Jump to content
Fiskersiden

PeterSL

Members
  • Posts

    1,801
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    47

Posts posted by PeterSL

  1. 16. Desember

     

    Det er kun en drøy uke igjen til jul, og det er min tur til å skrive en liten luke i kalenderen. Jeg hadde min siste eksamen i år for bare et par dager siden og dessverre har pensumlesing og oppgaveskriving tatt litt for mye tid denne høsten enn det jeg skulle ønske. Akkurat hvor lenge det er siden sist jeg fisket er jeg ikke helt sikker på, men det er over to måneder siden siste tur. Jeg har derfor ingen fisketurer friskt i minne, og satser derfor på en årsrapport - Også litt fordi jeg liker å lese andre sine årsrapporter. 

    I begynnelsen av året fikk jeg fisket en del, og det startet med fortsettelsen av den intense rødhai-satsingen jeg har holdt på med, litt til og fra, de siste 3+ årene. Den siste måneden hadde jeg fisket på en håndfull forskjellige plasser i håp om å komme i kontakt med rødhaien. Rundt midnatt den 13. Januar satt den. Det er uten tvil en av de fangstene jeg har blitt gladest for noen gang, kanskje bare slått av spisskate i Hardanger. Kanskje. Helt utrolig gøy! 

    IMG_2947.JPG

    Et av årets andre høydepunkter var helt klart NM i sjøisfiske i Trøndelag. Dette var faktisk min første gang på sjøisen, noe som gjorde det hele enda litt mer spennende. Mye gøye folk, en håndfull skater og noen nye arter oppsummerer turen godt. 

    IMG_3009.JPG
    Strømsild

    IMG_3045.JPG
    Øyepål

    IMG_3127.JPG
    En liten piggskate på Lygnin

    IMG_3131.JPG
    En noe større piggskate fra Lygninfjorden

    IMG_3188.JPG
    Kloskate fra Hjellbotn

    Hjemme igjen i Bergen ble det et par turer i båt, uten at noe voldsomt spennende ble, for det meste bare småbrosme og noen langer. Men også en okei og glupsk glassvar på 900gr som prøvde seg på en halv makrell, ikke helt forventet bifangst på såpass stor krok.  

    IMG_3258.JPG
    Glupskvar

    Og noen ganger leverer en kveldstur på bonten større fisk enn turene du faktisk satser på storfisk. Ikke at den var så voldsom, men artig fra land midt i sentrum. 

    IMG_3424.JPG
    Bontenlange på 8650gr

    Det ble en del flere kystmeiteturer på diverse plasser i håp om å komme i kontakt med en rødhai igjen, men det mest spennende som dukker opp på sånne turer pleier å være havmus, ikke at jeg klager så mye på det. 

    IMG_3354.JPG

    I begynnelsen av Mars tok jeg et par turer på en plass jeg liker godt og hvor jeg tidligere har brukt litt vel mange kvelder på jakt etter diverse fisk i fjæren. Her ble det et kjært gjensyn med en artig krabat - Rognkjeksen. En av de rareste fiskene du finner i Norge... Ikke verdens største, men n snau kilos klump med finner er alltid gøy! 

    IMG_3480.JPG
    Rognkjeks 970gr

    Samme kvelden fikk jeg øye på en fisk jeg hadde sett et par ganger før, men aldri fått på denne plassen. En brun liten krabat, og jeg forstod fort hvilken type fisk det var, i tillegg til en mistanke om arten. Fisken forsvant skremt, og jeg var på plass kvelden etter for å ta den. Den gikk rett i boks! 

    IMG_3535.JPG
    Nordlig tangbrosme på ny plass og pers på 49gr

    Et par ekstra havmus ble det når jeg var ute med Preben, som kom østfra for å fiske havmus i Mars. Nummer 19 og 20 i havmussamlingen.

    IMG_3604.JPG

    IMG_3619.jpg

     

    Senere på våren ble det mindre tid til fisking og mer tid til lesing frem mot eksamen. Litt fisking ble det, men ikke så mye å snakke om. 

