Gå til innhold
Fiskersiden

Høykvalitet haspelstang søkes


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Min velbrukte Guideline EPS 9,6 7-25gr. må snart vike som førstevalg for mitt fjell og sjøørretfiske.

Hvilke valg har jeg på markedet i dag?

Det sier seg kanskje selv at jeg ikke ønsker å gå ned i kvalitet på en ny stang.

Ser helst etter en lignende stang i både lengde og vektklasse, men kan gå opp mot 11".

Alle tips mottas med stor takk :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger så langt, men jeg ser etter stenger i sjiktet over de som er nevnt så langt i tråden.

Er det noen som har erfaringer med Shimano Aspire eller Antares?

Har andre produsenter noe å by på, hva finnes av "likeverdige" stenger på markedet?

Leter med lys&lykte på interwebben, men sliter med å finne noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St.Croix lager bra stenger, men de selges ikke i Norge. Kansje Legend Elite Salmon & Steelhead Spinning kunne ha vært noe? Tipper modell LES96LM2 eller LES96MLF2 skulle fungere bra.

Har IKKE testet de og tror ikke så mange i Norge har det heller, men den som intet våger han...Er jo bare 400 dollar+frakt og moms :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger så langt, men jeg ser etter stenger i sjiktet over de som er nevnt så langt i tråden.

Er det noen som har erfaringer med Shimano Aspire eller Antares?

Har andre produsenter noe å by på, hva finnes av "likeverdige" stenger på markedet?

Leter med lys&lykte på interwebben, men sliter med å finne noe....

Har kun erfaring med 3-12gr og 12-20lbs versjonene av Antares. De er jeg veldig godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline LPXe er like bra som toppstengene til Shimano.

Hvis LPXe er for billig kan jeg skaffe deg en til dobbelt pris :closedeyes:

Har testet LPXe og denne var etter min mening en nedtur i forhold til gamle EPS.

Har hatt et par St.Croix fluestenger...Det trenger ikke å være så dumt, MEN er alt for mye penger for å kjøpe "usett"

Skal sjekke Greys nærmere...

Takk for tips! Flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet LPXe og denne var etter min mening en nedtur i forhold til gamle EPS.

Har hatt et par St.Croix fluestenger...Det trenger ikke å være så dumt, MEN er alt for mye penger for å kjøpe "usett"

Skal sjekke Greys nærmere...

Takk for tips! Flere?

Hvor bor du? Villmarksbutikken på Jessheim har tatt inn en del veldig dyre stenger tid om annen. De sender jo også, men enig i at sånne ting kjøper man helst ikke usett (selv om du har full retur-rett så lenge stanga er ubrukt og kan selges videre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var 11" 5-25gr stanga jeg lånte.

Jeg opplevde den som litt slaskete i forhold til EPS´en.

Kan selvfølgelig være at det var den ekstra lengden som gjorde utslaget, men opplevde den som,,,,hvis man kan bruke det utrykket om stenger i denne prisklassen, litt "billig" i forhold til førstnevnte.

Ble heller ikke helt fortrolig med krumminga på endebutten.

Uansett så sier jeg jo ikke at dette er en dårlig stang på noen måte, bare ikke for meg.

Jeg bor i Trondheim. Så Villmarksbutikken måtte i så fall blitt som postordre (Har bror i Oslo som kunne ha dratt innom for en liten test på Jessheim)

Planlegger å dra ned på Villmarksmessa, så får vi se hva som finnes av "knask" der.

Hvor kjøpte du Greys G-tec? Ante ikke at de hadde haspel av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd 11' 5-25g. Har 2 stk 10' 8-28g, hvor den ene er bygget om til triggersnellefeste for multiplikator, disse stengen er i hvertfall ikke slaskete, helt topp stenger. I 11' har jeg 2 stk 20-45g og 2 st 20-60g, alle med trigger. Har også ei 10' 2-12g. Bortsett i fra at jeg kunne ha tenkt meg mer rygg i bunnen av 20-60g stanga for kjøring av stor fisk på stor elv er alle disse stengene de beste jeg har prøvd i respektive klasser. Grunnen til at 20-60g stanga blir litt myk i bunnen er at den er 4-delt. Bruker nå en annen bunndel fra ei todelt stang sammen med LPXe 20-60g tuppen og da blir også denne helt suveren.

Er jo godt mulig 11' 5-25g er feilklassifisert, 20-45g versjonen egner seg eksemplevis best til 12-30g.

