Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken sluk til sjø-ørret nå?


 Share

Recommended Posts

Fikk dette spørsmålet og ble litt svar skyldig. Må vel bli noenlunde de samme som på våren tenkte jeg. Gjeldfisken er jo den man bør være ute etter nå, og den spiser jo sild og slikt med samme apetitt på høsten også.

Eller gjør den det? Har inntrykk av at sjø-ørreten ikke er like glupsk på store sluker og fluer på høsten som om våren. Kanskje den ikke er så desperat på mat at den trenger å "ta sjanser", eller kanskje apetitten er der, men mer som min apetitt til kveldsmaten enn til middagen - ja, takk til mat, men ikke så masse. Eller kanskje den krever "litt mer", magen er jo ikke helt tom etter en lang sommer, og da er en litt livligere sluk kanskje mer effektiv?

Hvis vi holder gytefisken utenfor, det er jo ikke den som er interessant nå, så er vel heller ikke knalle farger så bra nå? Men hastigheten man fisker sluken/flua med kan være desto høyere tror jeg. Bør f.eks de som skal dorge etter SØ nå, holde en litt høyere fart enn om våren?

Kan f.eks små sildesluker (f.eks Jensen Pirken) fisket raskt være å anbefale nå? Eller en møresild/Viking Herring/toby på 10-18 gram?

Kan være interessant å høre andres meninger / erfaringer /tanker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.