Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan mekke rød rekeguffe?


Olagaard
 Share

Recommended Posts

Kan noen røpe hvordan man lager den røde guffen rekene bader i, som er lov i Drammenselva ?

:) prøv med rød konditorfarve,det funker godt.likeså små ,lange strimler av sildefilet i konditorfarve.la det ligge over natta så det trekker seg godt inn.lykke til.

Endret av smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fisket der for en del år siden kjøpte jeg et glass med reker, så når det var tomt for reker fylte jeg det med vanlige reker. Så mange som jeg regnet med å bruke i løpet av dagen. Pleide å kjøpe et 1/2 kg så ble det noen til meg også. ;)

Sånn gjorde jeg det første året. Påfølgende sesong skippet jeg hele formalin rødguffa og brukte kun rekene som de var (helst med rogn)

Fikk like mye fisk og det var flere ganger at bare jeg fikk fisk (skryt skryt) selv om at det var mange rekefiskere på samme sone som meg.

Så mitt beste tips er å kjøpe deg et 1/2 kg. 70/90 reker (størrelse/antall pr. kg.) og glem hele rødguffe greia. Blir det lite napp, blir jo det mere reker på deg.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herdins beispulver (rød - nr . husker jeg ikke), glyserol (el. var det glyserin?) og formalin var oppskriften. Men nå fåes det bare formaldehyd lovlig og det er en oppløsning som er svakere enn formalin. Men det er mulig det går allikevel.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter glyserolum (apoteket)

noen teskjeder herdins nr51 beispulver (byggevarebutikk)

1 teskje formalin (apoteket)

Her er nok oppskriften ja. :unsure:

noen teskjeder herdins nr51 beispulver (byggevarebutikk)

Dette er for å gjøre reka hardere slik at den skal tåle mer? Er det slik at hvis du har for mye så blir den "sprø" og lettere går i stykker igjen? Hva med å salte reka et døgn før man legger den i guffa i stedet?

Hva er ellers funskjonen til glyserolum og formalinen? Hvilken av de er fargestoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Laksefiskeren. Men hva er det som gir det litt søtaktige lukten? Er det fargestoffet eller noe av det andre?

Og er det slik at det ikke bare er mengden formalin som avgjør hvor sprø reka blir, men også hvor lenge den ligger i det? (hvis en boks f.eks blir liggende i boden over vinteren - blir rekene veldig sprø og dermed ikke så anvendelige da?)

Reker er vel forresten lovlig flere steder enn i Drammenselva?

Burde vært lov overalt synes nå jeg :unsure:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden av formalin avgjør hvor sprø rekene blir ja, søtlukten kommer fra glyserol/glyserinen.

Det spiller ingen rolle hvor lenge rekene ligger i guffa - jeg har reker som har ligget i snart 6

år - de ser like fine ut.

Har du guffe fra før og ønsker å legge ned reker - ta gjerne frosne rognreker og tin dem på et avispapir som vil trekke noe av fuktigheten fra rekene til seg. Da slipper du å tynne ut guffa di med saltvann fra rekene.

Reker var ihvertfall lovlig brukt i Numedalslågen - men mulig det ikke er det lenger.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta et tomt syltetøyglass fyll det med reker fyll det så 1/3 med havsalt + 4 rød konditorifarve snu glasset på hodet og la det stå til dagen etter så snur du det igjen da burde saltet være løst opp ,rekene burde du legge om våren da får de fin farge til sesongen. dette er måtten mange i drammmenselva gjør det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mengden av formalin avgjør hvor sprø rekene blir ja, søtlukten kommer fra glyserol/glyserinen.

Det spiller ingen rolle hvor lenge rekene ligger i guffa - jeg har reker som har ligget i snart 6

år - de ser like fine ut.

Har du guffe fra før og ønsker å legge ned reker - ta gjerne frosne rognreker og tin dem på et avispapir som vil trekke noe av fuktigheten fra rekene til seg. Da slipper du å tynne ut guffa di med saltvann fra rekene.

Reker var ihvertfall lovlig brukt i Numedalslågen - men mulig det ikke er det lenger.

JODA SVEIN, REKER ER FORTSATT LOVLIG AGN I NUMEDALSLÅGEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.