Gå til innhold
Fiskersiden

Når brukes magnetbremsen?


widowmaker
 Share

Recommended Posts

På Abu Garcia Revo Stx snella, så sitter den mekaniske kastebremsen på høyre side sammen med sveiva. På venstre side sitter magnetbremsen. Jeg har fått nogenlunde taket på å justere den mekaniske kastebremsen etter slukvekta, og får til ganske bra kast. Men jeg er litt usikker når man skal benytte seg av magnetbremsen, samt hva som egentlig er forskjellen på bruk av de to bremsetypene. Noen som kan komme med en grei forklaring, som ikke Abu har prestert å ta med instruksjonsboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Abu Garcia Revo Stx snella, så sitter den mekaniske kastebremsen på høyre side sammen med sveiva. På venstre side sitter magnetbremsen. Jeg har fått nogenlunde taket på å justere den mekaniske kastebremsen etter slukvekta, og får til ganske bra kast. Men jeg er litt usikker når man skal benytte seg av magnetbremsen, samt hva som egentlig er forskjellen på bruk av de to bremsetypene. Noen som kan komme med en grei forklaring, som ikke Abu har prestert å ta med instruksjonsboka?

har en revo s den er uten magnet brems ser ikke no poeng med den ekstra bremsen , mener det er en finjustering av den mekaniske bremsen . gubben har en amb med magnet brems å han justerer mer en han fisker . når du får teken på å kaste med amb kommer du ikke til å justere etter vert sluk bytte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revo Stx har en lineær magnetbrems, det betyr at den bremser en god del gjennom hele kastet. Bremsevirkningen er proposjonalt med spolehastigheten. Etter det jeg har forstått har ikke Revo stx sentrifugalbrems, det vil da være i første del av kastet du tenger mest virkning fra magnetbremsen. Jeg vil anbefale deg at du setter den mekaniske bremsen så løst at du kjenner at spolen har en liten dødgang når du flytter spolen sidelengs. Begynn med mye magnetbrems og reduser den gradvis til du begynner å få antydning til snøreløft. Er du erfaren med multiplikator kan du da bruke tommelen for å kontrollere spolen, er du mere uerfaren vil det beste være og legge på litt mer magnetbrems igjen.

Den mekaniske bremsen virker bare i kastets sluttfase, en lineær magnetbrems som er justert for å unngå backlash i kastets startfase vil ha så my bremsevirkning også i slutten av kastet at det ikke er behov for mekanisk brems. Problemet vil normalt være at magnetbremsen bremser for mye i sluttfasen av kastet.

Gamle Ambassadeurer med magnetbrems som UltraMag XL og XLT hadde en mer avansert selvjusterende magnetbrems. Disse magnetbremsene har størst bremsevirkning i starten av kastet og avtar når spolehastigheten går ned. Jeg liker de gamle magnetbremsene mye bedre enn de som ABU har i dag. De lineære magnetbremsene virker best kombinert med sentrifugalbrems som i Sportsmag og Mag Elite.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrufugalbremsen er mest aktiv i starten av kastet, effekten avtar når spolehastigheten reduseres.

Grunnen til at magnetbremsen virker på en aluminiumsspole er at når et elektrisk ledende objekt befinner seg i et varierende magnetfelt oppstår det noe som kalles Eddy støm. Det varierende magnetfeltet spolen oppfatter oppstår ved at solen roterer og utsettes for det permanente magnetfeltet som skapes av permanetmagnetene som er plassert i den ene halvdelen av snellegavlen. Disse sirkulerende strømmene danner så et magnetfelt som er motsatt til magnetfeltet som dannes av permanentmagnete i snella. Bremsevirkningen øker med magnetfeltet og rotasjonshastighet.

