Gå til innhold
Fiskersiden

Centrepinsneller


TeeJAY
 Share

Recommended Posts

Etter å ha myst meg gjennom samtlige episoder av Passion for Angling og sett hvor mye Chris og Bob brukte centrepinsneller lurer jeg på om dette har noe for seg...

Er det noen som har noe erfaring med bruken av denne snelletypen? Mengde snøre, kasting (lengde, hvordan??), senetykkelse osv., lurer egentlig på det meste. Er dette en bakstreversk gjenlevning eller noe som fremdeles forsvarer sin posisjon som et utmerket fiskeredskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centre pin sneller er utmerket til metoden som heter "long trotting" på engelsk.Dvs nedtsrøms fiske i elv med en avon eller stick dupp eller lignende. Snørekontrollen med en centrepin er uovertruffen. Likevel må det jo sies at det hele er litt nostalgisk da man kan gjøre det samme med en god haspel. Kontakten med fisken blir jo bedre med centrepin men kasteteknikken er spesiell og rekkevidden litt begrenset for å si det forsiktig. Jeg vet om et par av de eldste meitegutta som bruker centrepin og de synes det er helt topp. Blant annet snpeen her på forumet. Selv har jeg ikke tatt meg råd til å kjøpe en for centrepin sneller av kvalitet er ikke akkurat billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Okuma Aventa Centrepin snellen har fatt botimot kult status her i England da kvaliteten nesten kan sammenlignes med Young Centrepins som koster mellom £250 og £300.

http://www.fishtec-coarse.co.uk/ProductDet...opListRec=25207

Som Syver nevte brukes Centrepins hovedsaklig til trotting, med de er ogsa mye brukt i Karuss fiske siden det (her i England ihverfall) gjerne forgar bare 2-3 stanglender ut og i veldig overgrodde vann. Det at du bruker tommel fingern til a bremse med gir deg overlegen kontroll over hva fisken kan foreta seg.

Trotting for Harr er fantastisk morro og kan anbefales pa det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Syver trekker meg fram, kan jeg jo like godt ta det helt ut...

Centrepin er for deg som tror på at fiske er mer enn å få fisk. Sportsfiske kan være ikke bare en naturopplevelse, men også en kulturopplevelse. Centrepin-sneller er en av kulturbærerne inne meitefiske.

Som Syver nevner er det først og fremst til trotting disse snellene brukes. Akkurat til dette fisket er de da også effektive, men det er tull å argumentere for centrepin utfra effektivitet. De kan godt brukes til annet fiske, men lange kast kan du glemme. Med mye trening klarer du kast på opp mot 30 meter. Til trotting trenger du sjelden kaste mer enn 2 stanglengder...

Når jeg først har ordet vil jeg si at ikke noe fiske er så egnet for centrepin som trotting etter harr om høsten (som nevnt). En elegant redskap til en elegant fisk! Kanskje det dukker opp en artikkel om dette et eller annet sted om ikke veldig lenge...[8D]

Litt fakta: Mitt tips er å kjøpe kvalitet med en gang. Jeg har brent meg på det motsatte. Snellene fra Young er bra. Chris Lythe lager kanskje de aller beste. Snellene skal ikke ha mye sene, egentlig bare ett lag på trommelen! Flere lag funker, spesielt med tynn sene (under 0.15), men for mye sene gjør at den skjærer seg nedi. Kasting med centrepin er en egen kunst. Jeg har aldri prøvd meg på Wallis-kastet, men klarer å legge duppen noen stanglengder ut under trotting. Det blir fuglereir innimellom, men sjeldenre og sjeldnere.

Jeg vet at flere på Østlandet har centrepin-sneller, og jeg må anta de også fisker med de. Det kunne vært artig med en liten sammenkomst en gang, dersom flere hadde interesse. F.eks. trotting i Glomma, og tilhørende pub-runde (...i beste Passion for Angling ånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on beskrivelse fra snpen.

La meg bare tillegge at det er esensiellt a bruke en flytende sene nar man trotter da dette gir deg mye, mye bedre kontroll over duppens drift nedstroms, i tillegg til at det forenkler mothugget.

