Gå til innhold
Fiskersiden

Brasme og Sørv i november ?


kennetch
 Share

Recommended Posts

Burde ikke være umulig å øke persen på abbor i Akers i hvertfall. Har fått mange rundt halvkiloen der, og snittet pleier å være pent! Har fått spesielt mye abbor i den grunne bukta på Vear sida av vannet!

Har ikke meita spesielt etter brasme der, men har fått noen ved fiske etter agnfisk (største 1,4kg). Har opplevd at det kan være litt vanskeligere å få sørven seint på høsten, men det er vel alltids muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akersvannet huser stor,og alt for mye brasme.Har satt mye garn der i forbindelse med undervisning(far som underviser på melsom vgs).Garna pleier å være stapp fulle av brasmer og sørv.Visste egentlig ikke at noen fisket etter disse.Når vi fisker på akers så lyder det ufine ord hver gang vi får disse "flaka".I de siste årene,særlig etter fiskedøden har brasme og sørv-bestanden etter min mening økt kraftig.Skal være litt forsiktig å hevde det uten å ha noen harde fakta,men det er ihvertfall sikkert at jeg fikk mye mer stor abbor i "gamle dager",så at abbor-bestanden lider iforhold til sørv og brasme er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjent at abborbestanden kan variere fra år til år, muligens pga. sykdom. Det kan være forklaringa på at det var mer stor abbor i "gamle dager", eller at en syns det var slik. Men de kan komme tilbake...

Og når det gjelder brasmene på rundt 2 kg, så er slik fisk artig på lett meiteutstyr, til tross for at de er slimete.

Vil en ha sørv- og brasmebestanden under kontroll, bør en kanskje sørge for at det ikke fiskes opp for mye gjedde eller gjørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,jeg også er kjent med at det kan være naturlige svingninger i bestand av fisk,i dette tilfelle abbor.Jeg har fisket på akersvannet siden jeg var 5 år,det vil si i snart 20 år, og det etter min mening ikke tvil om at bestanden av abbor har sunket,og at brasme og sørv har økt kraftig.tviler på at det skyldes sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at særlig sørv er matkonkurrent til små abbor. Brasme derimot beiter, så langt jeg vet, mere på bunnlevende organismer enn de frittlevende zoo plankton som både sørv og små abbor har på meyen. Uansett så kan en vekst i sørv og brasmebestanden være et tegn på flere ting. For det først så kan vannkvaliteten ha blitt ytterligere forverret noe som gjør det vrient for gjedda å predatere på brasmene og sørven. Oppfisking av store mengder rovfisk, særlig gjedde og gjørs vil også medføre at flere sørv og brasmer overlever. Brasmene er ingen egnet mat for gjørs, men derimot nammenam for store gjedder. Skal man ha sjangs til å få ballanse i Akersvannet, som er i håpløs uballanse pga forrurensing, må rovfisken få mulighet til å leve lenger enn 2 år. Innfør maksgrense på både gjedde og gjørs og baglimmit på gjørs for øvrig. Utfisking av en del sørv og brasme kan sikkert også ha en effekt men trolig begrenset. Storruse er i så fall å anbefale for da kan rovfisken slippes levende tilbake. Det man uansett bør starte med er å sørge for redusert avrenning fra jordbruket og bebyggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.