widowmaker Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 På Abu Garcia Revo Stx snella, så sitter den mekaniske kastebremsen på høyre side sammen med sveiva. På venstre side sitter magnetbremsen. Jeg har fått nogenlunde taket på å justere den mekaniske kastebremsen etter slukvekta, og får til ganske bra kast. Men jeg er litt usikker når man skal benytte seg av magnetbremsen, samt hva som egentlig er forskjellen på bruk av de to bremsetypene. Noen som kan komme med en grei forklaring, som ikke Abu har prestert å ta med instruksjonsboka? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elvi Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 På Abu Garcia Revo Stx snella, så sitter den mekaniske kastebremsen på høyre side sammen med sveiva. På venstre side sitter magnetbremsen. Jeg har fått nogenlunde taket på å justere den mekaniske kastebremsen etter slukvekta, og får til ganske bra kast. Men jeg er litt usikker når man skal benytte seg av magnetbremsen, samt hva som egentlig er forskjellen på bruk av de to bremsetypene. Noen som kan komme med en grei forklaring, som ikke Abu har prestert å ta med instruksjonsboka? har en revo s den er uten magnet brems ser ikke no poeng med den ekstra bremsen , mener det er en finjustering av den mekaniske bremsen . gubben har en amb med magnet brems å han justerer mer en han fisker . når du får teken på å kaste med amb kommer du ikke til å justere etter vert sluk bytte . Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slemmo Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Det er vel sånn at magnetbremsen virker i begynnelsen av kastet og den mekaniske i siste del av kastet, jeg har en 6500 sportsmag som jeg bare bruker magnetbremsen på. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 (endret) Revo Stx har en lineær magnetbrems, det betyr at den bremser en god del gjennom hele kastet. Bremsevirkningen er proposjonalt med spolehastigheten. Etter det jeg har forstått har ikke Revo stx sentrifugalbrems, det vil da være i første del av kastet du tenger mest virkning fra magnetbremsen. Jeg vil anbefale deg at du setter den mekaniske bremsen så løst at du kjenner at spolen har en liten dødgang når du flytter spolen sidelengs. Begynn med mye magnetbrems og reduser den gradvis til du begynner å få antydning til snøreløft. Er du erfaren med multiplikator kan du da bruke tommelen for å kontrollere spolen, er du mere uerfaren vil det beste være og legge på litt mer magnetbrems igjen. Den mekaniske bremsen virker bare i kastets sluttfase, en lineær magnetbrems som er justert for å unngå backlash i kastets startfase vil ha så my bremsevirkning også i slutten av kastet at det ikke er behov for mekanisk brems. Problemet vil normalt være at magnetbremsen bremser for mye i sluttfasen av kastet. Gamle Ambassadeurer med magnetbrems som UltraMag XL og XLT hadde en mer avansert selvjusterende magnetbrems. Disse magnetbremsene har størst bremsevirkning i starten av kastet og avtar når spolehastigheten går ned. Jeg liker de gamle magnetbremsene mye bedre enn de som ABU har i dag. De lineære magnetbremsene virker best kombinert med sentrifugalbrems som i Sportsmag og Mag Elite. Endret September 29, 2007 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Sentrifugalbremsen: virker den mest først, under eller på slutten av kastet? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Og hvorfor virker magneter i en magsnelle hvis spolen ikke er laget av metall som tiltrekkes magnetene? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 (endret) Sentrufugalbremsen er mest aktiv i starten av kastet, effekten avtar når spolehastigheten reduseres. Grunnen til at magnetbremsen virker på en aluminiumsspole er at når et elektrisk ledende objekt befinner seg i et varierende magnetfelt oppstår det noe som kalles Eddy støm. Det varierende magnetfeltet spolen oppfatter oppstår ved at solen roterer og utsettes for det permanente magnetfeltet som skapes av permanetmagnetene som er plassert i den ene halvdelen av snellegavlen. Disse sirkulerende strømmene danner så et magnetfelt som er motsatt til magnetfeltet som dannes av permanentmagnete i snella. Bremsevirkningen øker med magnetfeltet og rotasjonshastighet. Virkningen til en sentrifugalbrems er proposjonal med rotasjonshastigheten opphøyd i andre potens, mens magnetbremsen bare er proposjonal med rotasjonshastigheten. Dette er årsaken til at med samme bremsevirkning av de to bremsetypene i starten av kastet vil en vanlig magnetbrems bremse mye mer (for mye) i sluttfasen av kastet. Dette var problemet som ABU løste med sin gamle selvjusterende magnetbrems. Magnetene var festet på ei plate som var fjærbelastet. I starten av kastet med høy rotasjonshastighet blir da magnetene dradd nærmere spolen og øker bremsevirkningen, utover i kastet går magnetene gradvis tilbake til utgangsposisjonen og bremsevirkningen avtar. Har aldri forstått hvorfor Abu gikk vekk fra dette konseptet, er kjempefornøyd med min gamle Ultra Mag XL-II. Ideell snelle til sjøørretfiske, langtkastende og lett å justere kastebrems til sluken og vindforholdene. Endret September 29, 2007 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 "Sentrifugalbremsen" er da en mekanisk brems som presser inn mot en flate når den strammes. Ikke vekter som justeres ut eller inn. Egentlig er det vel feil å kalle dem sentifugalbremser. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 (endret) Sentrifugalbremsen er loddene som presses ut mot en bremsetrommel når spolen roterer. Bremsen du referer til kalles mekanisk brems. Det er en brems som i hovedsak er aktiv i slutten av kastet (Men ikke på mine sneller, for der er den aldri aktiv ) Endret September 29, 2007 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gone_Fishing Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Dersom en driver med surfcasting bør heller ikke denne mekaniske bremsen være aktiv, dersom en ikke ønsker å ta rotta på spindel og spole. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
widowmaker Skrevet September 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 Takk for mye bra info her. Så konklusjonen blir da at jeg så og si skal kutte ut den mekaniske bremsen (kun nok til at jeg har litt dødgang på spolen), og istedet bruke magnetbremsen? Gjelder dette for surfcasting snella mi også, som er en Ambassadeur 6500 C3 CT Sportsmag? Der har jeg brukt forholdsvis mye mekanisk brems pga tunge kastevekter, samt noe magnetbrems. På alle snellene mine, har jeg brukt den instruksjonen som fulgte snella som guide, dvs justere slik at sluken detter ca 25 cm ved et lite vipp med tuppen. Og når jeg kaster med 150 gr+, så betyr dette ganske mye mekanisk brems.... Jeg får nok ta en tur ut idag og prøve litt. Kanskje det ligger mange meter "gjemt" i justeringene mine gitt.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet September 30, 2007 Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 Konstruksjonsmessig: hvordan kan man si at en mekanisk kastebrems er mest aktiv på slutten av kastet - hva kan forklare dette? @Widowmaker: du har nok en god del å hente på lengden ja. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaffebrennern Skrevet September 30, 2007 Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 Egentlig er det vel slik at den mekaniske bremsen virker konstant, mens sentrifugalbremsen virker sterkere dess raskere spolerotasjonen er. Siden spolerotasjonen er hurtigst tidlig i kastet, virker sentrifugalbremsen mest i startfasen, men den mekaniske bremsen virker også. Mot slutten av kastet er spolehastigheten lavere, og sentrifugalbremsen har liten virkning (sentrifugalkraften som bremsevektene utsettes for er mindre), mens den mekaniske bremsen bremser like mye som i kastets startfase. Derfor kan man si at den mekaniske bremsen gjør seg mer gjeldende i kastets sluttfase. Vanlig prosedyre er: får man skjærereir tidlig i kastet, kobler man inn flere bremsevekter på sentrifugalbremsen (evt. bytter til tyngre vekter). Får man skjærereir i slutten av kastet strammer man den mekaniske bremsen. Når man bruker multiplikatorsnelle er kasteteknikken av stor betydning. Med litt trening kan man stille kastebremsen slik at spolen løper fritt, men uten sideveis dødgang (for å hindre vibrasjoner), og bare bruke sentrifugalbremsen. Dersom man merker at snøret reiser seg fra spolen (slynges ut av sentrifugalkraften fordi spolen roterer raskere enn snøret forlater spolen) presses tommelen mot spolen for å bremse. Dette må skje raskt og med passe styrke. Jeg bruker en UT.trimmet Ambassadeur 6500 Rocket til kystmeite med kastevekter på 100g +, og har ikke problemer med skjærereir Jeg bruker multiplikator (bl.a. en UT trimmet Pro Rocket 5500) til alt kystfiske og trives godt med det, men det er ikke til å komme forbi at man må ta hensyn til slukens luftmotstand og vindens retning. Store, lette sluker i motvind øker sjansen for at det blir mer "heklearbeid" på snella enn fisking I sterk motvind foretrekker jeg kompakte sildesluker, så får