Gå til innhold
Fiskersiden

Når trekker røyene inn på varpene?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

De første røyene er nok allerede inne på noen av varpene i Oslomarka vil jeg tippe. 16. oktober i fjor testet vi for moro skyld et røyevarp på Børtervann og det var helt tydelig at det sto en del røyer der. Vi fikk riktignok bare tre (og mistet en i lufta etter et litt brutalt landingsforsøk) og hadde noen napp - men dette var midt på dagen (normalt en dårlig tid) og vi hadde bare noen få maggot og måtte spe på med powerbait-produkter som ikke fungerte så bra.

I morgen er det bare 5 dager unna datoen det var røyer inne på varpet i fjor. Spørsmålet er jo om de er like tidlig ute i år. Det har vel vært mildere i høst enn i fjor?

Er det forskjell på Østmarka og Nordmarka? Man skulle kanskje tro at røyene er litt tidligere ute i høyereliggende vann. Og er det småtassene som kommer først?

Og hva gjør røyene i ukene og dagene før de trekker inn på varpene? Holder de seg på de samme plassene som om sommeren helt fram til de plutselig finner på at det er på tide å tenke på gytingen, eller svømmer de gradvis nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster ikke så mye for en 5-6 meter lang stang. Du kan være sikker å at andre metoder har blitt testet, men av forskjellige grunner er de ikke like effektive. Det eneste må være båt der varpet er dypt, men som oftest er de ikke dype nok til at du ikke skremmer fisken med båtbruk.

Du bor i Drammen ser jeg. Skulle du teste varp i Oslo kan du godt få låne en 6 meters stang av meg - med mindre jeg skal bruke den akkurat samme dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får de i forkjellige kvaliteter, og de billigste koster bare 300-400 kroner. Forskjellen går mye på vekta på stanga, men også på andre egenskaper som spenst o.l.

Viktig å bruke en stang som er beregnet på lave slukvekter, ikke lett å registere napp på en stiv stang beregnet til laksefiske med mark i Vestlandselvene f.eks. Og heller ikke moro å bruke kraftig stang (f.eks laksefluestang) når du skal kjøre fisk som vanligvis ikke er like stor som laksen.

Aner ikke hvor i Drammen du får kjøpt slikt, men de fleste sportsfiskeforretninger kan vel skaffe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dette ut. 500kr burde gå greit, selvom fruen begynner å bli lei alt det nye utstyret som blir kjøpt inn. Dyrt blir det og når ho skal ha klær for samme sum som jeg handler utstyr..... Varpene er i Buskerud, men takk for tilbudet. Har pers på røye på 50g, så hadde vært gøy å høyna den litt...[ :D ] Er perioden røyene trekker inn på varpene temperaturavhengig? Store innsjøer bruker vel litt lenger tid på å bli kjølt ned til evt rett temepratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Er perioden røyene trekker inn på varpene temperaturavhengig? Store innsjøer bruker vel litt lenger tid på å bli kjølt ned til evt rett temepraturJa, det var jo noe slikt jeg lurte på, men forløpig er det bare oss to i denne tråden[ :D ] Hadde vært interessant om noen andre kom med sine erfaringer.

Jeg tror det styres mye av temperaturen, men vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Cato! Fint å vite, men da blir jo spørsmålene:

Trekker røyene langt oppe i de kalde Nordmarksvannene tidligere inn på varpene enn røyene i de "varmere" lavereliggende vannene, eller er ønsket "varp-temperatur" forskjellig fra vann til vann?

Og er det for tidlig nå i marka? Er det varmere i Oslo-vannene nå enn det var på samme tid som i fjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at fisken på høytliggende vann i gjennomsnitt trekker inn på varpene tidligere enn mer lavereliggende vann (fisken i høyfjellet gyter stort sett langt tidligere enn vann på Sørlandet), men det er selvsagt også lokale forhold som spiller inn. Visse vann er mer eksponert for sol, noen er dype og kjølige året gjennom osv. Tempen i år kontra i fjor har jeg ikke kontroll på, men en pekepinn kan være at det i fjorden var over 14 grader i overflata nå i helga. Det er varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:i november har vi ligget og tittet på røyer på opptil 7-8 kilo inne på 3-4 meters dyp.Å se slikt uten å DØ av opphisselse er ikke alle forunt [:0]

sitat:Vet du hvor varpene er så kan du se hundrevis av fisk stående helt inne ved land. Et fantastisk skue.Hvordan er størrelsen på disse, og har du prøvd å fiske etter dem?