    IMG_3778.JPG
    Nordlig tangbrosme


    IMG_3597.JPG
    Hornkvabbe

    IMG_3883.JPG
    Gjedde

    IMG_3912.JPG
    Noen brungylt

    IMG_3928.JPG
    Tangkutling

    I Juni var jeg ferdig med alle eksamener og dro til Hardanger for et par dager fiske sammen med Mathias og Ivar. Familien til Mathias har hytte på en helt herlig plass i Hardanger, så når Mathias spurte om jeg var med var jeg ikke vanskelig å be. Jeg brukte mesteparten av tiden på jakt etter skolest, men der inne var det blålangen som var ivrigst mens skolesten holdt seg langt unna. Blålanger er jo ikke verdens verste bifangst det heller, ettersom jeg ikke har fått så alt for mange av dem. Størrelsen kunne derimot vært noe bedre...

    IMG_3963.JPG

    IMG_4002.JPG

    IMG_4015.JPG

     

    I slutten av Juni dro jeg på ferie til Israel sammen med familien, og håpet var å få min første fisk i utlandet. Jeg brukte en del tid på å finne ut av hvilke fiskemuligheter jeg kunne utnytte meg av der nede, men ettersom jeg dro sammen med familien og vi hadde en del planer var det vrient å finne tid til fiske. Litt ble det likevel. Den første dagen i Tel Aviv dro jeg innom en sportsfiskebutikk i Holon utenfor Tel Aviv og kjøpte litt diverse småtteri og agn. Kul liten butikk, stappfull i diverse utstyr.

    DSC_0025_1.JPG

    DSC_0020_1.JPG

    Dessverre klarte jeg å glemme marken igjen i kjøleskapet da vi dro fra Tel Aviv, og det å finne mer mark der nede viste seg å være heller vrient. Jeg måtte derfor ta til takke med gulp og diverse sluker jeg hadde med. Mens de andre dro til en nasjonalpark ble jeg igjen i Tiberias for å fiske noen timer hvor jeg ble usedvanlig populær blant forbipasserende, spesielt blant småbarn som kom skrikende bort til det lille "akvariet" jeg hadde laget. I Genesaretsjøen finnes det en del forskjellige arter, blant annet flere forskjellige arter av tilapia og karpefisk. Tilapiastimene får du fort øye på i vannkanten, men selve fisket var litt som å fiske paranoid og sultestreikende bergnebb. Den arten som stod høyest på ønskelisten var African sharptooth catfish. Den blir ikke voldsomt stor i Genesaretsjøen, men snittvekten på de jeg har sett er på noen kilo. Den første fisken jeg fikk var en tilapia, men akkurat arten er jeg usikker på. Det finnes nemlig en håndfull forskjellige arter i innsjøen.

    13661924_10154140272790091_6811511279468199637_o.jpg

    IMG_4290.JPG
     

    En annen art jeg hadde planer om å prøve etter var ferskvannstangkvabbe, som visstnok er ganske vanlig i en rekke land rundt middelhavet. 

    IMG_4371.JPG
    Ferskvannstangkvabbe. Det måtte til Tanagokrok for å få denne...

    IMG_4342.JPG

    En annen artig krabat jeg fikk der nede var den samme som du finner i forskjellige spa-butikker i sydlige strøk. Doktorfisk, kangalfisk eller Garra rufa om du vil. Disse var ganske ivrig, så jeg fikk noen av dem. 

    13719488_10154140272915091_6739159165523677264_o.jpg
    Kangalfisk

     

    Det var fortsatt mallen jeg hadde aller mest lyst på, og jeg kom i kontakt med den... Dessverre feilkroket på duppmeite med en død tilapia. 

    Kanskje jeg får revansj en gang i fremtiden? 

    I Tel Aviv fristet badingen mer enn fisking av microfisk på stranden, men en en liten havltime ble det. Jeg droppet forsøket pga. bølger, men fikk noen små nistripet havkaruss. Såååå... Fisk fra middelhavet = ✓. Men størrelsen bør det kanskje gjøres noe med...

