Gå til innhold
Fiskersiden

Minstepris er oppskrytt:) ny stang fra qxl.


alek
 Share

Recommended Posts

Da er jeg et skritt nærmere mitt nye satningsområde innenfor fiskingens fantastiske verden.

Kom over denne stangen på QXL igår;

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?IDI=533608284

Selger hadde lagt den ut uten minstepris, så jeg vant auksjonen med et bud på 70,- :blush:

Har hentet den og drevet med prøvekasting i stuen, til min samboers store frustrasjon :P

Nå mangler jeg bare en snelle, stangholder og nappvarsler...

Holder og nappvarsler skal plukkes opp på Lidl til uken, snellen får vente til lønning.

Hvilken snelle burde jeg velge for en slik stang?

Stangen er rundt 10 år gammel og av karbon, men den framstår som nesten ny og ubrukt.

Selger hadde brukt den til tyngre slukfiske i saltstraumen 3-4 ganger.

noen som har noen gode råd eller anbefalinger?

(er ikke akkurat tjukk i penger for tiden)

alek

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ei grov haspel snelle vil duge godt til den stanga hvis du ikke er fortrolig med multiplikator.

Baitrunner finner du forhandlere av nederst på hovedforum siden.

Er litt usikker på om stangringene vil leve så lenge om du bruker multifilament,men dam holder til det meste.

Flott stang og hyggelig pris uten tvil.

Lidl poden er ikke av det mest holdbare slaget,men holder lenge nok til at du blir bitt av basillen. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er for multiplikator (noe auksjonsteksten forteller) så skal du ikke se bort fra de nederste ringene kan bli litt snaue og lage problemer ved kasting med grove haspelsneller. Vi snakker gjerne om kast med litt kraft i også, så her skal en være forsiktig. Imidlertid er det mye enklere å "lære" å kaste med multiplikator med forholdsvis tunge greier i enden, som det gjerne er til surf, enn det er å lære å kaste med lette greier i enden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er innvendig diameter på den ringen som er nærmest snellefestet?

Hvor mange cm er det fra snellefestet opp til ringen? (Total lengden er 420cm.)

Edit: Espen kom meg i forkjøpet.

Søk etter ambassadeur 6-7000 på qxl.

Jeg bruker 6000 på min 14" som faktisk er beregnet for haspel...

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne stanga. Bruker Amb. 7000 uten sync. og rundt 150-200gr.

Bakerste ring er ganske liten i forhold til andre haspelstenger,så tror nok jeg ville gått for multiplikator....

Kjøpte denne for 5 år siden og betalte 1000 kr,så tror du har gjort et bra kjøp :)

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å være engstelig for å kaste med multiplikator, og i alle fall ikke med tunge søkker. Begynn å kaste med litt rolige bevegelser. Når du har fått til noen kast kan du stille selve kastebremsen ned mot null, men pass på at du stopper spolen med tommelen når søkket treffer vannet.

Det er særlig i kraftig motvind og med lette agn multipikatorsneller produserere skjærereir, og motvind er det jo ofte når sant skal sies, men tunge søkker hjelper.

Jeg har ikke hatt en eneste backclash når jeg har kastet med kystmeitestanga (laksestang) og ambassadeuren. Nå skal det sies at ambassadeuren er en UT-utgave, dvs at den har lettere spole bedre lager og bedre brems.

Har du først fått sansen for multiplikator, vil du nok trives godt med det. Det blir lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.