Hvordan oppfører de seg? Står de bare stille mesteparten av tiden eller er i de i full aktivitet? Har sett på noen av varpene her i Oslo at det kommer masse bobler opp - spesielt første timen det er lyst, noe som tyder på at de driver og "herjer" nede på bunnen. (Er vel hunnrøya som renser gyteplassen, men med så nye bobler ser det ut til at hannene også er med på jobbingen.

Var forresten en liten tur på et varp i morges (Lutvann) uten at det var så mye tegn til liv der. Hadde noen napp, et ganske kraftig, men det sier egentlig ikke så mye i og med at jeg ikke vet om det var røye eller andre arter.

Men det blir nok passe tett med røyer der om 3-4 uker [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabrielsen:

Har fisket etter dem og de biter som pokker på maggot og rogn. Det skal ikke være noe problem å få 30 - 40 stk på et par timer om det skulle være ønskelig.

Det er synd å si at de står stille hele tiden. Det foregår tydeligvis "kamp" der nede på bunnen.

Det hele er over på 3 - 4 uker.

Det er vel snart på tide å dra ned for å sjekke om det er begynt å skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittstørrelsen er vel på 3-400 gram. Men det ryktes om at litt lengre ute står det mye større. Tenkte å teste litt mer ut fra land når de trekker inn om ikke så lenge.

Mener å huske at jeg og min bror tok ca 50 stk på 3 timer i fjor.

En gammel mann jeg traff ved vannet fortalte at han for ca 60 år siden tok 723 stk på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Var forresten en liten tur på et varp i morges (Lutvann) uten at det var så mye tegn til liv der. Hadde noen napp, et ganske kraftig, men det sier egentlig ikke så mye i og med at jeg ikke vet om det var røye eller andre arter.

Er det vanlig å få ørret, abbor etc som bifangst under røyefiske fra land på Lutvann og i marka generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyene dominerer heldigvis fangsten på røyevarpene, men det er ikke uvanlig at det slenger på en og annen abbor. Ørret er visst heller ikke så uvanlig uten at jeg selv har opplevd det under langstangfiske.

Dersom jeg var for tidlig ute for varpet på Lutvann, noe det ser ut til at jeg var, så er sjansen for abbor enda større siden det ikke var noen sinte røyer der til å skremme dem vekk. Det at fisken tok så forsiktig (bortsett fra en som røsket til) kan likevel tyde på at det var noe annet enn abbor. Men hvem vet?

På Lutvann er det ellers et stort problem med canadarøyene som sveiper innom varpet, glefser i seg både røyeblinken og røya du har på kroken og tømmer snella for snøre før stanga knekker, snøret ryker og fiskeren ramler til vanns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Bra Cato! Fint å vite, men da blir jo spørsmålene:

Trekker røyene langt oppe i de kalde Nordmarksvannene tidligere inn på varpene enn røyene i de "varmere" lavereliggende vannene, eller er ønsket "varp-temperatur" forskjellig fra vann til vann?

Og er det for tidlig nå i marka? Er det varmere i Oslo-vannene nå enn det var på samme tid som i fjor?

Det tidligere uttynningsfiske som ble forsøkt i en årrekke på Katnosa ga ikke ordentlig resultat før ca. 23 oktober.Før denne tid var det liten vits i å sette garna.Som Cato sier er det tempen som styrer gytinga og i år er det varmere i vannet enn normalt.Månedsskiftet okt.-nov. gir stort sett alltid bra resultat i Nordmarka.Hele november er det bra fiske på varpene så da spørs det om isen dukker opp.

Kan nevne at i Valdres ca.950-1000 m.o.h. er gytinga normalt i full gang nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant informasjon Knut. Vi så jo i en annen tråd ( https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=12589 )at også Trysil-røyene er inne på varpene allerede, så Oslo-røyene er nok litt sene (forståelig nok).

Fikk dere annen fisk (stor ørret f.eks) i tynningsgarnene dere hadde på varpene i Katnosa? Og er det fortsatt bare mikrorøyer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Svært interessant informasjon Knut. Vi så jo i en annen tråd ( https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=12589 )at også Trysil-røyene er inne på varpene allerede, så Oslo-røyene er nok litt sene (forståelig nok).

Fikk dere annen fisk (stor ørret f.eks) i tynningsgarnene dere hadde på varpene i Katnosa? Og er det fortsatt bare mikrorøyer der?

Det er mye smått ja.Uttynningsfisket var ikke av stort nok omfang.Det ble fisket på altfor få varp men det er forståelig nok,da dette er en svært kald og tidkrevende jobb.Selv har jeg kartlagt ca.35 små og store røyevarp totalt på Katnosa så rekrutteringen er stoooor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.