeg har vært med på tur i denne båten, og kan skrive under på at den er funksjonell, holder selv på å rigge trolingbåt, lager det meste selv, så det trenger ikke koste skjorta. Blir allikevel noe dyrere enn Blydonkern sin da :P , men jeg har det ikke morsommere og får ikke mer fisk for det. :D

Kjempefint tiltak, Tomas.

Ser du har autopilot, men må man ikke ha hydraulisk styring oxo da?

Raymarine sin Sportpilot er en styresnekke beregnet for teleflex.

http://www.raymarine.com/raymarine/Product...&product_id=202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This product has been discontinued and is no longer available from Raymarine.

:P

Har en på lur jeg vurdere å selge. :D

7 lapper.

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Thile og Team Biri

legg gjerne bilder her av utstyret.

Poenget er at det skal være hjemmelaget for en rimelig penge.

Fabrikk utstyr og slikt hakke noe i denne tråd å gjøre ;)

Så skal vi om vi ikke får tryllet fram en eller to nye trollere her på FS.....Vi er jo underlegne i antall av oss som er igjen....resten er skremt bort av FS mafian :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17321_s.jpg

Her ser dere planer rulla...en 8 mm bolt og hjemme dreid "bremsekloss"

17320_s.jpg

Baksiden av planer rulla...klemm festene er av typen som sitter på hydrauliske annlegg...lå noen sånne og slang på jobben gitt..ser dere litt under rulla så er det en mulighet for å ta av stang baren.

17319_s.jpg

Her vill vel en elektriker kjenne seg igjen.

fikk 2 sånne når jeg jobba på Lysaker prosjektet...det er 2 høl i firkantstålet derav det var meningen og ta av den ene bolten og felle ned masta...det har ikke vært behov for det ennå...hehehe.

Hele sulamitten er skrudd fast med takskruer med gummipakning...ikke vært nødvendig med plate på baksiden da selcoen er grov

17315_s.jpg

Syrefast plate i rævva på selcoen som holder dorge brakketten

17322_s.jpg

Her er innsiden der det også er satt en "motplate" samt avstivinger for å ta bevegelsen fra dorge motor når den henger bak i full sprut med hovedmotor

17317_s.jpg

En gerikt list i plast som jeg delte i to på langs...bruker den til å henge kroker på tørk

17316_s.jpg

En 5kilos blylodd type "cannon"...sef hjemmelaget :)

Totalt sett er det ikke av penste sort...men hele greia erat mye av utstyret er laget av det man fant slengende rundt seg på jobben/garasjen/kjellern osv

:)

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Blydonkern. Skal også bygge om min båt litt. Här är en link til et galleri. sjå lit lenger ner så ær der en del fine løsninger til "trollingbar" m.a. Kan vere andre som ikke enn har funnet løsninger til båten sin (jeg f.eks.): http://www.tempo-baade.dk/html/body_galleri.html (enn blir lit innspirert av de flotte laksene i tillegg, eller hva......)

Av kva har du laget planer rulla av? Tenker lage mine selv, har dreiebenk.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Mange smarte patenter her. Hvor gjør du av selve fiskeutstyret (sluker, wobblere osv), har du lagd et opplegg for det? Syns ofte det er noe dritt å finne ut hvor man skal gjøre av store fiskebager etc i båt.
stengen er på plass i stangholdere.

Og en fiske kasse holder i massevis.

Jeg klipper av alle kroken på woblere,(unntagen skjeier) slik at det blir plass til mer samt at jeg slipper å fikle med ørten woblere som henger sammen bare forsi jeg trenger den ene.

Her kommer et lite utvalg....gidder pokker meg ikke å ta med ALT på en tur.

Det flyter litt annet shit rundt i kjellere og garasje osv her også.

17713_s.jpg

17714_s.jpg

17715_s.jpg

17716_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.