Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellstørjefiske i Norge...


Rudi
 Share

Recommended Posts

Jeg har en plan for denne sommeren. Med ny båt, litt research og noe optimisme har jeg tenkt meg ut å fiske makrellstørje i Bergens- området. Leste at det var sett makrellstørje i Masfjorden i fjor og vet det er observert mange ganger før. Hørte og det var snakk om å starte opp igjen det kommersielle fiske med en kvote på 100 tonn....

Det har vært fanget på stang før (272 kg[ :) ], Trondhjemsfjorden i 1962- omkring der ), så jeg tror mulighetene er der for den tolmodige.

Iallefall,, Er det noen som såg den ifjor? Hvor og når? Ellers noen gode tips til selve fisket eller har prøvd det selv(i Norge)? Har noelunde greie på hvor jeg kommer til å finne silden så da er det bare å finne størjen… Er langt fra erfaren på tunfiskfisket og aldri gjort det i Norge før. Får se åssen det går,,,

[8D][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spennede prosjekt! Håper selv å få se størja i år litt lenger nord, i de Sunnmørske fjorder. Hvis den skulle dukke opp og jeg er i nærheten, satser jeg på fore med makrell/sildebiter og bruke hel makrell/sild som agn. Teknikken blir enten tilnærmet frilinemeite eller ballongdrifting. Har også noen kilo sardinpasta for å lage luktspor. Sjansene for å få en størje er vel å betrakte som mikroskopiske. Håper på en liten 50-kilos:)

Har du erfaring fra tunfiske i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å fisket på Gran Canaria. Da brukte vi ballongdrifting, men uten resultat. Fikk et fint innblikk i fisket uansett. Blekksprut som attraktorer tenkte jeg å dra etter båten. En kamerat jeg fisket mye med i NZ tok meg med ut noen ganger på tunfiske. Var for tidlig på sesongen, men vi klarte å lokke noen kingfish (som og blir kalt yellowfin tuna, tror jeg) opp til båten. Fikk den ene til å ta på flua og det kommer jeg aldri til å glemme. For et utras,,, den var ikke særlig stor (under minstemålet), men herregud for noen krefter[ :) ]. Tror ikke det blir tunfisk i sommer, men skal no prøve. Har navnet til noen som følger tunfiskbestanden i norge og så skal jeg alliere meg litt med silde og makrell fiskerene. Da har jeg ihverfall noen gode kort på hånda. Passende utstyr skal jeg bruke for jeg vil mer enn kun å hilse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rudi

Jeg har en plan for denne sommeren. Med ny båt, litt research og noe optimisme har jeg tenkt meg ut å fiske makrellstørje i Bergens- området. Leste at det var sett makrellstørje i Masfjorden i fjor og vet det er observert mange ganger før. Hørte og det var snakk om å starte opp igjen det kommersielle fiske med en kvote på 100 tonn....

Det har vært fanget på stang før (272 kg[ :) ], Trondhjemsfjorden i 1962- omkring der ), så jeg tror mulighetene er der for den tolmodige.

Iallefall,, Er det noen som såg den ifjor? Hvor og når? Ellers noen gode tips til selve fisket eller har prøvd det selv(i Norge)? Har noelunde greie på hvor jeg kommer til å finne silden så da er det bare å finne størjen… Er langt fra erfaren på tunfiskfisket og aldri gjort det i Norge før. Får se åssen det går,,,

[8D][8D]

Skriv en pm til Cb. Han vet alt om tackle, metoder etc.

Ellers er det bare å smøre seg inn med enorme mengder tålmodighet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Ellers er det bare å smøre seg inn med enorme mengder tålmodighet.....

smøre seg inn...? det er vel bare begynnelsen!! Bør vel helst bade i det, LENGE

Mtp hvor få størjer de tar i Irland, og det med større mengder fisk, samt at det er flere båter som fisker mer, MYE mer enn det vi klarer her, samt at de har all "know how" på det...!

Men tross alt det er ett spenstig prosjekt, så lykke til!

edit: endra skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Håper du har utstyr til å takle ei råsint størje på 3-400kilo.

12/o utstyr er et must, alt under dette er vel bare for å hilse på.....

Vi har dorget med coneheads rundt i fjorden og ut i havet rundt Bømlo, men det ble ingen fanst, men morro var det[ smile.gif ]

Har ikke dere fått Bonito på Stord tidligere? 2011 eller noe slikt. Bonito er den minste arten av tunfisker og bare det at fange en Bonito er det stor respekt av...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/69498-makrellstoerje-i-norge-2014/

For interesserte så kan dere se på denne tråden, der vi har fulgt to båter som har speidet etter Størje.

For det første er det ikke åpnet opp for komersielt fiske, men et forsøksfiske på 30 tonn.

skulle man være så heldig å finne nåla i høystakken må man slippe den ut så raskt som overhodet mulig. Selv om Størja er en brutal fisk er den skjør. og er nødt til å ha sirkulerende vann forb gjellene hele tiden for ikke å kveles.

Til Havengel: det er bare Storstørje som vandrer opp langs Norskekysten 150-300kg

Det er ikke en egen bestand i Norge. Det er en bestand og det er Atlanterhavsbestanden.

Ellers så har det vært observert størje nå i det siste utenfor Halten,Froan og Smøla.

det søkes nå ved Bremanger og i områdene rundt Frøysjøen. Når profesjonelle fiskere med snurpenot ikke får noe så sier det seg selv at det er 100 ganger vanskeligere å få dette på stang!

Man må være på rett sted til rett tid!

Men utrolig spennende satsing! Hold oss oppdaterte!

Det er jo et eller annet som er i ferd med å skje, fordi det er enorme mengder makrell, og tatt makrell helt opp til Jan Mayen! stripet pelamide(Bonito) er blit tatt i Nord Norge!


http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Skulle-fiske-laks_-fikk-sverdfisk-3187117.html

Apropos!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.