    IMG_4934.JPG
    Nistripet havkaruss

     

    Tilbake igjen i Norge dro jeg en tur østover på en liten fiskerunde etter noen ferskvannsarter jeg manglet. Harren lurte meg igjen, men denne gangen satt gjørsen i dynovika.  

    IMG_5076.JPG
    Liiiiiten gjørs fra Dyno

    Etter noen forsøk og feilkroking av regnbueørret i Bergen benyttet jeg sjansen på østlandet hvor det finnes den del små elver hvor regnbueørreten har etablert seg. Art nr. 94!

    IMG_5131.JPG
    Regnbueørret

    På kvelden var det ikke så alt for mye å finne på, men litt kikkfiske ble det. Jeg dro til et område jeg ble tipset om at jeg kunne finne ålekvabber. De var små, men de gikk rett i boks - Art nr. 95.

    IMG_5153.JPG
    Ålekvabbe

    Jeg fikk også avtalt en tur ut i båt med Vetle i håp om en krøkle, men neida. Blanking så det sang etter. Jeg hadde noen bortpå, men ingen ble med opp. Uansett - Tusen takk til Vetle som tok seg tid til en tur rett før jobb. Jeg kommer tilbake! 

    Sommeren gikk mot slutten og jeg dro ut sammen med Daniel på en plass jeg fant i fjor for å jakte paddetorsk og diverse microfisk. Dette er den første plassen jeg har funnet hvor det ser ut til å være en del paddetorsk med size på. Toppfisken ble til slutt en på 510gr som jeg er rimelig fornøyd med.

    paddelais.jpg

    En fisk jeg alltid liker å få er rødflekket kutling, så den er det litt gøy å perse på, selv om det bare er med et halvt gram.

    IMG_5209.JPG
    Rødflekket kutling 32,9 gr.

     

    På grunn av studiestart og en del å gjøre denne høsten har det dessverre blitt ekstremt lite fiske og jeg har derfor ikke noe spesielt å skrive videre om etter August (!)... Men nå er eksamen ferdig, så kanskje det blir noe fisking før året er omme. God jul alle sammen! 

    • Like 6
  2. Desember sniker seg innpå fortere enn en mink på vei mot fiskeslo, men tradisjonen fortsetter i år også! Julekalender skal det bli, så alle mann til pumpene! 

    Som vanlig er det en luke hver dag av forskjellige forummedlemmer. Terskelen for å bidra er ikke høy, og det kan være om det meste. En turrapport, en årsrapport, en bildesamling, en quiz eller noe annet du har lyst til å dele. Desember kan være hektisk med skole, jobb, eksamener og familie, så lukens lengde bestemmer du selv. Om du har 3 eller 7000 innlegg på forumet har ingenting å si, alle er velkommen! Skriv et innlegg under hvor du nevner hvilken dato som passer for deg - og den er din :) 

    1. Ølgylt
    2. Tage
    3. Fisk og rask
    4. Andersenfisker
    5. Rudolf
    6. Relaks
    7. Trulsolsen
    8. Andkr
    9. Mark Loftesnes
    10. Sebrinaldo
    11. lias
    12. Eivind Stensrud
    13. Stian N E
    14. Sigg
    15. Cassius
    16. PeterSL
    17. Mark Troels Oddersborg
    18. veg
    19. Ambassaduerboy
    20. Vik + Arobo
    21. Svein Gabrielsen
    22. Ulketryne
    23. Dan Andre
    24. Triturus

    • Like 1
  3. Stengene er noen ganger helt ok, men snellene pleier å være grusom, og snøret ubrukelig. Ikke kjøp det. Det er mitt tips. Det finnes billige og bedre fra flere andre produsenter. Hvis du drar inn på Campelen på Bryggen kan du få et sett til noen få hundrelapper som er mye bedre enn søppel fra Europris. 

    • Like 1
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.