Drennan float fish mono er et godt alternativ, eller en vanlig sene som du gir en dusj eller to med torrflue spray. Flere og flere her i England bruker na 0.10mm eller 0.13mm multifilament (PowerPro) pa grunn av dens fantastiske flyte engenskaper.

http://www.chrislythe-centrepins.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har surfet litt rundt på dette temaet mens jeg har ventet på svar fra Snpen[ :) ], og funnet endel bra info, selv om mye er "vitne fra frelste".

Har også funnet ut at trotting har blitt relativt utbredt i USA de siste 20 åra, da etter steelhead og helst med centrepin, så det er jo mulig da, at denne metoden er noe mer enn nostalgi.

I tillegg har jeg funnet ut at det faktisk er mulig å kaste med disse snellene, og skjønte hva Snpen mente når han sa at han ikke hadde forsøkt seg på Wallis-kastet. http://www.anglersinternational.com/casting.htm

Hvis fiske for meg kun hadde handlet om å få fisk hadde jeg nok konvertert til garnfiske. Det har jeg derimot ingen interesse av. Det handler om å komme seg ut i naturen, få noen naturopplevelser iblandet noen adrenalinkick med fisk på kroken, men også å ha noe å fordype seg litt i, forsøke å knekke kodene og å finne ut hvordan ting blir gjort andre steder.

Takker for gode svar og litt å spare til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe utfyllende om kasting:

Det som beskrives som Wallis-kastet i linken til TeeJay er ikke det jeg tenker på. Denne måten å kaste på har jeg praktisert, og det er vel slik Bob og Chris også gjør i PfA-filmene. Det originale Wallis-kastet, slik det blant annet er beskrevet av Bernard Venables i klassikeren "Mr. Crabtree goes fishing" er noe mer komplisert. Teknikken med å akselerere spolen ved å trekke ut snøre i økende tempo er ikke allverdens vanskelig å lære seg dersom man fisker med dupp og søkke av litt tyngde. Det er faktisk hakket verre uten dupp, teknikken er enklere når det er to tyngder på sena! Det er nok også snklere jo lengre stanga er.

Apropos stang: Jeg bygger stengene selv, og legger inn en ekstra ring nederst, ganske tett ved den neste. Dette gjør det enklere å trekke av flere fingre med snøre. Vanlige stenger, for haspel, har første ring litt for langt fra snella etter min smak. Når det er sagt bør jo selvsagt en centrepin kombineres med en splitcane stang, men ennå er jeg ikke der...[8D]

Ellers finnes "centrepin" sneller som kan dreies på stanga slik at spolen står på tvers som på en haspelsnelle. Disse kan da kastes med som en haspel (med DIGER spole), spolen dreies tilbake, og du sveiver inn som vanlig. Ulempen er sinnsvak senetvinn etter en tids bruk. Jeg må tilstå at de også savner den essensielle sjelen, men det er da min personlige smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på "wallis cast" gav snpen rett! Dette er vel rett: http://www.fishingmagic.com/news/downloads..._video_clip.avi

Forsøkte meg på en noe improvisert trottingtur (trodde ikke jeg hadde egnede dupper) etter stam i uka. Turen gikk til en mindre elv der jag har tatt endel (små) stam tidligere. Det viste seg imidlertid at det var endel svakere strøm enn forventet slik at en waggler hadde fungert i de stillere partiene. Jeg var imidlertid mer interessert i å fiske i litt raskere vann og fisket i to mindre stryk.

427_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/221/427.jpg

Utsikt over kulpen etter det andre stryket jeg fisket i. Her fikk jeg ingenting...

Etter å ha kastet ut noe frie agn lot jeg duppen drive nedover såvidt inne i strømmen. Da den gikk forbi en bakevje jeg tidligere har fått fisk i forsvant duppen under, tilslag og fast fisk! Selv om fisken må betraktes som liten kjempet den heroisk i den harde strømmen.

