Gå til innhold
Fiskersiden

Skyteliner..


JonT
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av JonT

Har de siste sesongene vært borti et utall forskjellige skyte liner, men blir ikke fornøyd. Har fortsatt tilgode å finne noe som skyter bra, men allikevel fungere (ihvertfall mer en to turer)under praktisk fiske. Er det noen som har noen anbefalinger? Til enhånds..

Vision Ace 0.31`` coata line som flyter! Holder ca. en sesong i sjøen hvis den behandles og renses, helt fri for minne. En sesong er fra høst (sept) til vår(april), brukt 1 tur i uka, coata liner varer ikke lengre i sjøen, sånn er det bare.

Til spey plastline billig og suveren etter ett par turer blir den ganske så minnefri til plast å være: Amnesia 0.25 koster 59 DK for 70 meter, da har du billig skyteline, anbefales ikke i sjøen da den er saktesynkende, i elva nada problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Vision Ace 0.31`` coata line som flyter! Holder ca. en sesong i sjøen hvis den behandles og renses, helt fri for minne. En sesong er fra høst (sept) til vår(april), brukt 1 tur i uka, coata liner varer ikke lengre i sjøen, sånn er det bare.

Til spey plastline billig og suveren etter ett par turer blir den ganske så minnefri til plast å være: Amnesia 0.25 koster 59 DK for 70 meter, da har du billig skyteline, anbefales ikke i sjøen da den er saktesynkende, i elva nada problem.

Takk for tipset. Har ikke noen illusjon om og finne noe som varer livet ut.[ :D ] Veit du prisen på Vision Ace? Åssen er skyteegenskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Shouni

Så at de i den danske filmen Kystflue brukte nylonsene som skyteline...noen som har noen erfaringer med dette, evt. vet hvilken senetykkelse som er best?

Har prøvd dette sjøl, med 0,45 og 0,55. Men har til gode å finne nylon som ikke har betydelig minne..Syns ikke det var særlig behagelig under fiske, så jeg droppa det rimelig fort. Men det er jo en mulighet. Finnes mye forskjellig nylon på markedet. Senetykkelsen blir en smakssak, bare styr unna de stiveste merkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JonT

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Vision Ace 0.31`` coata line som flyter! Holder ca. en sesong i sjøen hvis den behandles og renses, helt fri for minne. En sesong er fra høst (sept) til vår(april), brukt 1 tur i uka, coata liner varer ikke lengre i sjøen, sånn er det bare.

Til spey plastline billig og suveren etter ett par turer blir den ganske så minnefri til plast å være: Amnesia 0.25 koster 59 DK for 70 meter, da har du billig skyteline, anbefales ikke i sjøen da den er saktesynkende, i elva nada problem.

Takk for tipset. Har ikke noen illusjon om og finne noe som varer livet ut.[ :D ] Veit du prisen på Vision Ace? Åssen er skyteegenskapene?

Koster vel 249,- eller noe i den duren.

Den finnes og i 0,26`` hvis du vil ha bedre skyteegenskaper for en lettere enhånds.

Dette er den lina jeg synes kombinerer greie skytegenskaper og lite eller null minne. Bruker den og i elva på tohåndsen, der er slitasjen minimal. Den ligner på LTS sin bare den er billigere[ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Orvis wonderline som er coata, den er brukt i sjøen i tre!!!! år nå kun rensa og smørt en til to ganger i året[:I]

den er helt kanon ennå..

tykkelsen er vel "031" tykkelse, (veldig lik på Vision lina)

ellers så har jeg brukt endel FS shooting line, men den må skiftes jaffal en gang iåret, men du kaster griselangt!![ :D ]

I elv er det coata line som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTS har ei knallbra skyteline! Bare godord om klumpen også, men jeg har ikke prøvd enhåndsklumpen.

til de som bruker/ vil bruke nylon som skyteline kan jeg anbefale Stren (Gold) i 0,30mm evt. 0,40mm. Denne har svært lite minne og blir/ blei brukt av mathias Lilleheim i konkurranser.

Kaster langt med nylon, men er kanskje ikke det beste til praktisk fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Storfiskern

Bruker HT skyteline. Vanskelig å få tak i, men Rødberghagen på Nordisk har noen spoler. Etter min menig en fantastisk skytline!

Er ikke dette de "fletta" skytelinene, i såfall de dårligste skytelinene jeg har brukt....har prøvd både den tynne gule og den tykke orange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

Ser mange av dere anbefaler skyteliner av leverandører som ikke engang produserer linene sine selv. Hva med skytelinene fra Rio? Ser også at Rio kommer med en helt ny itegrert line av året! Rio Outbound må jo være det ultimate for kasting med enhåndsstang...

Nå er det jo svært få som lager linene sine selv.

Det kan jo faktisk hende at Rio, 3M, eller Cortland faktisk klarer lage noe som funker også for andre enn seg selv og sine snører, de er jo avhenging av nettopp dette for å holde inntektene vedlike!

Hvordan du kan anbefale Rio Outbound uten å ha prøvd det i sjøen før er ett mysterium Rams[ :D )]

Vi etterlyser holdbarhet. For oss som fisker i sjøen er det ett problem med at skytelinene både på integrerte og de som ikke er det slites altfor fort.

Kan ikke sammenlignes med verken elv eller ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Nå er det jo svært få som lager linene sine selv. Det kan jo faktisk hende at Rio, 3M, eller Cortland faktisk klarer lage noe som funker også for andre enn seg selv og sine snører, de er jo avhenging av nettopp dette for å holde inntektene vedlike!

Hvordan du kan anbefale Rio Outbound uten å ha prøvd det i sjøen før er ett mysterium Rams[ :D )]

Vi etterlyser holdbarhet. For oss som fisker i sjøen er det ett problem med at skytelinene både på integrerte og de som ikke er det slites altfor fort.

Kan ikke sammenlignes med verken elv eller ferskvann.

Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig mener, men det er ingen tvil om at verdens beste fluekastere bruker liner fra Rio og Scientific Angeler (så noe må de definitivt å fått til) [ :D )][ :D )]

Det står ingen steder at jeg anbefaler Rio Outbond, men jeg har allerede prøvakastet den i sjøen og det kan godt være det kommer en anbefaling etter noe tids aktivt fiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

sitat:Opprinnelig postet av RobertL

Styr unna Frog Hair[} :D ]

Hva er problemet med den?

Problemet med Frog Hair sin skyteline er at den ikke er holdbar, blir utrolig fort krøller og knekker på den som ikke kan rettes ut igjen. Skytelina virket grei første 4-5 turene, men så kom det krøller og knekker og det ble bare værre og værre for vær tur.

Det samme skjedde med en kompis av meg.. Faktisk den dårligste skytelina jeg har prøvd, og så var den dyr, kostet 350 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.