bullfrog Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Ser det er en hel del tråder her om ekkolodd, men er så mye fremmedord og greier jeg ikke orker å sette meg inn i, så lat som jeg er starter jeg en ny tråd (sorry..) Jeg er ute etter ett ekkolodd som i alle fall kan vise dybder ned til 300m (gjerne også 400m). Hovedsaken for min del er at loddet er så billig som mulig (er jo en fattig student). Det meste av ekstra finesser er uinteressant. Er bare utrolig lei av å lete meg frem ut fra sjøkart. Er ganske slitsomt i lengden å slippe ned ett par hundre meter med snøre bare for å konstatere at en har bommet på plassen og må trekke opp igjen å prøve på nytt... Hadde selvfølgelig ikke gjort noe om det også hadde vært mulig å se fisk på loddet (og at en kan stole nogenlunde på det som vises i så måte). Forslag? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund aa Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Eagle 480DF er et "rimelig" ekkolodd som jeg tror du ville bli svært fornøyd med, mener det funker ned mot 450-500 meter Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Biggame Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Her er et seriøst lodd http://www.furuno.no/products.asp?page=163...=1641,10〈=1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stegg Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Eagle 480 df er et supert lodd i forhold til pris ca 2800-3000 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thoger Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Ser det er en hel del tråder her om ekkolodd, men er så mye fremmedord og greier jeg ikke orker å sette meg inn i, så lat som jeg er starter jeg en ny tråd (sorry..) Jeg er ute etter ett ekkolodd som i alle fall kan vise dybder ned til 300m (gjerne også 400m). Hovedsaken for min del er at loddet er så billig som mulig (er jo en fattig student). Det meste av ekstra finesser er uinteressant. Er bare utrolig lei av å lete meg frem ut fra sjøkart. Er ganske slitsomt i lengden å slippe ned ett par hundre meter med snøre bare for å konstatere at en har bommet på plassen og må trekke opp igjen å prøve på nytt... Hadde selvfølgelig ikke gjort noe om det også hadde vært mulig å se fisk på loddet (og at en kan stole nogenlunde på det som vises i så måte). Forslag? Hei, jeg har en Eagle 245DS, og bare så du vet det, så funker det IKKE på 3-400m.. Jeg har prøvd det på ~200m, men det er ikke stabilt godt på den dybden, finner ikke bunnen med båten i fart, men når båten har ligget rolig en stund så finner det frem. Aner ikke W-styrke og sånn, men det kan du vel slå opp. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fiskekongen Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Det viktigste er ikke watt på loddet, men giveren. Billig giver er det samme som dårlige signaler. Bytter du til gjennomgående giver, så vil nok loddet ditt virke mye bedre. Men dette koster vel mer enn loddet ditt. Ellers så er nok Furono loddet noe av det beste som er på makredet. Men det koster også flesk! Ellers så er den litt billigere modellen også veldig bra. 2*600W sendestyrke, så med riktig giver gir nok dette mye for pengene. Koster jo halve prisen av storebroren. Forskjellen er større skjerm, samt att storebror har mulighet for 2*1000W giver. Men dette koster da også veldig mye mer. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullfrog Skrevet August 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Takk for gode tips folkens! Skal sjekke ut de nevnte loddene! Om loddet ikke skulle vise riktig under fart er ingen katastrofe, så lenge det er korrekt når båten er i ro. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet August 5, 2007 Rapporter Share Skrevet August 5, 2007 Det er ikke tilstrekkelig at giveren er gjennomgående for at den skal ha høy sensitivitet. B744 har samme svingerelement som P79 som er standard hekkmontert svinger som leveres med Furuno og Raymarine lodd. De følsomme svingerene heter B258, B260 og M260, men disse er svært dyre. Enig med de som har foreslått Eagle 480DF som en bra budsjettløsning. Har selv Furuno FCV-620, leser bunnen på Mjøsa på 430m i 30 knop med dette, og det i 200kHz modus. Supert lodd på alle måter. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Biggame Skrevet August 6, 2007 Rapporter Share Skrevet August 6, 2007 Enig at Watt ikke er det viktigste. ,men det er ikke langt unna for i det hele tatt klare å sende signaler som når ned til disse dybdene. Har selv vært med på å lese av 1300 meter i saltvann men da snakker vi om 4KW! Mye som påvirker bla saltholdighet, humus m.m. Tinnsjøen er vel det eneste vannet der loddene klarer oppgitt dybde 500 W (RMS) holder nok til 300 meter men ikke noe særlig over dette om dataene skal være troverdige. Mener Lowrance hadde et 1000W RMS lodd for en tid tilbake. Burde rekke til ditt behov og enda litt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fiskekongen Skrevet August 6, 2007 Rapporter Share Skrevet August 6, 2007 Det er ikke tilstrekkelig at giveren er gjennomgående for at den skal ha høy sensitivitet. B744 har samme svingerelement som P79 som er standard hekkmontert svinger som leveres med Furuno og Raymarine lodd. De følsomme svingerene heter B258, B260 og M260, men disse er svært dyre. Enig med de som har foreslått Eagle 480DF som en bra budsjettløsning. Har selv Furuno FCV-620, leser bunnen på Mjøsa på 430m i 30 knop med dette, og det i 200kHz modus. Supert lodd på alle måter. Jeg for min del mener man ikke kjøper gjennomgående før man har en bra en. Man setter ikke inn en gjennomgående hvis en hekksvinger er like bra. Derfor nevnte jeg gjennomgående som ett eksempel. Men det er som du sier att de koster flesk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullfrog Skrevet August 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Blir nok Eagle 480DF ser det ut til. Viser mer enn bra nok dybde og til en meget hyggelig pris! Ett lite spørsmål til har jeg dog. Så det sto på en nettbutikk at loddet kunne finne fisk ned til over 400m. Kan man virkelig stole på at det som vises der nede er fisk på slike dybder med et såpass billig lodd? