Gå til innhold
Fiskersiden

SMS på artsjakt, rapport!


SMS
 Share

Recommended Posts

Oppdatert! Se rapport lenger ned.

Endevending og oppdatering av planen for artsjakta her nå:

Arter jeg mangler før artsjakta (og som jeg har mer enn snøball sjanse på å få):

Ferskvann: 5 (1 igjen)

Gullfisk

Grundling - blanka to ganger! :)

Nipigga stingsild

Regnlaue

Solabbor

Saltvann: 6 (2 igjen)

Fjesing

Gressgylte - også den som skulle være så bankers da...talentløse meg!

Lomre

Piggvar

Tangkvabbe

Ålekvabbe - rakk ikke å prøve

Potensielt 11 nye arter, hadde 71 fra før, 80 arter er målet, selv om det neppe går. Er strålende fornøyd med 5 nye av de 11 på lista, men med litt uvant flaks kan det hende det vanker en bonusart også kanskje.

Er ikke så veldig strålende fornøyd i ettertid når jeg presterer å blanke etter så lette arter som gressgylt og grundling, som andre bare henter og vipper opp. Menmen, kan ikke klage heller når det ble 6 nye arter allround, og 4 nye på flue!

Her er "planen" for siste ferieuka mi:

31.7 Drammenselva: laue, gjedde, brasme, stam og ål

1.8, Drammenselva: laue, gjedde, brasme, stam og ål

2.8, Nevlunghavn: ålekvabbe

2.8, Langesund: lomre og fjesing

2.8, Tvedestrand: regnlaue

2.8, Kristiansand: gullfisk

3.8, Farsund: grundling

3.8, Bryne-Stavanger, tangkvabbe, fjesing, piggvar, gressgylt

4.8, Stavanger eller Karmøy/Haugesund: kommer an på hvilke arter som mangler ennå.

5.8, Hjem til kulturhovedstaden Drammen, men med et par sleipe stunt på hjemveien, hehe.

6.8, Hjem til teknologihovedstaden Trondheim, siste feriedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Kommer du til Stavanger sentrum, så tror jeg at jeg kan garantere gressgylte innen et kvarter. Jeg har også tenkt å satse litt på fjesing og piggvar et bestemt sted her, i tillegg til at karleif og kimandre kanskje kan gudie deg til lomra (ja jeg vet hvor den er, men ikke hva den gjør :) )

Endret av gjørs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjesingen kan du vel like gjerne ta når du plukker lomre i Langesund. Til tider plagsom i området rundt Stråholmen. Hvis du har tilgang til båt da... Det har du kanskje ikke? Hvis ikke har sikkert Fisherking noen tips.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Oz! Mulig jeg pakker 8' gummibåt med 4 hk motor baki bilen for å få maks fleksibilitet i sjøen. Håper Robert har tips om Langesundområdet ja! :) Gressgylt er herved bestilt Hugo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får har lykke til med artsjakten Sverre.

Selv skal vi (familien) på en liten runde Oslo-Kr.sand-Flekkefjord-Stavanger før vi returner til hovedstaden, mulig med et stopp på tilbake veien. Det blir i neste uke.

Tror jeg skal få tid til en gullfisk økt.

Hvis det passer seg så tar jeg også gjerne en gressgylte Hugo. :)

Min saltvannsliste er et kort kapitel, men da er det jo også lettere å få nye arter.

Flekkefjord var ikke det der Øystein Davidsen tok sin utrolige havabbor?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gi lyd du når du nærmer deg hooden, så skal vi ordne fjesing, gressgylt (har funnet en ny plass) etter at jeg ikke klarte å guide Eirik til den) og piggvar ihvertfall. Lomre kan vi selvsagt også teste etter, men den er vanskelig om sommeren (litt vel mange bergnebb og sypiker)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Torsdag/fredag i Stavanger? Da skal gressblå være greit. Karmøy er kanskje ikke bankers likevel?

Piggvar og fjesing lans strendene på Jæren vil jeg også bli med på om du skal forsøke. Hadde et nattpass med karleif, men det var etter solnedgang med magert resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag/fredag i Stavanger? Da skal gressblå være greit. Karmøy er kanskje ikke bankers likevel?

Piggvar og fjesing lans strendene på Jæren vil jeg også bli med på om du skal forsøke. Hadde et nattpass med karleif, men det var etter solnedgang med magert resultat

Plassen vi var på er nokså bankers etter fjesing. Det skal også vere fult mulig å få piggvar der, men prøv FØR det blir mørkt.

Gi lyd når du nærer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mye elendige bilder i denne rapporten, men ikke så enkelt alltid når man er alene, og ingen av fiskene var av et slikt kaliber at jeg syntes de var verdt mye styr med selvutløser og stativ.

