Gå til innhold
Fiskersiden

Nok en harvetur i marka


rogna
 Share

Recommended Posts

Så ble det nok en tur i marka med harvestanga og meitemarken. I tillegg hadde jeg en journalist og en fotograf på slep. Det skulle lages reportasje om harvefiske.

Forholdene var helt flotte, med en fin bris som kruset vannflaten. Så fort dagslyset var på sitt dårligste og mørket var i ferd med å ta over, ble marketugga lagt ut i det våte element og trukket i en halvsirkel fra den ene bredden til den andre. Etter noen få kast og halveis i trekket var den der, Ørreten. Ett forsiktig drag i snøret ga beskjed om at maten var funnet. Jeg trakk forsiktig i stanga og det ga svar der ute. Fisken dro ut på dypere vann. Etter noen sekunder stoppet den opp og jeg ga tilslag. Og den satt. Fisken ga god bøy i stangtoppen og den var oppe og skvalet i vannskorpa. Til stor glede for fotografen som ville ha bilder. Mange bilder. Løft den litt, kan du få den andre siden mot meg? Ett til, også bare noen til. Fisken var nesten dau innen fotograferingen var ferdig. Og sånn fortsatte det utover kvelden. Fotografering, knipsing med blits, uten blits og med fotolamper som lyste opp hele strandas lengde. Det blir ikke mye fangst av slikt når man tenker på at harvefiske foregår i mørket. Så de fine forholdene ble fort ødelagt av alt lyset som ble lagt langs stranda og ut i vannet. Fisken må vel ha fått sjokk og sto svimeslått langs land på den andre siden av vannet.

Det ble med den ene ørreten på 500 gram.

Men etter noen kaffekopper og hyggelig prat var vi enige om at det hadde vært en fin tur. :)

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev for noe tid tilbake en liten greie vedr. harvefiske. Det ser ut til at flere har lyst til å prøve dette. Legger derfor ut "greia mi" her, så kan de som har lyst lese og prøve.

Jeg gjør oppmerksom på at dette er slik jeg praktiserer mitt harvefiske. Andre vil sikkert ha andre synspunkt og meninger.

Mange har lyst til å prøve, hva trenger man?

Harvefiske er ikke vanskelig, selv om enkelte påstår noe annet. Man trenger ei stang på 4 – 5 meter, helst ei teleskopstang, noe som letter transporten om man skal ferdes gjennom skogen i mørket. Men det er viktig at stanga er lett. Det kan fort bli noen timers fiske og med denne lengden på stanga blir det mye å holde i. Enkelte har de siste årene begynt å bruke haspelstenger med haspelsneller til sitt harvefiske. Kastene blir lagt et godt stykke ut på vannet, og agnet sveives langsomt inn. Jeg må innrømme at jeg ikke helt har forståelse for dette. Hvorfor kaste så forbannet langt ut? Fisken trekker jo som oftest kloss i land når mørket faller på. Når det gjelder sneller er det mye å velge i til dette fisket. Det holder lenge med ei vanlig marksnelle eller ei avlagt fluesnelle. Det som er viktig er at det er lett å gi ut snøre når man kjenner fisken ”tar”. Selv velger jeg ei innelukket haspelsnelle av typen ABU- matic syncro. Denne snelletypen holder orden på snøret og det er lett å gi etter snøre når fisken ”tar”. Det er bare å trykke inn knappen, så er spolen frikoplet og fisken kan svømme ut på dypere vann uten motstand. Dette er viktig. Likeledes kan man ha bremsen godt strammet til. Dersom det er litt størrelse på fisken og denne vil ut, er det bare å slå sveiva bakover og dermed blir spolen frigjort nok til at fisken drar denne rundt. Glem åpne haspelsneller. Dette skaper bare problemer med snøre som legger seg rundt snellefot og spolehus. Det blir ofte til at man har slakk på snøret og med litt vind skaper dette vanskeligheter. Når det gjelder snøre, så er det blitt en motesak at dette skal være så tynt som mulig. Glem det! Når du skal ut på harvefiske har du ikke bruk for supertynne snører. Til dette fisket bør du bruke senetykkelse 0,30. Du må huske på at dette fisket foregår i mørket og det hender ikke så sjelden at snøret henger seg fast i kjerr og greiner eller i vannplanter. Da er det greit å ha noe som tåler å bli dratt litt i. Dessuten er fisken langt mindre var i mørket med vind og regn enn på dagen. Bruk vanlig sene. Glem de tynne men sterke nye multifilamentsnørene av typen Fire Line. Disse er for myke og bare kliner seg til. Blir det knuter er disse svært vanskelige å få opp. Du har noe annet å bruke natta til enn å sloss med håpløse knuteproblemer. En sene er også mye enklere å ryke av dersom du skulle sitte fast. Dessuten har det vist seg at snører av typen multifilament ikke tåler noe særlig av slitasje.