Har fisket med noen av Sveriges fremste multiplikatorentusiaster et par ganger og ingen hadde prøvd bedre stang til Ambassadeur 5000 størrelse sneller enn LPXe 11' 20-45g, andre året hadde nesten hele gjengen denne stanga. En av fiskerene, som ble Guidelineforhandler etter møtet med LPXe, hadde andre året fått Guideline til å bygge ei prototype av 10' LPXe 8-28g for multiplikator. Mange både svenske og danske sjøørretfiskere har prøvd denne prototypen, ingen som har prøvd den stanga har noengang prøvd en bedre stang sammen med Ambassadeur 2500, mange av danskene foreterkker også denne stanga sammen med 5000. Desverre ble LPXe slukserien lagt ned før 10' 8-28g kom på markdet så jeg måtte konvertere ei haspelstang til triggerhåndtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Greys G-Tec stanga mi her i Stavanger på Kvadrat (tror det er MX Sport, men ikke sikker).

Det var ca. 2 år siden og mener den er 9,6 fot 2-25 gram hvis jeg ikke husker feil.

Søk på Greys G-Tec haspelstang eller spinning rod så finner du noen.

Ligger helt sikkert på hjemmeside deres også (det er vel Hardy).

Finnes helt sikker like gode stenger (og sikkert til en billigere penge), men det er den beste stanga jeg har hatt. Men har stort sett hatt billige stenger før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo Villmarksbutikken i Trondheim også.

Javel? Da må den ha kommet veldig nylig for å si det sånn....

Du forveksler den kanskje med Magasinet på Tiller som er noe helt annet?

Eller er det noe som har gått meg hus forbi?!?

Tøft at du er så fornøyd med LPXe abbor. Ingenting som er bedre enn det :thumbsup:

Selv har jeg ikke kommet meg over på multiplikator-siden. Er så fornøyd og "inngrodd" med haspel at jeg tror jeg blir der....

Fisker heller ikke laks med slukstang,kun flue, så den innfallsporten har jeg heller ikke fått.

Men hvordan blir det med multi på haspelstenger egentlig? Er ikke ei haspel konstruert med "rygg" for å kjøre/trette ut fisk. Hvordan blir det da når stangas "mage" brukes til dette? Virker litt rart for meg, og kan uansett ikke være optimal utnytting av stangas egenskaper, eller?

Ser jo at haspelen må ha mage for å tåle påkjenning av kastene, men uansett, tenker jeg feil her?

Fikk du noengang prøvd EPS? Jeg har ei 8" 2-10 og førstnevnte 9,6 fotern. Jeg har kun prøvd ei stang som jeg har oppfattet som mer distinkt enn EPS´en. Det var/er G.Loomis GLX 9,6 2-12gr.

Men mine stenger kostet jo "bare" midt på 3000 tallet så i så måte synes jeg det var kurant verdi opp mot Loomisen.

Jeg er på jakt etter noe som kan toppe denne. Er det noen som har erfaring med haspelstenger i det absolutte toppsjiktet, eksmpelvis Shimano Aspire,Lesath eller hva andre produsenter har å by på?

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Da må den ha kommet veldig nylig for å si det sånn....

Du forveksler den kanskje med Magasinet på Tiller som er noe helt annet?

Eller er det noe som har gått meg hus forbi?!?

Det er sikkert eg som tar feil. Var der i sommer og meinte det sto Villmarksbutikken. Dei hadde eindel bra utstyr der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter gjennomgang av bruksområde for den nye stanga landet valget til slutt på Shimano Aspire CX 330MH 14-140gr.

Kom meg aldri nedover på Villmarksliv og eventuelle messetilbud.

Fikk konkurransedyktig pris av Agdars Sportsfiske her i Trondheim så nå venter jeg bare på en passende anledning til å få prøvd den i praktisk fiske.

Kanskje det blir en tur på fjøslaks-jakt i helga :thumbsup:

Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg prøvd stanga litt under en sjøørret-ekspedisjon til Todalen i dag.

Når sant skal sies så var fangsten beskjeden, bare en liten baby på snaue 30 cm som ble varlig gjensutsatt.

Men jeg fikk da prøvd ut redskapen med kasting både med 25gr dupp/brisling og senere litt 15grams Møresild.

For en drøm å kaste med! Justerer ut bakskjeftet og kaster med 2-hånds flueteknikk. Går så det ljomer utover fjorden

Ikke til å stikke under en stol at det hjelper med propp full Suffix 832-spole på TwinPowerCI4 FA 2500.

Jo, jeg vet det ligger fryktelig mye penger i utstyret, men så langt er jeg dønn ærlig når jeg mener det har vært verdt "investeringen".

Så gjenstår det å se hvordan den håndterer litt tyngre vekter og ikke minst hvordan den er å kjøre større fisk med.

Gleder meg som en unge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.