Gå til innhold
Fiskersiden

Dette vil dere vel ikke tro på..!


Perca
 Share

Recommended Posts

:D Jeg klarte det! :D Jeg fikk med meg Laksefiskern på en meite og pimpeltur i yachten min på Oslofjorden!

For å ta hele historien... Laksefiskern har vært dårlig en stund og har av den grunn fisket (alt for) lite. Og sist helg ble jeg lagt inn på A-hus, med ambulanse og gratis opphold på hjerteavdelingen. Da jeg fikk snakket meg ut derfra så kom fiskelysten umiddelbart tilbake. Formen var ikke helt på topp, men pytt, pytt man kan ikke vente alt i denne alderen... Da jeg nevnte for Fruen at jeg skulle en tur ut på sjøen og fiske så ble det månelyst! Det kunne jeg bare glemme, var ordren fra sjefinna. Det var da jeg klekket ut denne snedige plan... Jeg ringer til Henning og spør om ikke han kunne ha lyst på en tur på fjorden! :) Det gjorde jeg og Henning var ikke vanskelig å be! Fruen roet seg betraktelig da jeg skulle ha med meg et voksent menneske i båten og skjønte at med slikt seriøst mannskap så var det ikke noe problem å la meg dra på sjøen! Avtalen ble at vi skulle møtes i dag...

Og nå har vi prostatagutta vært på tur! JOHOO!!! Været var alldeles fortreffelig, akkurat slik som oss pensjonistene liker. Sol, varmegrader og lite vind.

Og fisket startet bra. Jeg hadde ikke mer enn fått balansepilken i nærheten av bunnen så suger det seg på en makrell. Og den var av ganske grei størrelse, mellom 800 og 900 gram anslo jeg. Og ikke lenge etter så biter det på hos Laksefiskern!

24012008-2.jpg

Henning hadde lånt litt pimpelutstyr av meg og det var visst litt moro...

24012008-1.jpg

Fritjof var selvfølgelig med oss gutta på tur og han fulgte nøye med på innsveivingen av fisken.

24012008-3.jpg

Det var en makrell dette også.

24012008-4.jpg

Årets første makrell på Laksefiskern var et faktum! Drøye 40 cm lang og 724 gram tung.

Og slik gikk det slag i slag. Vi dro opp noen hvittinger og så noen makreller og så noen hvittinger igjen. I det heletatt så kjedet vi oss ikke. Helt på tampen av dagen så fikk Laksefiskern en knurr på balansen. Ikke av de største, men en knurr var det.

24012008-5.jpg

Henning hadde ikke så veldig lyst til å ta i denne piggete saken, men den satt ikke så godt på kroken og ble raskt og elegant vippet av kroken.

Jeg fikk en del makreller og den største veide 978 gram. Det er moro med slike tjukke makrellkubber på spinkelt utstyr. Det er ikke bare å hale de opp og slenge de over ripa.

24012008-7.jpg

Her er dagens 3 største makrell. De to øverste på 856 og 978 gram er mine og den nederste på 724 gram fikk Laksefiskern.

Vi gamlingene hadde en trivellig dag, med termos og matpakke og når været er så fint som i dag så tåler vi sjuklingene å være ute. :o Jeg vil takke deg Henning for at du hadde ork og anledning til å bli med på fjorden i dag! Du skal bare vite at om du ikke hadde kunnet bli med så hadde nok ikke jeg fått lov til å dra ut aleine! :) Om det passer seg slik så er du hjertelig velkommen ombord i yachten en annen gang også.

24012008-6.jpg

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt over 2 måneder med sammenhengende sykdom: influensa, bihulebetennelse, forkjølelse, dia... og nå lungebetennelse... det sier seg selv at det ikke har vært noe fisking i denne perioden.

Vel vel... invitert, eller skjold.. det spiller ingen rolle, men når anledningen bød seg med minimal egeninnsats - dette passet bra akkurat nå!

Jeg stilte med egen meitestang (har ikke brukt ordet "meite" siden jeg agnet for over 30 år siden) og fikk låne krok, søkke, pilkekjepp og...og... "balanse" heter det visst! :o

Per har sagt det meste om hva som skjedde, så jeg ripper ikke opp i det - bare takker så hjertlig for turen og slenger med et par bilder, som viser at en art ble glemt: :ninja:

240120082224467HG15F558xi5.jpg?39

-ellers var gjensynet med denne krabaten også særs hyggelig!

24012008222451IC15Thg3kVJh.jpg?17

TAKK FOR TUREN PER - VI TAR DET OM IGJEN VI VETTØ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt syk av og lese sånn og når det er så stille som det er det bare herligt.

Masse ledige boliger på Hurumlandet ;-)

Grattis med godt valgt turdag! Ser noen planlegger å skumme poeng i makrellklassen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.