Når det gjelder krok til dette fisket, så bruker jeg Mustad streamer krok med rett øye i størrelse 4 – 6. Dette er en krok som er skarp, og størrelsen rommer tilstrekkelig med mark slik at den både lokker til seg fisk og gir en god nok kastevekt. Kroketråden er tynn og den kroker svært godt. Men hva du enn gjør: bruk ikke for små kroker! Husk at du opererer med mye mark på kroken!

Marken er viktig! Her er det mange synspunkter og mange har sine favoritter og holder seg strengt til disse. Noen liker store digre rødmark. Selv er jeg ikke spesielt glad i disse da jeg synes de er for myke og lett kastes i stykker. Da er det bedre med flere og noe mindre mark på kroken. Andre sverger til den harde leiremarken med blåaktig hode, såkalte blånakker. Disse er harde og fine. De sitter godt på kroken og lever lenge. Selv bruker jeg en blanding av blånakker og rødmark. Noen ganger har jeg inntrykk av at fisken foretrekker rødmark. Det er mulig at denne holder lenger på lukta. Til gjengjeld dør den raskere. Styr unna den helt hvite marken. Det virker som fisken skyr denne. Denne marken lukter heller ikke godt.

Hvordan utføres så dette harvefisket som så mange snakker om?

Det er intet mystisk ved dette. Man bør absolutt ha gått opp strekningen man skal fiske allerede mens det er dagslys. Dette både for at man skal gjøre seg kjent med den grunn mann skal gå på og ikke minst den delen man skal fiske av, slik at man ikke får seg noen overraskelser i form av tett plantevekst og masser av store stein rett under vannflata. Det ideelle er en strand som skråner jevnt ut mot dypere vann. Likeså er det en fordel med vegetasjon bak, slik at man ikke står i kontrast mot den lysere himmelen. Det er også en stor fordel om det blåser litt, gjerne sånn at det klukker langs land. Om det i tillegg er lett regn er forholdene optimale. Fisken blir da betydelig mindre var. Når man starter sitt fiske er det greit å være på fiskeplassen noe før det har blitt for mørkt, slik at man slipper å trampe rundt på fiskeplassen. Man skal huske på at fisken trekker helt inn mot stranda i mørket. Lys er bannlyst! Unntaket er om man får problemer og da bør man om mulig rette lyset mot land, ellers stikker fisken. Det er ikke mye lys som skal til. Når man så starter fisket agner man opp en real marketugge. Gjerne 4 –6 meitemark. Man bør ikke bruke for lang sene, det gir bare problemer. Selv trekker jeg ut sene som er ca. 50 cm. lenger enn stanga. Da har jeg ca. 5 – 6 meter ute. I tillegg kommer lengden på stanga. Dette gir totalt 10 – 12m. Det brukes ikke søkke eller dupp, marken utgjør kastevekta. Det er som regel ikke mulig å gjøre noen form for kasting på vanlig måte. Selv bruker jeg å utføre kastet slik: Om kastet for eksempel skal legges mot høyre, legger jeg stanga mot venstre parallelt med land, tar med venstre hånd tak i snøret mellom første stangring og snella. I det jeg fører stanga i en jevn bevegelse mot høyre, trekker jeg samtidig i sena med venstre hånda, nesten som når man dobbelttrekker i fluekast. På denne måten økes farten på marketugga og hele snørelengden legges ut parallelt med landet på høyre side. Det motsatte gjøres om kastet skal legges mot venstre strand. Deretter trekker man marketugga langsomt i en stor halvsirkel mot motsatt side. Og husk: det skal fiskes langsomt! Noen ganger lar jeg marken gå like under vannet, andre ganger lar jeg den stripe i overflata. Når så fisken tar, er det viktig ikke å gjøre mothugg. Husk på at du har en real marketugge på kroken. Derfor må du gi etter snøre, slik at fisken kan svømme uhindret ut på dypere vann. Dette er viktig. Ofte er fisken så forsiktig at dersom den kjenner motstand slipper den taket. Etter at fisken har fått noe tid på seg, (jeg bruker en lenge benyttet metode, teller langsomt til ti, og gir mothugg), da sitter den som regel, og den sitter godt! Deretter er det bare å sveive fangsten inn. Om man striper marken i vannflata kan jeg garantere et skikkelig plask når fisken tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra beskrivelse Rogna. Har noen snutter lagret, gikk på TV for mange år siden. "Der satt`n, markfiske etter ørret", het programmet. Artige program der vi fikk se markfiske i rennende vann (elver) og i vatn.