Virkningen til en sentrifugalbrems er proposjonal med rotasjonshastigheten opphøyd i andre potens, mens magnetbremsen bare er proposjonal med rotasjonshastigheten. Dette er årsaken til at med samme bremsevirkning av de to bremsetypene i starten av kastet vil en vanlig magnetbrems bremse mye mer (for mye) i sluttfasen av kastet. Dette var problemet som ABU løste med sin gamle selvjusterende magnetbrems. Magnetene var festet på ei plate som var fjærbelastet. I starten av kastet med høy rotasjonshastighet blir da magnetene dradd nærmere spolen og øker bremsevirkningen, utover i kastet går magnetene gradvis tilbake til utgangsposisjonen og bremsevirkningen avtar. Har aldri forstått hvorfor Abu gikk vekk fra dette konseptet, er kjempefornøyd med min gamle Ultra Mag XL-II. Ideell snelle til sjøørretfiske, langtkastende og lett å justere kastebrems til sluken og vindforholdene.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrifugalbremsen er loddene som presses ut mot en bremsetrommel når spolen roterer. Bremsen du referer til kalles mekanisk brems. Det er en brems som i hovedsak er aktiv i slutten av kastet (Men ikke på mine sneller, for der er den aldri aktiv :blush: )

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra info her. Så konklusjonen blir da at jeg så og si skal kutte ut den mekaniske bremsen (kun nok til at jeg har litt dødgang på spolen), og istedet bruke magnetbremsen? Gjelder dette for surfcasting snella mi også, som er en Ambassadeur 6500 C3 CT Sportsmag? Der har jeg brukt forholdsvis mye mekanisk brems pga tunge kastevekter, samt noe magnetbrems. På alle snellene mine, har jeg brukt den instruksjonen som fulgte snella som guide, dvs justere slik at sluken detter ca 25 cm ved et lite vipp med tuppen.

Og når jeg kaster med 150 gr+, så betyr dette ganske mye mekanisk brems....

Jeg får nok ta en tur ut idag og prøve litt. Kanskje det ligger mange meter "gjemt" i justeringene mine gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det vel slik at den mekaniske bremsen virker konstant, mens sentrifugalbremsen virker sterkere dess raskere spolerotasjonen er.

Siden spolerotasjonen er hurtigst tidlig i kastet, virker sentrifugalbremsen mest i startfasen, men den mekaniske bremsen virker også.

Mot slutten av kastet er spolehastigheten lavere, og sentrifugalbremsen har liten virkning (sentrifugalkraften som bremsevektene utsettes for er mindre), mens den mekaniske bremsen bremser like mye som i kastets startfase. Derfor kan man si at den mekaniske bremsen gjør seg mer gjeldende i kastets sluttfase.

Vanlig prosedyre er: får man skjærereir tidlig i kastet, kobler man inn flere bremsevekter på sentrifugalbremsen (evt. bytter til tyngre vekter).

Får man skjærereir i slutten av kastet strammer man den mekaniske bremsen.

Når man bruker multiplikatorsnelle er kasteteknikken av stor betydning.

Med litt trening kan man stille kastebremsen slik at spolen løper fritt, men uten sideveis dødgang (for å hindre vibrasjoner), og bare bruke sentrifugalbremsen. Dersom man merker at snøret reiser seg fra spolen (slynges ut av sentrifugalkraften fordi spolen roterer raskere enn snøret forlater spolen) presses tommelen mot spolen for å bremse. Dette må skje raskt og med passe styrke.

Jeg bruker en UT.trimmet Ambassadeur 6500 Rocket til kystmeite med kastevekter på 100g +, og har ikke problemer med skjærereir :P

Jeg bruker multiplikator (bl.a. en UT trimmet Pro Rocket 5500) til alt kystfiske og trives godt med det, men det er ikke til å komme forbi at man må ta hensyn til slukens luftmotstand og vindens retning.

