Gå til innhold
Fiskersiden

THK på tur; 15 arter på to dager


SMS
 Share

Recommended Posts

Trondheim Havfiskeklubb er ikke bare på havet utenfor Hitra, Mausund og Osen, i helgen var vi to dager på Trondheimsfjorden rett utenfor Munkholmen og Trolla, og dro tilsammen 15 arter denne helgen (største fisk i parantes):

Torsk (5,5 kg)

Sei (8 kg)

Brosme (7350)

Hvitting (1990) (jeg har vært på 7 slike turer utenfor Trondheim og aldri har største hvitting vært under 1500 g!)

Hyse (ca 2 kg)

Lusuer (320)

Kolmule (165)

Svarthå (320)

Blåkjeft (760)

Sypike (175)

Øyepål (50)

Sandflyndre (515)

Makrell (650)

Lange (ca 0,5 kg)

Glassvar (2085)

Noen i området som kunne tenke seg å bli med i THK?

Herlige turer med avslappet innaskjærs fiske med lett utstyr i lite vind og stekende sol. Ingen bilder av torsk og sei under 10 kg, men sei på 8 kg ved Munkholmen er uansett pent, og gir bra fleks på lett utstyr, fikk ikke større sei enn 3 kg sjøl.

På lørdag på drøyt 100 m fikk jeg på en fisk nede ved bunnen som var veldig slapp, pumpa den rolig opp, ser den rett forfra nede i det for Trondheimsfjorden uvanlig klare vannet og kjenner den ikke igjen, idet den slår seg av godt hjulpet av sidemannens snøre ser jeg at det er en blåkjeft og at den er stooor! Andre sidemannen ser den også, dessverre greier den akkurat å snu før vi får tak i den med håven. Jeg banner og ergrer meg grønn, men slipper raskt ned igjen og Alan mener at er det en der er det flere...og sannelig får jeg på en ny en tvert! Pumper denne raskt opp, denne sitter godt og lempes over ripa. Steike så deilig å få en ny blåkjeft etter å nettopp ha mista en! :) Denne var imidlertid mye mindre, 760 g, så fisken jeg mista var nok godt over kiloen, tipper 12-1300 g, ergerlig, men nå vet jeg hvor de bor... :D Tok på slep med spinnerblad, perler, blekksprut og sild/reke/gulp sandworm:

10023_s.jpg

Art nr 78: blåkjeft! :D

Så prøver vi oss på dypere vann, på snaut 250 m får ringreven Alan på noe tungt, på lett utstyr pumper han lenge og får opp en ferdig "kokt" brosme på 7350 g:

10024_s.jpg

En meget dyktig havfisker i typisk havfisker-positur... B)

Alan vant på brosma si, ble nr to sjøl denne dagen, og anser meg som moralsk vinner av turen siden Alan så å si alltid drar en eller annen stor fisk som ødelegger konkurrasen for oss andre...hadde for øvrig 9 arter denne dagen; torsk, sei, hyse, hvitting, sypike, øyepål, brosme, blåkjeft og sandflyndre. Ble i tillegg lange og glassvar dagen etter, og klager ikke over 11 arter på en helg, tipper en festival ala Langesundfestivalen rett utenfor Trondheim kunne gitt nesten like mange arter, tross alt mye spennende på dypet i fjorden her også som skolest, kjerring, blålange og diverse skater.

Så prøver vi oss etter torsk i "Rævhølet" ved Trolla, gutta tar torsk opptil 5,5, men er skuffa, sjelden vi ikke får torsk på minst 8-9 kg her. Sjøl får jeg først et bind på pilk, slipper det nesten uskadd ut igjen, før jeg agner pilken med reke og gulp, og sannelig greier ikke en sandflyndre på 515 g å suge seg fast på pilken (100 g Romsø):

10025_s.jpg

Søndagen henter Terje J i klubben meg hjemme, jeg er dødelig fyllesjuk og har med meg rikelig med agn for å slippe å gjøre et eneste pilketak denne dagen... Etter et minutt drar to av gutta hver sin sei på 8 og 6 kg på lakseutstyr, heftige utras når seien tar høyt i vannet. Sjøl får jeg lite fisk denne dagen, noen hvitting opptil halvannen, liten lange, liten torsk og et par små hyser. Mens jeg sleper en 200 g Gadus agna med sild, reke og gulp langs sandbunnen på rundt 60 m dyp vekkes jeg ut av komaen av at det napper kraftig, venter et par sekunder før jeg drar til. Tungt, men lite liv i dyret, lurer på hva dette kan være, kommenterer at nå er det nok noe spennende på gang siden blåkjeften også var uvanlig dau. Og spådommen slo til: glassvar på 2085 g! Ikke bare ny art, men et rimelig stort eksemplar av arten også, 62 cm, 3 cm kortere enn Kofoeds norgesrekord på 2360 g. Fyllesjuka forsvant som dugg for solen når glassvaren var i båten, dilla og dulla med fisken i minst et kvarter etterpå og koste meg med å lese i Pethon (alltid med på Trondheimsfjorden!) og sjekke bestemmelsesnøkler. Dobla storfisker Øyvind Braas 19 år gamle klubbrekord også, moro.

10027_s.jpg

Art nr 79: glassvar på agna pilk (superkomboen!)

10026_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte fisker, spesielt glassvaren var jo av en særs anstendig størrelse,personlig klarer jeg bare å få dem mellom 0,2 og 0,6kg.Blåkjeften er jo og skikkelig stilig,ser egentelig ut som ett eller annet en kunne forvente å se på Rex Hunt sine programmer,er noe tropisk over den.Du blir vel boende i trøndelag nå,er vel vanskelig å flytte fra et slikt fiskeområde?.Fiska ei uke utenfor Frøya i begynnelsen av juli,og dere har ett fantastisk fiske der oppe sammenlignet hva vi kan oppleve her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner alle sammen! Veldig gøy å legge ut rapporter på FS ift enkelte andre fora mtp tilbakemelding. Har hatt veldig bra flyt i fisket siden jeg var på Røst i slutten av juni, men da hadde jeg hatt 2 mnd med nesten bare blanking. Sånn er det vel med de fleste av oss, går litt opp og ned. Glassvaren var ekstrem flaks kombinert med ytterst passiv fisking langs bunnen grunnet skallebank og kjerringknute på magesekken...

Mista nok specimen blåkjeft på lørdagen, men det hadde nesten blitt for drøyt med så store eksemplarer av begge den nye artene i helgen, er siiiinnsyyykt fornøyd uansett! <_<

Geir, må nok finne meg jobb et annet sted i landet om tre år, men jeg får nyte fiskemulighetene som er spesielle for Trøndelag så lenge jeg er her. Er jo tross alt mye spennende f.eks. på vestlandet og østlandet også da, bare man fisker variert og målretta.

Brutus, brukte selv 4 år fra jeg flytta hit til jeg tok kontakt med THK selv om jeg visste om de, angrer IKKE på det! :) Fiska litt første høsten her oppe, matauk fra land etter torsk, lyr og hyse, så ble det bare drekking knallhard lesing i 7 semestere før jeg googlet meg inn på fiskersiden.no...og da var det gjort. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.