Gå til innhold
Fiskersiden

skjer med fjorden a?


poppe
 Share

Recommended Posts

skjer med fjorden a?

Det som skjer er at fatter og jeg tar en siste tur med småbåten før vi pakker'n inn for vinter'n. Reiser ut fra Drøbak som vanlig, og vi regner med at vi perser på både makrell og sild:)

Neida..har ikke noe spesielt mål med turen på lørdag, men jammen er vi bestemt på å få fisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - snakket med to som var ute søndag og de kunne melde om godt fiske med fisk av flere slag. Blant annet en av de bedre havabbordagene i år sånn snittmessig med 4 fisk med snitt på 1,6 og ellers sei og makrell. Huska at sommer og vårplasser ikke nødvendigvis er det som fungerer på høsten, heller ikke samme farger, samme taktikk samme dyp eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Poppe i at det er noe uvanlig forhold i fjorden. For noen dager siden fikk jeg en dønn gyteklar hun ørrett laaaangt unna nærmeste bekk. Det har aldri skjedd meg før. Idag så jeg en ørrett som var hvit over snutepartiet. Det kunne ligne på en soppinfeksjon. Jeg fikk den desverre ikke til å ta flua slik at den kunne inspiserers nærmere. Jeg håper virklig ikke disse opplevelsene har noe med det som har skjedd i Sandikselva og Akerselva. Har du opplevd noe uvanlig så kom med det. Nå.

Forøvrig har det vært bra med ørrrett. Hadde en knalltur idag med spotting av 7-10 ørretter. Fikk bare 3 til og ta flua og bare en ble med helt inn[:I][:I] . Men det var morro likevel. Lærte mye om hvor skremt ørreten blir av kastesnøret og på hvor lang avstand den kan følge flua for å vurdere den nærmere. Klart og fint vann.

Ellers gikk tiden med til filosofere over dette med lavvann om vinteren. Det er bra fiske på lavvann om vinteren, men jeg tror begrunnelsen for teorien er feil. Det er ikke på grunn av at det er lavere saltvannsinnhold ved lavvann, slik som mange hevder. Det er rett og slett så liten forskjell at det ikke har noe praktisk beydning, etter min vurdering. Jeg tror årsken heller ligger i at de få byttedyrene som skjuler seg i tangen om vinteren er nødt til trekke ut i det "fri" ved lavvann. Blir de i tangen, så dør de av forfrysninger. Skjønner?

Hvilken begrunnelse man bruker, har stor praktisk betydning; hvis man antar at min begrunnels er riktig, så har det innvirkning på både valg av fluer (feks tanglopper), kaste snøre (flyt; inntreket er sakte) og kaste sektor (langs med mårbakken/land). Men aller viktigst er selvfølgelig at vurderingen av fisket ved høyvann; det er ikke nødvendigvis dårlig enn ved lavvann, da saltvannet ikke hindrer fisken i å jage nærme land. Høyvannfisket kan altså også være bra om vinteren, etter min mening (og erfaringer).

Jaja, sånn går nå dagan.

[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt godværet denne uken til noen dorgeturer på kveldstid. Dorging i øverste vannlaget (1-5m) har kun gitt sporadisk fisk. Det har vært merkbart mer liv ved dypere dorging (10-20m), men her har jeg hittil bare fått sei (dog pen fisk, opp til 3 kg). Det kan kanskje tyde på at byttefisken går dypt, og at rovfisken dermed også går dypt?

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av vibe

skjer med fjorden a?

Det som skjer er at fatter og jeg tar en siste tur med småbåten før vi pakker'n inn for vinter'n. Reiser ut fra Drøbak som vanlig, og vi regner med at vi perser på både makrell og sild:)

Neida..har ikke noe spesielt mål med turen på lørdag, men jammen er vi bestemt på å få fisk:)

Vel, det gikk som trådstarter sier....usannsynslig dårlig!

Var ute ved 8 tiden i morges, og fisket til ca. 14:30. Vi bedrev stort sett dorgefiske, men stoppa innimellom og pilka litt.

Kort oppsummert ble resultatet på to mann etter ca. 6,5 timers fiske:

Ei lita sild, og to små makrell:)

Har vært på turer før hvor resultatet har vært labert, men dette var rett og slett bedrøvelig. Før turen i dag var vi enige om at dette var siste før vinteren, men allerede i tolvtiden var vi ganske enige om at vi sikkert rekker en tur til til:)

I og med at fatter og jeg alltid har konkurranseinstinktet på plass når vi er ute vil jeg "just for the record" nevne:

vibe: 1 Sild, 1 Makrell

Fatter: 1 Makrell

Største fisk: vibe - 660 gram:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke imponerende bra i dag. Dagen begynte med regn og vind, men endte med sol og stille. Kompis Espen mistat en tokilos sjøørret som tok en Apex på ti meter

oslo.jpg

(knipset et bilde i det den gikk i lufta og kroken slapp), men ellers var det bare makrell å få.

Dumt at jeg ikke rakk å justere kameraet på kortere eksponeringatid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er en del undermålere i Drøbak-området for tiden, har fått flere (på flue) de siste dagene. Forholdsvis få større fisk å se fra land, men har observert ørret på 2 kilo+, samt svært mye makrell, men sistnevnte er umulig å få til å ta flue.

Største ørreter på land 07 og 1 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som deg LTPoppe. Den fiske som er i fjorden er stort sett ikke kjønnsmoden. Ikke så rart, kanskje. Var ute en tur idag og blanket for første gang på 3 turer. Men, det ble ikke det helt harde kjøret med fluestanga da fiskekompisen har termin om 6 dager. Det var litt andre ting i fokus.... Men uansett så virket det stille ikveld. Ett par torsk og sei ble det likevel.

[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.