Store, lette sluker i motvind øker sjansen for at det blir mer "heklearbeid" på snella enn fisking :blink:

I sterk motvind foretrekker jeg kompakte sildesluker, så får fisken like hva den vil, men heldigvis liker den ofte småsild også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra info her. Så konklusjonen blir da at jeg så og si skal kutte ut den mekaniske bremsen (kun nok til at jeg har litt dødgang på spolen), og istedet bruke magnetbremsen? Gjelder dette for surfcasting snella mi også, som er en Ambassadeur 6500 C3 CT Sportsmag? Der har jeg brukt forholdsvis mye mekanisk brems pga tunge kastevekter, samt noe magnetbrems. På alle snellene mine, har jeg brukt den instruksjonen som fulgte snella som guide, dvs justere slik at sluken detter ca 25 cm ved et lite vipp med tuppen.

Og når jeg kaster med 150 gr+, så betyr dette ganske mye mekanisk brems....

Jeg får nok ta en tur ut idag og prøve litt. Kanskje det ligger mange meter "gjemt" i justeringene mine gitt....

Til surfcasting bør du se vekk fra informasjonen som følger med snella, dette er ment for kasting med lette sluker/wobblere, og vil føre til stor sjangs for at spindelen ryker når man kaster med de vektene vi bruker til surfcasting..

På en multiplikator til surfbruk stiller man den mekaniske bremsen slik at det blir en ørliten dødgang, det som er viktig her er å fylle riktig olje i lagrene for bremsing, til en 6500 burde RocketFuel Yellow label fungere greit, dersom en har problemer med mye kråkereir når mann bruker yellow label kan mann prøve Red label.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei snelle uten magnetbrems har 3 kastebremssystemer. Den tredje er det ikke så mange som kjenner til. For ei riktig innstilt snelle er det i starten av kastet sentrifugalbremsen som er dominerende, i sluttfasen er det mekansik brems. I midtfasen av kastet er det oljen i spolelagrene som kontrollerer spolen. Hvis en kjører med så mye mekanisk brems som Abu anbefaler vil nok mekanisk brems være dominerende også i midtfasen av kastet. Hvis snøret reiser seg i midten av kastet er det som oftest en dråpe olje i hvert av spolelagrene som er medisinen. Oljen som følger med snellene er helt grei til dette bruk. Bruk av tynnere oljer krever mye vedlikehold.

På Ambassadeur Ultracastsneller utsettes spolelagret på sveivsida for press av den mekaniske bremsen, ved mye brems og tunge sluker ødelegges lageret. Surfcastsneller er selvsagt veldig utsatt for dette. Det vanlige for surfcastsneller er å ikke bruke hverken sentrifugal eller mekanisk brems. Enten brukes bare magnetbrems, på sneller uten magnetbrems brukes tykk olje i lagrene i stedet. Denne oljen kan ha viskositet helt opp til vanlig motorolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur på Slottet ved Storsand igår, for å teste litt snelle innstillinger. På både Revo'n og 6500'n, tok jeg og skrudde den mekaniske bremsen helt ned, slik at jeg kjente litt dødgang sideveis på spola. Deretter la jeg på full magnetbrems. Var jo litt nervøs før de første kasta da, i og med at sluken nå deisa rett i bakken under frikobling.

Men jeg tok det forsiktig, og alt fungerte perfekt. Etterhvert skrudde jeg av mer og mer magnetbrems, til jeg fant en sweet spot.

særlig på surfcastinga merket jeg betydelig forskjell på kastelengdene. Fra å ha kasta med tilnærmet maks mekanisk brems (klarte ikke å skru skruen mer høyre...), til nå å kaste med en helt fri spole, det var forskjell ja!

Ble godt over 100 kast, og ikke et eneste kråkereir! Takk for gode tips alle sammen. Ble forøvrig et par små sjøørett også, men under minstemål, så de fikk friheten tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tok meg en tur på Slottet ved Storsand igår, for å teste litt snelle innstillinger. På både Revo'n og 6500'n, tok jeg og skrudde den mekaniske bremsen helt ned, slik at jeg kjente litt dødgang sideveis på spola. Deretter la jeg på full magnetbrems. Var jo litt nervøs før de første kasta da, i og med at sluken nå deisa rett i bakken under frikobling.

