Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 16.12


Olagaard
 Share

Recommended Posts

Denne luken består av en filmsnutt, noen oppskrifter, og tanker rundt en flue jeg liker.

Først vil jeg gjerne få lov å invitere til en aldri så liten sammenkomst, nemlig premierevisning på filmen SALT SJØØRRET PÅ FLUE med Runar Kabbe, laget av Scanout.

Visningen finner sted den 12.2.09 , på FUGAZI, i Tordenskioldsgate 3 i Oslo, mellom Ferner Jacobsen og Blomqvist Auksjoner. Dørene åpner kl 19.00, gratis inngang.

SE EN LITEN SNEAK PEAK HER

Snutten vil bare være tilgjengelig i denne luka, dvs 24 timer fra nå .Youfish komprimerer hardt, det går utover kvaliteten på denne snutten, som ikke er den offisielle traileren, den kommer senere ^_^

Som i fjor, har jeg lyst til å dele noen oppskrifter, til de av oss som av og til spiser fisk vi har fanget selv. Har brukt ørret i den ene, og røkelaks i den andre, men det er mange arter og former som går i begge rettene. Luksus-hverdagsmat!

Stekte ørretblter i herlig samvær med saus og ris (2-3 pers)

matja_1_1.jpg

Du trenger:

-Skivet løk.

-Noen Aromasjampinjonger, til nød vanlige hvite.

-Sukkererter.

-En halv terning fiskebuljong.

-En boks Creme Fraiche.

-En filet fra ønsket fisk og noen små scallops om ønskelig

-Ris.

Start med å sett på risvann. Når det koker og risen er i, steker du nokså tynne skiver av sjampinjongen på middels varme med en god dose smør. Når den har mørnet, slenger du i løken, så sukkerertene og mørner dette. Løs opp en halv terning buljong i 1,5 dl vann, og hell dette i pannen, sammen med creme fraiche, smak til tykkelse og smak. Bruker vel ca. en halv boks +. La dette surre på svak varme. Når risen nærmer seg klar, del fiskefileten opp i passende biter og stek disse (og scallopsene) raskt på ganske sterk varme. Server sporenstreks, nam nam.

Røkelaks med båndspaghetti og rosa tomatsaus

spag.jpg

Du trenger:

-3-5 Sjalottløk

-2 feddHvitløk

-3-4 gode tomater

-En kvast dill

-En boks matfløte

-Båndspaghetti

-Biter fra ønsket fisk

Sett på pastavann og en kjele til å skolde tomatene i.

Finhakk sjalottløk og hvitløk, mørn i panne med smør. lag et kryss på toppen av tomatene, og kok disse i 3 minutter. Kjøl dem ned med kadt vann, og flå dem fra kryssene. Kok pasta. Skav av det bløte og våte kjøttet på tomatene, slik at kun kjernene er igjen. Lag det "grøtete" med en kniv. Hiv dette i pannen med løken, og smak til med fløte og kanskje litt pepper..Ha fiskebitene i sausen. La putre til spaghettien er ferdig. Strø på dill. Bon appetit.

Til slutt vil jeg gjerne ytre min begeistring for en flue, nemlig denne:

Matuka.jpg

Jeg vet den er solgt under navnet Matuka, men den fuglen er fredet, så det brukes andre fjær nå.

Dette er den fluen jeg har fått desidert mest sjørret på om natten. Den er lett å kaste, den henger seg ikke opp, og den tåler litt bank. Jeg fisker den ganske fort, ikke så frenetisk som sildefluer og jiggy midt på dagen, men ganske jevn, høy fart. Føler at jeg får kroket fisken bedre, og kanskje unngår man de slækkeste vinterstøingene på denne måten :) ?

Selv om jeg er nybegynner innen fluebinding, drister jeg meg til en enkel bindebeskrivelse, siden jeg ikke har funnet den her. Ha meg unnskyldt for kosmetiske eller bindetekniske feil:) :

1. Bind svart bindetråd bakover til litt forbi krokspissen.

2. Bind inn et passende tinsel tilbake til krokøyet.

3. Bind dernest inn svart chenille, frem og tilbake, så bindetråden ender opp foran igjen

tying2.jpg

4. Legg chenillen i jevne tørns fremover mot krokøyet, til det er noen millimeter igjen. Fest og klipp av chenillen og tråden.

5. Surr på rød bindetråd så det blir en "krage" på et par-tre millimeter, og fest denne. Fest på sort bindetråd foran igjen.

tying3.jpg

6. Tilpass en egnet fjær, denne heter Rooster cape fra Whiting, og plukk av fjærene på undersiden langs kroppen.

tying4.jpg

7. Fest fjæren foran, og surr den fast med tinselet med jevne tørns bakfra mot krokøyet. Fest tinselet , og klipp av. lag hackle av en egnet fjær, avslutt med whipfinish og litt lakk.

tying5.jpg

tying6.jpg

Matuka.jpg

God Jul og skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.