428_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/221/428.jpg

Stam, ca 800g (uveid, har veid den før. Den har en karakteristisk innovervendt munnvik)

Dette ble den eneste, men det var vanskelig å få min noe overdimensjonerte og klumpete dupp til å gå i strømmen, og det ble endel knoting og kasting. En annen ting var at det var vanskelig å få fanget snøret på spolekanten med langfinger`n så jeg måtte bruke to hender når jeg mendet snøre. Litt liten snelle, eller for korte fingre? En praktisk grunn til å benytte centrepinsnelle? Uansett er dette noe jeg skal forsøke mer, må bare skaffe noen bedre egnede dupper først...

Så tilbake til noen spørsmål om sneller:

Noen erfaringer med Lewtham Engineering sin Leeds classic centrepin? Billig er den ihvertfall, £41.

Lurer også på J.W. Young Aerodex snella jeg har funnet til 140 pund. Ser ut som den kan være litt følsom for skitt, men det gjelder vel alle centrepinsneller.

Bildene levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har faktisk en Leeds-snelle, en litt diger en.

Den roterer faktisk veldig lett, på grunn av kulelager.

Ulemper er

1. Ingen snørefører

2. Sena ligger over tverr-stag istedenfor på en rund trommel, noe som gjør sena kantete

3. Skruen som holder spolen løsner lett, jeg har opplevd at spolen detter av under fiske!

Om det summerer seg til CRAP vet jeg ikke, men veldig langt unna er det vel ikke...! Som sagt før, kjøp kvalitet med en gang...

Har forresten en Young Trudex (som Aerodex er oppfølgeren til). Denne var litt billigere, men funker veldig bra. Den er liten og lett, med svært smal spole.

Med litt flaks får den prøvd seg på harren i helga (mellom snøbygene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og harr ble det!

Var ved Fossum-brua (Spydeberg/Askim). Lite vann, men på en av god-plassene var det fisk. Pene fisker, både bokstavelig og i betydning fin størrelse. Har fått større, men sjelden så vakre harr i Østfold (runde, blanke, turkis og lilla innslag i finnene, omtrent som i Alvdal...)

Trudex'en gjorde jobben, men jeg hadde nesten litt lite sene på spolen(laaaange trott).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har booket en dag på Timsbury Manor strekning av River Test om to uker [ :) ][ :) ]

Kommer til å bruke det meste av tiden til å trotte etter Harren men det er en fantastisk elve strekkning som i tillegg til brun og regnbue ørret inneholder alle typer hvit fisk, inkludert karpe og gjedde til over 12kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tittet mye rundt på dette temaet på nettet, og det er jo omtrent like mange meninger som det er folk med internetttilgang, så det er litt vanskelig å orientere seg.

Btw, Relum-snella ser slik ut:

normal_IMGP0046%20%28Medium%29.JPG

Liker best aerial type sneller, her er orginalen, Allcock Aerial:

Allcocks15.jpg

Det er blitt laget mange replikaer av denne designen, som tidligere nevnt lager Chris Lythe noen veldig fine sneller, som denne som har gjort jobben sin:

normal_Chub_4lb_From_Walkers.JPG

http://www.milltackle.co.uk/ lager noen fine (men sikkert dyre) sneller på Youngs gamle produksjonsutstyr (noe som sier meg at Masterline/Young nå lager snellene sine i østen):

normal_fjt3.jpg

Her er Wallis himself i gang med å kaste ut vha sitt egetutviklede kast:

normal_FWK1.jpg

En nydelig Allcocks Match Aerial:

normal_MatchAerial.JPG

En fin liten samling pins:

normal_p0000007%20%28Medium%29.jpg

Det lages sneller i US og Kanada også, litt mer bling:

16260.jpg

t_grand_chromer_w_float_reel_534.jpg

Ser ut som fisken over there er litt mer bling også...

Her har vi en LA-modell...

t_pimped_streamrunner_920.jpg

Så håper jeg at Vidar får det omtrent slik på Test neste helg:

normal_Grayling.jpg

Oi, ble mange bilder gitt...

Min konklusjon er at jeg vil ha en aerial-type snelle, helst en god replika i moderne materialer og dreid istedet for støpt, "spindle & bush". Har et par i tankene, vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.