Kronologisk rapport følger her:

Onsdag 2.8

Drar hjemmefra i 13-tida retning Langesund, Robert guider meg frem til parkeringsplass og fiskeplass, været er fint, og alt ligger til rette for at jeg skal få lomre. Må imidlertid fiske meg gjennom 2 Trym-torsk, 1 hvitting, 1 knurr, 1 horngjel, 6 bergnebb og 5 sypiker før lomra sitter, 320 g:

9487_s.jpg

Artig med 7 arter på samme sted på to timer, helt klart en plass jeg skal tilbake til neste år! Og da skal jeg være der vesentlig lenger enn 2 timer, heller 2 dager...

Drar videre til Tvedestrand etter regnlaue, kjører gjennom et helt vanvittig regnvær, som å få bøtte etter bøtte med vann rett i frontruta. Når trafikken på E18 går i 40 i 80-sone, da regner det hardt... Ble vanskelige å dra regnlaue enn forventa på regn og vind, må nesten kikkemeite etter så liten fisk. Endte med å hente vadere i bilen og vasse ut for så å bøye meg framover for å få et vind og regnfritt "vindu" jeg kunne kikkemeite i. Fora litt med små brødsmuler og et par minutter senere satt den:

9488_s.jpg

9489_s.jpg

Trengte ikke flere slike, så jeg satte kursen videre mot Kristiandsand. Her ble det dessverre blanking etter gullfisk, mye pga været mistenker jeg, regn og vind har vel aldri vært ideelt til en fisk som minner om karuss i oppførsel...

Torsdag 3.8

Starter dagen med å blanke etter grundling, også denne kanskje mye pga vinden og litt farge på vannet. Skuffa og trøtt setter jg kursen mot Stavanger, tungt å kjøre alene når man ikke har sovet natta før. I Stavanger treffer jeg Karleif som utøver presisjonsguiding på høyt nivå, viser meg til og med under hvilke steiner jeg skal fiske, og har det meste av æren for at det ble tangkvabbe på meg:

9490_s.jpg

9491_s.jpg

Stilig fisk!

Senere på dagen treffer jeg Hugo, spiser middag hos familien hans, blanker etter gressgylt etter middag, før vi drar og ordner tangkvabbe til Hugo også. Senere på kvelden får Hugo svartkutling også, andre nye arten hans den dagen. Ser noen ganske store berggylter, men Hugo får de ikke, jeg er for trøtt til å fiske mer nå... Er imidlertid så heldig å få sove i stua til Hugo og hustru, stor takk til Hugo for guiding, husly og kjempegod middag!

9492_s.jpg

Fredag 4.8

Starter dagen på Gressholmen, hvor jeg så tangsprell og stor kantnål dagen før, uten å ha tid til å fiske etter de. Tangsprellen og kantnåla er ikke å se, ikke gressgylt heller, derimot er det flere fine grønngylter å se, uten at jeg har tenkt å prøve etter disse. Skvetter imidlertid når jeg ser en ganske stor blåstål helt inne på grunna, som tydeligvis lever i en hule som går inn i kaia. Den er naturligvis ganske sky, men siden den gjør raid ut av hulen for å spise hver gang jeg kaster uti rekebiter eller maiskorn bestemmer jeg meg for å prøve å ta den på flue. Kaster uti små rekebiter foran hulen den bor i og bruker en kremfarga vårfluepuppe i str 10 med hvitt antrongarn, Deep Sparkle Pupa av Gary Lafontaine om jeg ikke husker feil, uten at det betyr særlig mye i denne sammenheng, samme farge som rekebitene i hvert fall... Blåstålen lukter på flue, men kjenner ingen lukt og tar den ikke med det første. På andre foringsrunden er den modigere, og når bergnebben begynner å nappe i flue vil den vise hvem som er sjefen, og napper! Dessverre greier jeg ikke å holde den igjen så den greier å få kutta av sena mot berget på vei inn i hulen, ergerlig! Forbannet på meg selv over å ha mista en ny fluerekord på blåstål fortsetter jeg å fore og får snart øye på kjerringa tilo blåstålen, en ganske stor rødnebb. Har nå skifta til 0.35 spiss, samme taktikk som i stad, og denne gangen går det greit å holde igjen fisken, som er litt mindre enn sist. Rødnebb på 340 g på flue, masse poeng til konken:

9493_s.jpg

Drar ikke på fisketur for å fiske til FS-konken, men hvis muligheten dukker opp underveis er det klart det er moro. Rødnebb/blåstål var forresten ny art på flue. Kunne se blåstlåen med vårfluepuppa i leppa snaue ti minutter etter at jeg mista den, men bare halvtimen senere så jeg fisken igjen, da uten flua i kjeften, utrolig hvor fort den klarte å kvitte seg med flua!