fisken like hva den vil, men heldigvis liker den ofte småsild også Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gone_Fishing Skrevet September 30, 2007 Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 Takk for mye bra info her. Så konklusjonen blir da at jeg så og si skal kutte ut den mekaniske bremsen (kun nok til at jeg har litt dødgang på spolen), og istedet bruke magnetbremsen? Gjelder dette for surfcasting snella mi også, som er en Ambassadeur 6500 C3 CT Sportsmag? Der har jeg brukt forholdsvis mye mekanisk brems pga tunge kastevekter, samt noe magnetbrems. På alle snellene mine, har jeg brukt den instruksjonen som fulgte snella som guide, dvs justere slik at sluken detter ca 25 cm ved et lite vipp med tuppen. Og når jeg kaster med 150 gr+, så betyr dette ganske mye mekanisk brems.... Jeg får nok ta en tur ut idag og prøve litt. Kanskje det ligger mange meter "gjemt" i justeringene mine gitt.... Til surfcasting bør du se vekk fra informasjonen som følger med snella, dette er ment for kasting med lette sluker/wobblere, og vil føre til stor sjangs for at spindelen ryker når man kaster med de vektene vi bruker til surfcasting.. På en multiplikator til surfbruk stiller man den mekaniske bremsen slik at det blir en ørliten dødgang, det som er viktig her er å fylle riktig olje i lagrene for bremsing, til en 6500 burde RocketFuel Yellow label fungere greit, dersom en har problemer med mye kråkereir når mann bruker yellow label kan mann prøve Red label. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet September 30, 2007 Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 Ei snelle uten magnetbrems har 3 kastebremssystemer. Den tredje er det ikke så mange som kjenner til. For ei riktig innstilt snelle er det i starten av kastet sentrifugalbremsen som er dominerende, i sluttfasen er det mekansik brems. I midtfasen av kastet er det oljen i spolelagrene som kontrollerer spolen. Hvis en kjører med så mye mekanisk brems som Abu anbefaler vil nok mekanisk brems være dominerende også i midtfasen av kastet. Hvis snøret reiser seg i midten av kastet er det som oftest en dråpe olje i hvert av spolelagrene som er medisinen. Oljen som følger med snellene er helt grei til dette bruk. Bruk av tynnere oljer krever mye vedlikehold. På Ambassadeur Ultracastsneller utsettes spolelagret på sveivsida for press av den mekaniske bremsen, ved mye brems og tunge sluker ødelegges lageret. Surfcastsneller er selvsagt veldig utsatt for dette. Det vanlige for surfcastsneller er å ikke bruke hverken sentrifugal eller mekanisk brems. Enten brukes bare magnetbrems, på sneller uten magnetbrems brukes tykk olje i lagrene i stedet. Denne oljen kan ha viskositet helt opp til vanlig motorolje. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
widowmaker Skrevet October 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet October 1, 2007 Tok meg en tur på Slottet ved Storsand igår, for å teste litt snelle innstillinger. På både Revo'n og 6500'n, tok jeg og skrudde den mekaniske bremsen helt ned, slik at jeg kjente litt dødgang sideveis på spola. Deretter la jeg på full magnetbrems. Var jo litt nervøs før de første kasta da, i og med at sluken nå deisa rett i bakken under frikobling. Men jeg tok det forsiktig, og alt fungerte perfekt. Etterhvert skrudde jeg av mer og mer magnetbrems, til jeg fant en sweet spot. særlig på surfcastinga merket jeg betydelig forskjell på kastelengdene. Fra å ha kasta med tilnærmet maks mekanisk brems (klarte ikke å skru skruen mer høyre...), til nå å kaste med en helt fri spole, det var forskjell ja! Ble godt over 100 kast, og ikke et eneste kråkereir! Takk for gode tips alle sammen. Ble forøvrig et par små sjøørett også, men under minstemål, så de fikk friheten tilbake. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J_M Skrevet June 5, 2009 Rapporter Share Skrevet June 5, 2009 Tok meg en tur på Slottet ved Storsand igår, for å teste litt snelle innstillinger. På både Revo'n og 6500'n, tok jeg og skrudde den mekaniske bremsen helt ned, slik at jeg kjente litt dødgang sideveis på spola. Deretter la jeg på full magnetbrems. Var jo litt nervøs før de første kasta da, i og med at sluken nå deisa rett i bakken under frikobling. Men jeg tok det forsiktig, og alt fungerte perfekt. Etterhvert skrudde jeg av mer og mer magnetbrems, til jeg fant en sweet spot. særlig på surfcastinga merket jeg betydelig forskjell på kastelengdene. Fra å ha kasta med tilnærmet maks mekanisk brems (klarte ikke å skru skruen mer