Gå til innhold
Fiskersiden

Bergnebb værst?


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Folk snakker om at de ikke har sjangs til å få fiska noe særlig pga bergnebben er der med en gang. Vel, kan ikke si at vi plages så mye med bergnebben her oppe i trøndelag. Den er mer som en hyggelig bonusfisk. Vi har derimot uhorvelige mengder småsei,som napper og er i veien hele tiden. Sandkutling som blir sluppet uti er den også veldig glad i..Problemet er at seien er over alt. Og er en pest og en plage på lik linje med det dere sier bergnebben til tider er.

707_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/331/707.jpg

708_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/331/708.jpg

709_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/331/709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig slitsomt med småfisk (agntyver) til tider, Bergnebben er en sann plage her nede og har ikke merket så mye mas fra småseien heldigvis.

Sypiker kommer også høyt oppe på listen av slitsomme hatfisker og småhvitting kommer på en pen tredje plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimål og svarthå er og blir mye verre synes jeg, men da selvsagt på større dyp. Problemet på større dyp er jo at du ikke kan se rakkerne og unngå de. Bergnebb blir nok aldri noe problem i Trøndelag, men har selv slitt med småsei i Lofoten når jeg prøvde meg på mikromeite der (faren min rista på hodet, moren min ble med og fikk sandkutling!) Skal ut og fiske slimål og svarthå i kveld selv, gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

Helt enig i at småseien kan være utrolig slitsom.

Min erfaring er at jeg unngår å få småfisken på kroken når jeg pakker agnet inn i sånne "fingerbandasjer". Hakker opp reker, sild og makrell i småbiter og stapper inn i bandasjen, innbiller meg at dette agnet sprer mye lukt og lokker til seg fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av RexHunt

Helt enig i at småseien kan være utrolig slitsom.

Min erfaring er at jeg unngår å få småfisken på kroken når jeg pakker agnet inn i sånne "fingerbandasjer". Hakker opp reker, sild og makrell i småbiter og stapper inn i bandasjen, innbiller meg at dette agnet sprer mye lukt og lokker til seg fisk.

Det er litt vanskelig med krok 32 det gitt [ ;) ]

sitat:Opprinnelig postet av Hoika

Er vel greie agnfisk de småseiene?

Har prøvd dem etter skate, uten hell...da har jeg mer tro på sypike som agn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ofte plaget av mye små knurr,ser ofte folk som dreper de bare for morroskyld[ ;) ] Får lyst til å sparke dem på sjøen[ :( !] Enten bruker man fisk til agn,eller mat(evt kan katta få en[ :P ])ALL FISK ER EN BONUS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av menig fiskebolle

Blir ofte plaget av mye små knurr,ser ofte folk som dreper de bare for morroskyld[ ;) ] Får lyst til å sparke dem på sjøen[ :( !] Enten bruker man fisk til agn,eller mat(evt kan katta få en[ :P ])ALL FISK ER EN BONUS!!!

kunne ikke sagt det bedre. Knærte fisk for knærtinga skyld er på jordet. Småfisk som krokes for stygt til å sette tilbake bør bli suppe eller kattemat. Det er ikke problem å lage mat av fisk på 100 g hvis de dør under avkroking. Med mindre fisken smaker høgg seffern. Det er da katta til naboen eller agninga kommer inn i bildet.

Ellers synes jeg ofte det mest plagsomme er trymtorsk. Torsk på under halv kilo sitter godt på selv de største krokene. De svelger ofte mye av kroken og er innimellom vonde å kroke av. I tilleg er de svært følsomme og tåler svært lite juling under avkrokingen. Mye latterlig liten torsk som må bøte med livet etter noen fisketurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinte(lokal navn for Bergnebb) og Sypike kan være et problem de.

Eneste fordelen/bakdelen er jo at de vanligvis holder seg på to forskjellige dybbder.

For Fiskekongen er vel det aller verste Sandflyndre fra 150 til 300 gram.

Han må vel ha mareritt om de fiskene etter turen til Etne sist lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir? Sakte nedslipp? Med shad på 23 cm og oppover så slipper man småsei, shad, shad, shad! ;) Hvis man i motsatt fall har opphengere med kensacki catfish-kroker kan man regne med å krøke mye fisk - var faktisk et problem i sommer på Mausund, og på Flatanger i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja - tror ikke 23 cm shad garanterer for småseifritak. Har erfaring fra vestlandet da vi kjørt 40 cm woblere på rigg på 60 meter, men måtte gi opp da det ble for mye arbeid med å sveive opp riggen og stang for å kroke av småsei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.