Blanker en time til etter gressgylte før jeg kjører nordover mot Karmøy for å treffe Thor og Karl Inge, målet er fjesing og piggvar. Vel fremme drar Thor fjesing tvert på sluk, og rekker også å låne fluestanga mi og dra fjesing over 300 gram med den, alt sammen før jeg i det hele tatt har rukket å kaste ut èn stang etter pigvar. Fjesing var nesten latterlig lett å få, fikk på første kastet både med agn og med fluestanga. Fjesing var en nydelig fisk jeg ikke hadde sett live før, største jeg fikk var bare på ca 320 gram:

9494_s.jpg

Ble ca 10 fjesinger ila dagen på Karmøy, piggvaren satt derimot vesentlig lenger inne. Fikk både en makrell og 5 horngjel på bunnmeite med makrell som bonusfisk ila dagen, den ene horngjelen var tangering av gamle persen min på 400 g:

9497_s.jpg

Måtte gi meg med fisket i 22-tiden siden det da ville begynne å mørkne, og fordi jeg fikk bo hos Karl Inge, som skulle tidlig opp neste morgen for å dra på Nedstrandsfjorden. Litt over kl 2100 satt heldigvis den første piggvaren, og et kvarter senere nr to, dagen ble redda av to nye arter, Karmøy og rovfiskerne leverte! Stor takk til KIS for mat og husly, og til KIS og Thor for guiding!

9495_s.jpg

9496_s.jpg

Kald pils og varm pizza hos KIS etter en dusj smakte utrolig godt!

Lørdag 5.8

Kjørte tilbake til Stavanger, blanka igjen etter gressgylt nedenfor Hugo, dro til Gressholmen for å se etter tangsprell og kantnål. Ser blåstålen fra dagen før, prøver igjen med flue etter den, men den vil bare ikke ta tross at den flere ganger snuser på flua. Prøver så med reke, vil gjerne ha fisken siden det sannysnligvis er ny pers på blåstål for meg, men neida, den vil ikke ha reke heller. Med 4 maiskorn på en 1/0 krok så satt den imidlertid tvert! :) 440 g og en liten forbedring av den gamle persen på 425 g:

9498_s.jpg

Hadde også sett at det bodde to berggylter i samme hølet i kaia, en på snaue kiloen og en vesentlig større. De var veldig sky, og ville ikke ha verken mais på krok eller pilla reke, selv om de snappa enkelte maiskorn uten krok i seg. Fikk den på under kiloen til slutt på rekehode, etter å ha latt dette ligge på bunnen utenfor hulen i noen minutter, men søkke og sene liggende skjult i tanga. Brutal kjøring med 1,5' ismeitestang og bånn brems på snella, brukte faktisk 0.35-sene for å kunne holde igjen så den ikke gikk inn i hula og satte seg fast. Var "bare" 800 g, men veldig fornøyd likevel siden den ikke var videre enkel å lure:

9499_s.jpg

Fornøyd med å ha fått både ny pers på blåstål og en vrien berggylte setter jeg igjen kursen mot grundling-vannet ved Farsund. Håpløs vind og ny blanking, umulig å se noe som helst i bølgene.

Drar så videre til Kristiansand for å teste etter gullfisken igjen, og denne dagen er det mye bedre vær og jeg har virkelig trua. Og ganske riktig, ila den første halvtimen jeg fisker er det mer action enn ila 8 timer forrige natta. Får raskt den sjette nye arten på turen, gullfisk på 2-3 hekto på mais. Halvtimen senere får jeg gullfisk på 640 g, på mais og boltrig! Har aldri fiska med boltrig før, så jeg var strålende fornøyd med min første fisk på selvkrokingstakkel av denne typen. Ble raskt en gullfisk til på 3-4 hekto. I dette vannet svømmer det noen få, men store gullvederbuk, greide å lure den samme som Stein fikk få dager i forveien, denne gangen var den 50 g tyngre enn da Stein fikk den; 1290 g. Denne fisken viste alle tegn på å være fanget før, skade på underkjeven, utstående, skadd øye, og ikke minst veldig, veldig sky! Min var skeptisk til mais, som jeg fora med, sirkla nærmere og nærmere inn mot de ca 15 maiskorna jeg hadde lagt på den steinhylle på snaur 1 m dypt, inkludert ett maiskorn med krok i, lengst ut mot "dypet". Satt dønn stille hele tiden mens jeg så fisken, og etter noen lange minutter svømte den endelig innom hylla med maisen og sugde i seg ett maiskorn, og gjett hvilket... :) Jess, ny pers på gullvederbuk også, og en strålende avslutning av turen. Var ikke noe fight å snakke om med gullbuken, fikk følelsen av den ga opp etter å ha rista på hodet noen ganger, og bare lot seg håve, tatt før ja...

9500_s.jpg

Norges første gullfisk på boltrig?

9501_s.jpg

Elendig bilde av en nydelig fisk.

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Oppsummert:

1400 km ca i bil

4 dager

6 nye arter:

Lomre 320 g

Regnlaue

Tangkvabbe

Fjesing 320 g

Piggvar 670 g

Gullfisk 640 g

4 nye arter på flue:

Rødnebb 340 g

Fjesing

Bergnebb

Berggylte

Forbedring/tangering av perser:

Blåstål 440 g

Horngjel 400 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratle med 6 nye arter.

Kjekt at du fikk kvabben. Synes jeg kjenner igjen landskapet i bakgrunnen, så jeg regner med du har vært nedenfor huset mitt. Synd du ikke prøvde på gressgylt på moloen der, der er det rekativt mange selv om de er litt vanskeligere å få enn grønngylt og bergnebb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.