Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskens sårbarhet ved fang og slipp


syver
 Share

Recommended Posts

Dette temaet dukker fra tid til annen opp her på siden så jeg tenkte å starte en egen tråd om dette for å slippe å spore av for mange andre diskusjoner. Har selv drevet fang og slipp fiske i en mannsalder snart og har gjort meg noe generelle observasjoner.For det første så skal selvsagt all fisk fanget som man har til hensikt å returnere behandles varsomt. Fisken landes med finmasket knuteløs hov, legges ned på et mykt underlag for avkroking eller krokes av i vannet. Veing i fuktet veienett eller pvc pose,og selvsagt...ikke for lenge i luft.(fisken kveles som kjent i luft). Ved fotografering er det en stor fordel å kunne vile fisken i vannet mellom veiing og fotografering for at den skal kunne ta seg litt inn igjen. Hvor mye håndtering en fisk tåler uten å ta skade varierer sterkt fra art til art. Det finnes noen ultrasterke som ål og suter. Disse tåler mye håndtering takket være et tykt slimlag.Karuss er også en tøffing som tåler mye tid utenfor vannet så lenge den holdes fuktig. Litt mindre tålig for håndtering enn suter og ål.Vederbuk, stam, ørret, karpe, laks etc tåler mindre tid ute av vannet og generelt mindre håndtering men er fortsatt greie. De vanskelig artene er gjørs,harr og stor brasme. Disse fiskene er veldig sårbare. Store brasmer utsettes lett for klemskader når den ligger eller settes i sekk eller nett. Meget mykt underlag trengs. Stor harr har en tendens til å ta seg helt ut under fighten og trenger hjelp for å komme seg igjen.Tåler overhode ikke å tas opp i noe tid for fotografering etc. Gjørs tåler svært lite håndtering og er veldig utsatt for trykkfallsyke dersom den fanges på dyp under 8-10m.Tåler dårlig opphold i luft. Et annet generelt punkt er de tunge fiskene. Dersom de holdes i leppene, gjellebuene eller annet for veiing etc så vil tyngden skade fisken. Spesielt vil det å holde en stor gjedde feks etter en lipgrip kunne skade den. Lipgrip er grei å bruke for å trekke en gjedde opp av ishull og over på en avkrokingsmatte eller for å holde en gjedde i vannet for avkroking ved fiske fra kano eller bellyboat. Ellers så gjelder en stor finmasket hov. Dette var min tanker om saken....sikkert mange som har andre eller forsterkende meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bidra med litt erfaring når det gjelder (bekke-)ørret og røye. Disse tåler håndtering forholdsvis bra, men får lett skader i slimlaget hvis de håndteres med tørre hender. Min "gamleonkel" hadde en ørretdam der han lot det gå bekkeørret og røye som han fisket opp. Hvis fiskene var håndtert med tørre hender fikk de ofte soppangrep som i verste fall førte til at de døde - ørret/røye håndtert kun med fuktede hender fikk aldri slike skader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det meste du skriver her Knut, men det er en liten ting... Når det gjelder å la fisken hvile mellom veiing og fotografering, så er min erfaring, at dersom man ikke bruker alt for lang tid så lønner det seg å knipse bilder umiddelbart. Fisken er ofte rolig rett etter fighten, mens den etter å ha "hentet" seg inn igjen ofte kan være vrien å handtere. Det verste er om du får fisken på natta og skal ta bilder på morgenen... Da er den ikke alltid like medgjørlig. Men det er selvsagt forskjell på arter, og er det arter som i utgangspunktet er sårbare så bør de helt klart hvile i mellomtiden. Jeg mener ikke at fisken skal være "mest mulig halvdød" under fotografering. Men mine erfaringer baserer seg i hovedsak på arter som karpe, karuss, suter o.l og der går dette veldig greit.

Har jo også fiska litt gjørs i sin tid, og da erfarte vi at om den skulle ha noen mulighet til å overleve så måtte den tas pent. Selv om ikke fiskene alltid fightet så voldsomt, tok vi oss god tid med fighten og da gikk det som regel bra. Og heldigvis er gjørsen en fin matfisk, så det er jo ingen katastrofe om en og annen ikke skulle klare seg. Men det er selvsagt kjipt når stor fisk dør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vått håndkle over øynene pleier roe de fleste fisker. Kan ellers nevne at vi har merket at havabbor (dette gjelder også andre fiskeslag) tåler MYE mindre tid ute av vann nå i sommervarmen enn ellers. De fiskene jeg har måttet "hjelpe" lenge har alltid blitt tatt på tider som nå med høy vanntemperatur. De fiskene som taes tidlig på året tåler vesentlig lengre tid ute av vannet.

Så et lite tips ved håndtering av havabbor. Når havabborren plutselig sperrer opp gjellene er det på tide å returnere den umiddelbart i vannet. Fisk som holdes noe særlig ute av vann etter at dette inntreffer må som regel hjelpes lenge før de kommer seg igjen. Dette er også noe Rèmy har erfart ifm merking av havabbor, som er ting som tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.