Gå til innhold
Fiskersiden

Skyteliner..


JonT
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av rams

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Nå er det jo svært få som lager linene sine selv. Det kan jo faktisk hende at Rio, 3M, eller Cortland faktisk klarer lage noe som funker også for andre enn seg selv og sine snører, de er jo avhenging av nettopp dette for å holde inntektene vedlike!

Hvordan du kan anbefale Rio Outbound uten å ha prøvd det i sjøen før er ett mysterium Rams[ :D )]

Vi etterlyser holdbarhet. For oss som fisker i sjøen er det ett problem med at skytelinene både på integrerte og de som ikke er det slites altfor fort.

Kan ikke sammenlignes med verken elv eller ferskvann.

Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig mener, men det er ingen tvil om at verdens beste fluekastere bruker liner fra Rio og Scientific Angeler (så noe må de definitivt å fått til) [ :D )][ :D )]

Om verdens beste fluekastere bruker eller hva de bruker sier lite om holdbarheten på ett spesifikt produkt i sjøen.'

JA selvsagt har de fått til noe, de lager jo for alle andre og.

OG SA lager ikke snører, det gjør 3M såvidt meg bekjent, produktet de selger heter vel SA.[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Så det er faktisk folk som kjøper LTS skyteline til 350 spenn for 30 meter[:0][:0][:0][?][?] ai,ai,ai....

Nei, takker meg til Sunset (Amnesia). 30 DK for 60-70 meter hos Korsholm. Og hvis en behandler dem riktig under fisket holder de også svært lenge.

Skal en kaste langt på sjøaurefiske, nytter det ikke med ei tjukk coata line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har brukt HT-line et par sesonger til sjøørret i sjøen (ca 400,- hos Jarle & Bjørnar), og er bra fornøyd. Null minne og bra holdbarhet så lenge man skyller det etter hver tur.

Skyter ikke like bra som de coatede, men krøller seg desto mindre. Noen komromisser må man inngå, dessuten er det ikke de ekstra 3 meterne som er avgjørende for hvor mye sjøørret du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Har brukt HT-line et par sesonger til sjøørret i sjøen (ca 400,- hos Jarle & Bjørnar), og er bra fornøyd. Null minne og bra holdbarhet så lenge man skyller det etter hver tur.

Skyter ikke like bra som de coatede, men krøller seg desto mindre. Noen komromisser må man inngå, dessuten er det ikke de ekstra 3 meterne som er avgjørende for hvor mye sjøørret du får.

kjenner ikke til Ht lina. men ble litt forvirret her. du mener altså at de coatede linene skyter best?

all min erfaring tilsier at det er de tynneste og glatteste linene som skyter best og gir lengst kast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som bruker FS SHOOTING LINE eller er den ifra Aktiv Fritid og da er det ikkje brukanes ???? bruker den selv og er veldig fornøyd med den... når den begynner å bli krølette tar eg stanga med på sjøen og dorger med den litt og da får skytelina trekt seg og den er god i laaaang tid etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Iron silk i ca 1,5 år nå og i forhold til prisen så er det ei god skyteline, gjør ikke noe om jeg må bytte

den av og til når det koster 160kr for 300m (0,53 kr/m) :D ingen bak del at det skyter som bare det heller.

Syns det minner såppas mye om linkline som af fører/førte at jeg nesten mistenker dem for å bare skifte navn på

snøret og selge 40m for 200kr (5 kr/m) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente også at tynne og glatte skyteliner gikk lengst. Har ihvertfall denne erfaringen selv.Hvis man synes at "hjulet" slår over for fort-->brems så litt på skytelina med tommelen og pekefingeren.Problemet med slik line er at det er vansklig å lage en bra finish på overgangen mellom klump og skyteline. Ikke klart dette uten knute. Brukte Rio slick shooter før jeg gikk over til HT lina. Dette er en flettet line med innerkjerne. Denne produseres ikke lengre så løp å kjøp. Har titta litt på den nye skytelina til Rio. Skal prøve denne i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskefritid

Har fått endel skryt av Sufix skyteline, som heller ikke er dyr...