høyre...), til nå å kaste med en helt fri spole, det var forskjell ja! Ble godt over 100 kast, og ikke et eneste kråkereir! Takk for gode tips alle sammen. Ble forøvrig et par små sjøørett også, men under minstemål, så de fikk friheten tilbake. ser tråden er litt gammel men på min revo så får jeg lengts kastelengde når jeg stiller bremsen på høyre ganske hardt til, her måtte jeg bare prøve meg fram så ikke sluket datt rett ned 10meter foran meg heh, og magnetbremsen lite til så det aaaaakkurat stopper et hønsereir, blir bare hønsereir av andre innstillinger for meg allefall vet ikke hvor langt ut jeg når ,men senna legger seg allefall som en fin fiolinbue ned mot vannet før dubbet i hele tatt lander og 12gr dubbet forsvinnet så langt ut at man hører det kjente plumpet når jeg treffet laaaangt ut å det gir litt ekko langt borte utrimmet og et år siden den har vært borti olje så den kaster vel enda lengre når den blir smurt opp håper jeg Tenkte forresten og prøve meg på en Ambassadeur CS 5500 Pro Rocket til den andre stanga mi, noen som vet om den står tilbake for revo`en på noen vis og er det noen mulighet for og trimme den? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet June 6, 2009 Rapporter Share Skrevet June 6, 2009 Pro Rocketen er ei mye bedre snelle enn Revo, Pro Rocket regnes for å være det beste Abu har laget etter 1979. UT Reel har trimsett til alle runde ambassadeur unntatt Inshore. UT Reel Men hvis du ikke gir snellene din olje oftere enn annethvert år, kan vi vel si trimming er bortkastet Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J_M Skrevet June 6, 2009 Rapporter Share Skrevet June 6, 2009 Pro Rocketen er ei mye bedre snelle enn Revo, Pro Rocket regnes for å være det beste Abu har laget etter 1979. UT Reel har trimsett til alle runde ambassadeur unntatt Inshore. UT Reel Men hvis du ikke gir snellene din olje oftere enn annethvert år, kan vi vel si trimming er bortkastet nei revoen har nok ikke vært det gitt (skjemmes) gikk over den litt i år, fant en rocket 5500 til en hyggelig pris så den blir nok til min andre stang tenker jeg, kan vel ikke annet enn å glede meg aldri trimmet noen abu før så kan hende det blir mye spørsmål fra denne kanten heh Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J_M Skrevet June 21, 2009 Rapporter Share Skrevet June 21, 2009 ja da er Ambassadeur CS 5500 Pro Rocket bestillt, tror 899kr sku være en rimelig pris for den? så har jeg ei god snelle vil jeg tro Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J_M Skrevet July 1, 2009 Rapporter Share Skrevet July 1, 2009 noen som vet hva slags bremsesystem som er på abu uc 4600c , på ene sida spolen er det 4 tagger,var engang i tida et lite plastdeksel på den ene men ingenting på de andre, aner ikke hva slags funksjon den skulle hatt heller.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet July 1, 2009 Rapporter Share Skrevet July 1, 2009 UC4600C har en 4-stift sentrifugalbrems. Bruker standard hvite/svarte/blå Ambassadeur plastvekter som på de fleste andre Ambassadeur i fra 1989 til og med 2006. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J_M Skrevet July 1, 2009 Rapporter Share Skrevet July 1, 2009 UC4600C har en 4-stift sentrifugalbrems. Bruker standard hvite/svarte/blå Ambassadeur plastvekter som på de fleste andre Ambassadeur i fra 1989 til og med 2006. ah ok, takk for den opplysninga bremser den mer eller mindre med plastvektene på?, snella har blitt funnet i skapet og er gammel, alle vektene er borte vekk.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet July 1, 2009 Rapporter Share Skrevet July 1, 2009 Bremser selvsagt mer jo flere og tyngre vekter du setter på. De hvite er tyngst, de svarte i midten og de blå er lettest. Tror du må spesifisere fargen når du bestiller vekter, mener å huske at alle har samme delenummer. 2 hvite og 2 sorte vekter kan være et bra startpunkt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J_M Skrevet July 2, 2009 Rapporter Share Skrevet July 2, 2009 Bremser selvsagt mer jo flere og tyngre vekter du setter på. De hvite er tyngst, de svarte i midten og de blå er lettest. Tror du må spesifisere fargen når du bestiller vekter, mener å huske at alle har samme delenummer. 2 hvite og 2 sorte vekter kan være et bra startpunkt. Ok, skjønner, det var engang i tida kun 1 hvit vekt der, ikke noe mere enn kun mekanisk brems på denne snella. litt gøy og ta den fra hverandre og smøre opp og få den sammen igjen det skal sies Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.