Gå til innhold
Fiskersiden

Suter på dagen?


Rolf.B
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Er det noen vits å prøve seg på suteren nå i solsteika? Har tengt å fore med grunnfor.

I "nye" sutervann og i vann det fiskes lite i, er det normalt kveld og tidlig morgen som gjelder. Men i hardt fiskede vann forandrer fisken(det gjelder ikke bare suter) spisevaner. Da kan du mange ganger oppleve at suteren begynner å spise midt på dagen. I Jovann f.eks, hvor det har blitt fisket endel, har vi hatt fantastiske fangster midt på dagen. Men er det mye småfisk, kan det lønne seg å kutte ut grunnforet og heller bruke mais o.l. Dette fordi arter som sørv, mort o.l er mer aktive på denne tiden av døgnet. Jeg har også opplevd bra suterfiske midt på dagen rett før gyting. Da kom suteren(ofte 3-4 fisk i følge) jagende helt inne ved land, og jeg fora bare 10-15 maiskorn om gangen og fisket med dupp. De klarte rett og slett ikke å la være, men stoppet opp og sugde maiskorna i seg... Men dette var i Jovann hvor suteren visste godt hva mais var, jeg tviler på om det hadde funka i et "nytt" vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Siden sutertråden er igang. Hvilket tackle anbefaler man til suterfiske med boilies. Er det bolt-rig som gjelder, isåfall hvilken lengde anbefaler man til fortom? Regner ikke med at boilies presenteres med dupp?

Boilies funker best med bolt-rig(etter min mening), men bruker du ekstremt myke fortomsmaterialer og sitter klar til å ta stanga med en gang det napper, er det ikke noe i veien for at du kan fiske glidende. Det samme gjelder med dupp, men også her må du følge med og fisken skal jo helst ikke merke mye til krok og fortom... Da spytter den rimelig kjapt ut igjen! Til bolt-rig på hard og fin bunn vil jeg anbefale fortommer på 10-12cm. Er det myk bunn, så må du prøve å finne ut hvor myk den er og tilpasse lengden etter det... Fisker du glidende kan fortommen være noe lenger, 15-25cm vil jeg tippe er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett fisket med dupp og glidende med hanger. Og har hatt endel napp, men fått svært lite fisk på land. Du skriver at de spytter tingene kjapt ut når de får mistanke om at noe er galt. Kanskje det er for lenge å vente på at hangeren skal løfte seg, og at duppen går skikkelig under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du glidende er det spesielt viktig at hanger/bobbin er så lett som mulig. Den minste motstand her vil gjøre at suteren vill spytte agnet ut igjen. Det er også viktig at stanga står så rett som mulig i forhold til sena, så det blir minst mulig friksjon... Hvis alt fungerer som det skal bør hangeren løfte seg mot stanga i en jevn og rolig bevegelse, og du bør gjøre tilslag rett før hangeren når stanga. Hvis du derimot får raske og ukontrollerte napp som du ikke rekker å ta får hangeren smeller opp i stanga, er det noe galt. Enten så merker fisken krok/sene eller motstand fra sene/nappindikator. Fisker du på lang avstand kan sena som må dras gjennom vannet være nok motstand til at fisken spytter agnet ut igjen. Da kan det være lurt å prøve bolt-rig. Men husk at fisken kan like gjerne spytte ut agnet med bruk av bolt-rig. Forskjellen er at når du fisker med bolt-rig merker du ikke nappa før fisken kroker seg og det uler avgårde...

Fisker du suter med dupp, skal den ikke gå under men løfte seg. Den beste metoden er å fiske med overblyet dupp. Det vil si at du stiller inn dypet mellom dupp og nederste splitthagl slik at 1-2cm av duppen synes og det nederste haglet ligger på bunnen. Fra dette splitthaglet til duppen er det gjerne 5-10cm og her kan man godt bruke et mykt fortomsmateriale. Når suteren "står på hodet" og tar agnet, vil duppen løfte seg i det fisken "retter" seg opp igjen. Dette er en metode som funker utmerket på alle arter som spiser på bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.