Men jeg tok det forsiktig, og alt fungerte perfekt. Etterhvert skrudde jeg av mer og mer magnetbrems, til jeg fant en sweet spot.

særlig på surfcastinga merket jeg betydelig forskjell på kastelengdene. Fra å ha kasta med tilnærmet maks mekanisk brems (klarte ikke å skru skruen mer høyre...), til nå å kaste med en helt fri spole, det var forskjell ja!

Ble godt over 100 kast, og ikke et eneste kråkereir! Takk for gode tips alle sammen. Ble forøvrig et par små sjøørett også, men under minstemål, så de fikk friheten tilbake.

ser tråden er litt gammel men :lol: på min revo så får jeg lengts kastelengde når jeg stiller bremsen på høyre ganske hardt til, her måtte jeg bare prøve meg fram så ikke sluket datt rett ned 10meter foran meg heh, og magnetbremsen lite til så det aaaaakkurat stopper et hønsereir, blir bare hønsereir av andre innstillinger for meg allefall :lol: vet ikke hvor langt ut jeg når ,men senna legger seg allefall som en fin fiolinbue ned mot vannet før dubbet i hele tatt lander og 12gr dubbet forsvinnet så langt ut at man hører det kjente plumpet når jeg treffet laaaangt ut å det gir litt ekko langt borte :lol: utrimmet og et år siden den har vært borti olje så den kaster vel enda lengre når den blir smurt opp håper jeg :lol:

Tenkte forresten og prøve meg på en Ambassadeur CS 5500 Pro Rocket til den andre stanga mi, noen som vet om den står tilbake for revo`en på noen vis og er det noen mulighet for og trimme den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Rocketen er ei mye bedre snelle enn Revo, Pro Rocket regnes for å være det beste Abu har laget etter 1979. UT Reel har trimsett til alle runde ambassadeur unntatt Inshore.

UT Reel

Men hvis du ikke gir snellene din olje oftere enn annethvert år, kan vi vel si trimming er bortkastet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Rocketen er ei mye bedre snelle enn Revo, Pro Rocket regnes for å være det beste Abu har laget etter 1979. UT Reel har trimsett til alle runde ambassadeur unntatt Inshore.

UT Reel

Men hvis du ikke gir snellene din olje oftere enn annethvert år, kan vi vel si trimming er bortkastet :excl:

nei revoen har nok ikke vært det gitt (skjemmes) gikk over den litt i år, fant en rocket 5500 til en hyggelig pris så den blir nok til min andre stang tenker jeg, kan vel ikke annet enn å glede meg :D aldri trimmet noen abu før så kan hende det blir mye spørsmål fra denne kanten heh :excl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

UC4600C har en 4-stift sentrifugalbrems. Bruker standard hvite/svarte/blå Ambassadeur plastvekter som på de fleste andre Ambassadeur i fra 1989 til og med 2006.

ah ok, takk for den opplysninga :) bremser den mer eller mindre med plastvektene på?, snella har blitt funnet i skapet og er gammel, alle vektene er borte vekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser selvsagt mer jo flere og tyngre vekter du setter på. De hvite er tyngst, de svarte i midten og de blå er lettest. Tror du må spesifisere fargen når du bestiller vekter, mener å huske at alle har samme delenummer. 2 hvite og 2 sorte vekter kan være et bra startpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser selvsagt mer jo flere og tyngre vekter du setter på. De hvite er tyngst, de svarte i midten og de blå er lettest. Tror du må spesifisere fargen når du bestiller vekter, mener å huske at alle har samme delenummer. 2 hvite og 2 sorte vekter kan være et bra startpunkt.

Ok, skjønner, det var engang i tida kun 1 hvit vekt der, ikke noe mere enn kun mekanisk brems på denne snella. litt gøy og ta den fra hverandre og smøre opp og få den sammen igjen det skal sies :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.