Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske plasser langs Drammensfjorden....


Lynvingen
 Share

Recommended Posts

Hei vil gjerne dele mine erfaringer med andre om fiske plasser langs Drammens Fjorden. Da mener jeg fra Tofte-Drammen-Berger.. Så bare komme med innspill..

Krok ved Berger er ett veldig bra sted for All type fisk i fjorden hvis det ikke står folk der i fra før(populær plass)

Hernes Tangen bra for Laks og ørret...

Ved fyret på inner siden av svelvik sundet bra sted for ørret og små torsk. Pass på! veldig mye rat i bunn som båter etc så setter fort kroken i bunn.

Langs siv mellom Hyggen og Grimserudbukta er det mange fine steder for små ørret og abor. Veldig fint og gå med vadere der det er fine sand bunner og lang grundt.....

Langs fjella ved rødtangen tar man mye fin fisk på denne tiden av året.. Det står ei gammel brygge ved siden av Rødtangen Bad eller der det lå som er en kjempe plass!

Båt brygga i holmsbu, Flyndre,Hvitting og makrell. Etter de har bygd den nye brygga er det blitt en bra plass. NB: på brygga er det allerede 20 m dypt! Pass på fulle folk i helgene så du ikke får disse på kroken.

Langs kyst stien ved Berger på nedesiden gamle fabrikken står er det mye fin makrell og sei når silda er i fjorden.

Skal du ut i båt anbefaler jeg rundt salt skjær på ut siden av svelvik strømmen, Pampus ( grunne midt i drammens fjorden) og Sikker plass er Mellom Rød og Grønn Bøye rett uten for Tofte Bak Ranvik Holmen. Det er en fjell rygg som ligger på en ca 16 m dyp som går rett ut.. På begge sidene av denne er det over 100 meter dypt! Der står det mye fisk!

Har mange flere fine plasser og komme med.... Har dere?

Endret av Lynvingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende innlegg :)

Takker...

Stein-brygga i Hyggen Bukta er fint sted på kveldstid og ta små fisk, rolig bukt.

Utenfor Moloen på Gjerdal går det ei "dyp renne" som kan stå torsk i

Gamle sjøbua ved grimserud bukta er en fin glemt plass for all type fisk i fjorden.

Thomas odden Mellom gjerdal og Hyggen ved stor flat fjell side genial plass.

Ved dyno på engersand siden er det noen kjempe fine steder for ørret og laks.

Langs Kule stein brygga på verket men se opp for Kaitere og båter som dorger. (Dorget der her om dagen der jeg fikk en stang fisker på kroken, jeg hadde 20 kg snøre så stakkaren på land tapte kampen he he) Der går flotte ørret og laks inn. Om kvelden ser du mye flotte vak i strømmen.

Endret av Lynvingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Lahell-holmen?

Husker vi fisket der og fikk en del i "gamle dager"

Og Gilhusodden er vel også en populær plass?

Flott innlegg forresten - nyttig for mange!

Lahell Holmen er fin plass og stå på fjellet og kaste.

Gillhus holmen vet jeg det er mange som vader og fisker med flue. Dette er jo siste post føre fisken trekker seg opp i lier elva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin plas er rett etter grimserud fjellet ved første hytta ved vannet ved Rørvik. Der blir det fort dypt og Det er ei grunne rett ved siden av. Her har jeg tatt mange fine sjø ørret.....

Prøvd Båt havna ved grunnane utenfor svelvik.. Fin plass og stå kan kjøre bilen helt ut på brygga men ingen hell i fiske der i går og er ganske grundt men mye strøm i vannet fra svelvik sundet. Så kan stå mye fin ørret og laks i gresset der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hei.

Skal til Hokksund for å hente røykelaks på søndag, og lar ikke anledningen til å denge litt flue etter aura gå bort. Det er meldt ganske kraftig vind fra vest-sørvest, så jeg har sett meg ut noen områder jeg tror det vil være mulig å fiske fra. Det ene er Rørvik (nevnt her), og det andre er Blindskjæra. Noen som har vært her, og kan anbefale disse plassene?

Alternativt har jeg sett meg ut området Kinnartangen/ Neset på Hurum. Noen som har vært der? Eller er det andre steder noen tør anbefale?

Takker for eventuelle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd å trolle ved Svelvik? Det bør jo være en ok plass med tanke på at det er meget trangt der,og all Laks og SØ må igjennom der for å komme til elva.

Svelvikområdet kan være bra. Men det var bedre for noen år siden. Likeledes rundt "Holmsbusteinene" utenfor Holmsbu. Dette var tidligere en bra fiskeplass for både sjøørret og ikke minst fin torsk. Men her som andre steder har yrkesfiskerne fisket hardt i flere år og det er ikke lenger veldig mye og skryte av på denne plassen og videre nedover.

Legger inn et bilde av fangst kompisen gjorde under en dorgetur vi hadde i sommer

67606_s.jpg

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

flyttet til Drammen for et par år siden og har vært endel på elva og i fjorden etter det. Fisker fra båt, så fiskeplassene mine er basert på dette:

Dramstadbukta: Her er det ypperlig torske fiske. Ankrer opp på ca. 20 m dybde og pilker. Det kommer også endel seistimer inn her og dorger man kan det slenge en sjøørret. Torsk opptil 6 kg.

Bergerbukta: Dro så mye makrell jeg ville her i Juli/August i år.

Lahelltangen: Har ikke fått noe fisk her ennå men på sommeren får jeg mye utslag på ekkolodd på 8-12 m her og det tyder på laks/ørret.

Svelvikstrømmen: Her har jeg fått sjøørret midt på sommeren selv om jeg fisket grunt.

Har inntrykk at det er mye sjøørret i fjorden og skal få båten ut tidlig neste vår for å ta de mens de går grunnere.

Skal også se om jeg kommer ned til de på 8-12 m uten trollingutstyr. Som sagt mye utslag på ekkolodd på Lahell og innover mot Lierstranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.