Fisket i rennende vann var veldig likt vår tradisjonelle måte å fiske på, tenker da på hvordan jeg og de jeg kjenner fisket i Nidelva f.eks. etter ørreten ovenfor fossene. Akkurat slik vi fisker i Gaula, men med lettere søkker. rakle, rakle. Og ble vi late lot vi bare stengene stå, så ørreten fikk roe seg og søke etter marken. Istedet for at vi oppsøkte ørreten. Ikke like effektivt, men latmannsfiske :) Men her så jeg det ble brukt haspel og små splitthagl ovenfor markkroken for å få kastet ut litt. Og lot det drive lett og ledig nedover strømmen. Nesten som flytemarkfiske i lakseelva :) Men dette fisket i vannene skal jeg prøve ved en anledning. Har aldri fisket på denne måten. Kastet ut, med bare markklysa og evt. ett lite splitthagl på lina. La det synke til bunns, trekke inn litt og la det gå ned igjen. Og touchy kjenne på lina når ørreten begynner å trekke i marken. Vi er, eller har vært veldig konservative der må jeg si. Det gikk i kun dupp når det skulle fiskes med mark i tjønner eller vatn. Eller Andersduppen når marken skulle nede ved bunnen. Men Andersduppen var jo som å sende en bombe utpå vannflata ;) Har aldri fisket i vann med mark/søkke, skjønner ikke hvorfor !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, spennende det fisket du beskriver også. Praktiserer dette jeg også. Når det gjelder harvefiske, foregår dette i mørket og det fiskes høyt i vannet. Derfor bruker vi ikke noen annen form for kastevekt enn marketugga som hele tiden er i bevegelse rett under eller i vannskorpa.

Prøv det. Det er spennende fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra artikkel, Rogna!

Harving funker veldig bra i elv hvis strømmen ikke er for stri. Har også fisket i små-elver når skummet er på det verste, midt på dagen (Hundedagene). Drar da marken i overflata under skummet. 

Passivt fiske med mark på bunnen er nesten bedre i vann enn elv. Fisken står ikke stille på et lite område som i elva. Bruker helst glidende søkke til det fisket.

Ofte kaster jeg på vakende fisk.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott rapport og beskrivelse :)

Funker det med fluesnelle (med flytesnøre) til harvefiske ?

Jepp, det funker :) Men på blankt vann kan det bli vel mye striping av snøret. Ville nok heller benyttet et intermidiate snør. Prøv også med fluestanga, flytesnøre og f.eks. streaking caddis i mørket og trekk laaangsomt inn i små rykk. (Funker best med litt urolig overflate) Du kan få en sjokkarta opplevelse.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det funker :) Men på blankt vann kan det bli vel mye striping av snøret. Ville nok heller benyttet et intermidiate snør. Prøv også med fluestanga, flytesnøre og f.eks. streaking caddis i mørket og trekk laaangsomt inn i små rykk. (Funker best med litt urolig overflate) Du kan få en sjokkarta opplevelse.

ettersom man ikke trenger lange kast går det vel greit å hive markklyser med fluestanga også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Vekker gamle minner. Min første og eneste laks noensinne, i Eidselva ble tatt på samme metode(nesten)

Elva var ganske stri der så jeg hadde 10 gramms slangesøkke på en tynn fortom. Hadde 5-6 mark på som gikk i litt under overflata. Kunne vi ikke stå på land så vadet vi ut. Brukte lange teleskopstenger,som er suverene da man har som du sier allerede to stanglengder ute.. Ikke den størse fisken da,1.2 kg men alikevel skikklig moro når den tok marken rett under overflata..

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flott beskrivelse av måten du praktiserer harving på :)

...selv bruker jeg en ultralett beastmaster 1-7 g på 1,65 m. og haspelsnelle med 0,10 mm multifilamentsnøre, og jeg synes det er mye mer artig å fighte en fisk på dette utstyret enn å lempe fisken på land med langstang og 0,35 snøre.

Jeg stiller inn bremsen på snella slik at jeg såvidt klarer å trekke markklysa inn, slik at motstanden blir minimal.

Forøvrig fisker jeg ofte på plasser hvor man må være både indianer og apekatt, og hvor fiske med langstang er utelukket.

Fikk faktisk 6-7 fisk på en slik plass på fredag...og den største på halvannen kilo.

Noen liker mora og noen liker datra :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.