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund aa Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 Blir nok Eagle 480DF ser det ut til. Viser mer enn bra nok dybde og til en meget hyggelig pris! Ett lite spørsmål til har jeg dog. Så det sto på en nettbutikk at loddet kunne finne fisk ned til over 400m. Kan man virkelig stole på at det som vises der nede er fisk på slike dybder med et såpass billig lodd? nix. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMS Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 Er bare utrolig lei av å lete meg frem ut fra sjøkart. Er ganske slitsomt i lengden å slippe ned ett par hundre meter med snøre bare for å konstatere at en har bommet på plassen og må trekke opp igjen å prøve på nytt... Litt off-topic kanskje, men med håndholdt gps i lomma og BlueChart på PC'en hjemme så slipper du i det minste å bomme på plassene. Ekkolodd i tillegg er selvsagt en fordel...så man kan se hvilket dyp laksesilda står på! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullfrog Skrevet August 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 nix. Takk for avklaringen! Syntes det hørtes for utrolig ut ja må jeg inrømme.. En GPS er også på ønskelista når jeg får litt mer penger mellom fingrene ja Sverre! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 ekkoloddet brukes til å finne rette plassen for den rette fisken for å si det sånn. grunnere vises mer og mer fisk på loddet, men jeg har flere ganger fått masse fisk selv om det ikke vises på loddet. morsom å følge søkke og agn på vei ned på ekkoloddet :) lær deg hva ekkoloddet viser når det er steinbunn, sanbunn osv. da er du langt på vei. skla snart montere det "nye" loddet mitt, som jeg kjøpte av en grei fyr her på forumet....... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund aa Skrevet August 16, 2007 Rapporter Share Skrevet August 16, 2007 Takk for avklaringen! Syntes det hørtes for utrolig ut ja må jeg inrømme.. En GPS er også på ønskelista når jeg får litt mer penger mellom fingrene ja Sverre! Du får jo 480 df med innebygget gps .....for noen lapper ekstra, Seacharter 480df mener jeg den heter Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bullfrog Skrevet August 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2007 (endret) Da var loddet kjøpt! Skulle montere og teste det for litt siden, men ett ufyselig regnvær satte en effektiv stopper for den planen.. Lodd med innebygget GPS hadde forsåvidt vært ett greit alternativ, men har planer om å bruke GPS'en på hytta også, så en bærbar løsning er nok det beste for min del! Gleder meg til å lære meg hvordan loddet funker. Første prioritet blir nok å prøve å finne storseien, for en stim med slike regner jeg med gir utslag på loddet! Takk igjen for tips og hjelp! Endret August 17, 2007 av bullfrog Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
panasync Skrevet July 8, 2008 Rapporter Share Skrevet July 8, 2008 Da var loddet kjøpt! Skulle montere og teste det for litt siden, men ett ufyselig regnvær satte en effektiv stopper for den planen.. Gleder meg til å lære meg hvordan loddet funker. Første prioritet blir nok å prøve å finne storseien, for en stim med slike regner jeg med gir utslag på loddet! Takk igjen for tips og hjelp! Hei, hvordan var ekkoloddet? Vurderer å kjøpe ett slik selv:) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvindton Skrevet July 30, 2008 Rapporter Share Skrevet July 30, 2008 Skal bytte ut det gamle Lowrance X70A-loddet. Trenger tips fra noen som har erfaring med Humminbird 727, som iflg beskrivelser fra leverandører skulle passe til mitt bruk. Eagle 480 DF er jo ca lik pris-lodd, men leverandør som selger begge nevnte lodd anbefalte Humminbirden. Er ukjent med Quadra beam svinger, kom gjerne med erfaringer på dette også. Lurer litt på hvordan det bilr med en 20 grader svinger på dyp ned til 200 m. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvindton Skrevet July 31, 2008 Rapporter Share Skrevet July 31, 2008 Skal bytte ut det gamle Lowrance X70A-loddet. Trenger tips fra noen som har erfaring med Humminbird 727, som iflg beskrivelser fra leverandører skulle passe til mitt bruk. Eagle 480 DF er jo ca lik pris-lodd, men leverandør som selger begge nevnte lodd anbefalte Humminbirden. Er ukjent med Quadra beam svinger, kom gjerne med erfaringer på dette også. Lurer litt på hvordan det bilr med en 20 grader svinger på dyp ned til 200 m. Trenger ikke svar på overnevnte, fikk det av Abbor i annen tråd. Takk! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts