Gå til innhold
Fiskersiden

bruklepp


awayonfishing
 Share

Recommended Posts

Var å fisket fra Bergsøybrua i helgen. Ei veldig spennende bru som ligger rett ved surnadalen i møre og romsdal. Dette er ei flytebru i et område med mye strøm og dybder ned til 320 m. Fra brua og ned til vannet er det likevel ca 10 meter høyt. Bergene rundt er islagte og dette gjør det umulig å trekke fisken inn mot land og redde den der.

har hørt snakk om bruklæpper. Er det noen her som har en ide om hvordan denne skal lages og evt. brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å fisket fra Bergsøybrua i helgen. Ei veldig spennende bru som ligger rett ved surnadalen i møre og romsdal. Dette er ei flytebru i et område med mye strøm og dybder ned til 320 m. Fra brua og ned til vannet er det likevel ca 10 meter høyt. Bergene rundt er islagte og dette gjør det umulig å trekke fisken inn mot land og redde den der.

har hørt snakk om bruklæpper. Er det noen her som har en ide om hvordan denne skal lages og evt. brukes?

Var beskrivelse av det i site AOF men husker ikke hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette fungerer, men kan jo høre hva andre synes. Ideen baserer seg på "wobbler-redder patenten" som jeg har lest om her inne (kan sikkert søke etter den)

Et tau på 12 meter hvor du fester en karabinkrok i enden ... helt nederst må du feste en eller flere (digre) treblekroker. Når fisken er i overflata så klipser du karabinkroken på lina og sender den ned for å "kroke" fisken på nytt før du forhåpentligvis kan vinsje den opp igjen etter tauet

Ser for meg muligheten for litt stygge krokinger, men regner med at dette er fisk du skal avlive umiddelbart og ta med hjem. Altså ikke en C&R løsning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som var laget av rørbiten funker dårlig med opphenger.

Den fortynga treblen vil funke dårlig hvis det er støm.

Men de er jo bedre enn ingenting. ;)

Desverre har den kreative biten i meg gått i lås av en eller annen grunn.

Men hvorfor ikke bruke en nedsenkbar håv som er dyp og ser ut som en flathåv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tips her, men tror jeg skal prøve ut et tau med karabinkrok og fortyngede treblekroker i enden.

ser for meg at karabinkroken må festes et par meter over tauenden, og med treblekroker nederst.

strying av krokene kan være vanskelig om det blåser mye, men ser for meg å få krokene under fisken og enten festet den ved gjeldene eller i leppeområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukleppen vi brukte, var ganske enkel, men hjalp oss til å lande en del fisk med brukbar størrelse. En krans med kleppkroker montert på en rørstump tynget ned med et par kilo bly,i enden av et solid tau. Største vi løftet opp var 7-8 kg`s torsk. Ellers fikk vi mye sei, pluss en del lange,lyr,brosme,svarthå og slengere av hvitting,hyse og lusuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.