Takker for alle tips! Gikk til anskaffelse av LTS sin og brukt den på noen få turer nå. Må si meg fornøyd så langt.

Sufix-lina har jeg prøvd en gang og aldri igjen. Masse minne å regelrett ubehagelig ved praktisk fiske. Kanskje grei i elv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskefritid

ErikR DA!!!!

Husker du ikke hva Henrik Mortensen sa om tynne skyteliner på kurset???

Det er vektfordelingen mellom klump og skyteline som er viktig osv, osv...

Har fått endel skryt av Sufix skyteline, som heller ikke er dyr...

hehe, ja husker det meget godt. har i ettertid følt at han har tatt feil iallefall når det gjelder lengde kast. ulempen med de glatte snørene er jo at noen ganger kollapser kastet og fortommen strekker seg ikke ut. er jo akkurat det mortensen tenker å unngå med "spinnhjulet" slik at det blir litt motstand hele tiden og fortommen strekker seg ut..

men jeg kommer ikke til å gå over til coatede liner med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

sitat:Opprinnelig postet av fiskefritid

ErikR DA!!!!

Husker du ikke hva Henrik Mortensen sa om tynne skyteliner på kurset???

Det er vektfordelingen mellom klump og skyteline som er viktig osv, osv...

Har fått endel skryt av Sufix skyteline, som heller ikke er dyr...

hehe, ja husker det meget godt. har i ettertid følt at han har tatt feil iallefall når det gjelder lengde kast. ulempen med de glatte snørene er jo at noen ganger kollapser kastet og fortommen strekker seg ikke ut. er jo akkurat det mortensen tenker å unngå med "spinnhjulet" slik at det blir litt motstand hele tiden og fortommen strekker seg ut..

men jeg kommer ikke til å gå over til coatede liner med det første.

Vel, plastlinene er jo noe ulike, noen har større egenvekt enn andre. I tillegg kan man jo justere noe med tykkelse på plastlina i forhold til vekten på klumpen samt etter klumpens densitet.

Til underhåndskast er det for min del ingen tvil om hva som skyter best og det kollapser aldri så lenge tykkelsen ikke er for tynn på for tung klump.

Til overhånds kan kollapsen gjerne bli enklere å få til[ :D ]

Ellers er det jo ett mareritt i sjøen med plastliner som henger seg opp i tare og skjell osv. har fiska såpass lite i sjøen i pr, så har ikke gidda skifte, det går greit med plastlinene, men hadde foretrukket den coata hadde jeg orka skifte for de 4 turene nå på høsten.

Ellers er jo dette HT konseptet den "gamle" varianten skyteline. Noen sverger jo til disse den dag i dag, i sjøen samler den jo opp sandpartikler og kan bidra til ødelagte stangringer, i tillegg har man jo og den sagende lyden ved hvert kast, ser ingen fordeler med HT sine løsninger? Med f.eks streamline er det utrolig lett å kollapse da lina er myk og der synkeklumpen går altfor fort hvis man skal dra på.

Det er vel en grunn for at det ikke selges særlig mere?

Men for all del, de som liker disse fletta linene skal selvsagt får fortsette med det, minnet er jo ikke akkurat tilstede, men det finner man i plastliner også nå til dags. Kanskje litt større problemer med sjø og vann ned mot nullpunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

sitat:

.....og det kollapser aldri så lenge tykkelsen ikke er for tynn på for tung klump.

Skal vi vedde!!???[ :D ] Med dårlig nok teknikk skulle enn nok klart det lett.

Tror heller det kreves en del finjusteringer

-på klumpens lengde og vekt i forhold til hva stangen klarer å prestere.

-på bruk av stangen optimalt (teknikk)

-på klumpens tapering og fortom

sitat:

Ellers er det jo ett mareritt i sjøen med plastliner som henger seg opp i tare og skjell osv.

Snørehåv?

Leste en gammel bok her for litt siden, hvor forfatteren smørte inn mono lina si med tørrfluefett. Var visstnok suksess det. Har ikke prøvd enda. Man skal ha det litt vondt med kald sjø og tareklyser, etter at laksesesongen er over.

sitat:

Til overhånds kan kollapsen gjerne bli enklere å få til

.....pga manglende teknikk[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.